tisdag 6 augusti 2019

Nyttiga svampar

Svampsäsongen drar igång snart. Jag fokuserar alltid på kantareller och höstkantareller. Jag hittar dem aldrig när jag söker, men när jag springer ser jag gula skogar växa bredvid stigarna. Jag plockar dem dagen efter och tänker inte på att svampar har använts som medicin i tusentals år. Några kända läkemedel - som penicillin, ciklosporin och statiner - kommer från svamp.

Svampar utgör en egen livsform. De är varken växter eller djur. De kan därmed ge något som du inte får genom att äta frukt, grönsaker och kött. Till att börja med är alla svampar kalorifattiga. De innehåller näringsämnen som kalium, selen, zink, vitamin D och vitamin B12. De innehåller även en typ av fiber som kallas betaglukan, som tycks vara bra för hjärthälsa. 

En höst för några år sedan
Svamp innehåller dessutom antioxidanterna glutation och ergotionein. Glutation är en av de viktigaste antioxidanterna. Den kallas ibland antioxidanternas moder. Den skyddar våra celler och hjälper hjärnan att reagera bättre på dopamin och serotonin, två signalsubstanser som är viktiga för mental hälsa. Glutation är också viktigt för leverns avgiftning. Ergotionein är inte lika vanlig i kroppen, men det finns ett specifikt transportprotein för det. Det antyder att det måste vara viktigt. Det finns preliminära bevis för att ergotionin kan blockera den typ av oxidativ stress som bidrar till cancer och Alzheimers. Det finns också studier som kopplar konsumtion av ergotionein till ett längre, hälsosammare liv.

Svamp är en intressant livsform. Dessutom smakar de gott. Åtminstone kantareller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar