söndag 25 augusti 2019

Hur du får tillbaka din borttappade mobil

Det finns en sak som jag inte vill tappa: min mobilplånbok. Mobilens viktigaste innehåll finns lagrat i molnet, men jag har också körkort, betalkort och kanske någon viktig lapp i något av facken. Om jag tappar min mobilplånbok måste jag ordna nytt körkort, spärra diverse kort och minnas vad som stod på lapparna.

Antalet vanliga plånböcker har minskat, men en del har halva sitt liv i plånboken och de kan ha nytta av att läsa vidare. För om du tappar din mobilplånbok eller plånbok, finns det ett sätt att öka chansen att få tillbaka den med 600 procent. Chansen att jag får tillbaka min oansenliga mobilplånbok är bara en gång på sju. Men om jag stoppar ett speciellt fotografi i den så är chansen hela sex gånger av sju.



Psykologen Dr. Richard Wiseman ville se om en plånboks innehåll påverkade chansen att den lämnades in till polisen. Han lade därför ut en massa plånböcker med olika innehåll. Plånböckerna innehöll olika fotografier och saker, som till exempel bevis på att man sysslade med välgörenhet, kort på valpar, på ett gammalt par, på familjen, på bebisar mm.


Bebisar och valpar

Det visade sig att plånböcker med fotografier på bebisar återlämnades i 88 procent av fallen. Sedan kom plånböcker med valpar, därefter de med ett kort på familjen och de med ett äldre par, med 53, 48 och 28 procent. Plånböcker som var full med bevis på att man var engagerad i välgörenhet lämnades tillbaka i 20 procent av fallen, lite mer än en ordinär plånbok utan något känslomässigt innehåll som lämnades tillbaka i 15 procent av fallen. Totalt lämnades 42 procent av plånböckerna tillbaka i psykologens skotska hemstad Edinburgh.

Dr. Wiseman tror att det finns en "medkännande instinkt gentemot spädbarn som utvecklats för att säkerställa kommande generationers överlevnad"; detta skulle förklara varför barnfoton framkallade ett "omtänksamt" svar från individerna.

Ett mycket bra sätt att få tillbaka sin borttappade plånbok är alltså att lägga ett fotografi av en bebis i den eller på mobilskärmen, sin egen eller någon annans. Nyblivna föräldrar brukar vara bra på att dela med sig av bilder.


Fungerar inte på psykopater

Om man inte har en egen bebis kan man skriva ut den här bebisen och lägga i plånboken. Då kan man vara ganska säker på att få igen sin borttappade plånbok sju av åtta gånger.

Foto Виктория Бородинова från Pixabay
De flesta ler lite fånigt när de tittar på en bebis. De som inte ler kanske tillhör de där 12 procenten som behåller plånboken trots att ägaren har en försvarslös bebis därhemma. De måste vara psykopater (här finns psykopaterna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar