torsdag 26 maj 2011

Maratondebuten närmar sig

Nu är det två dagar kvar, eller för att vara mer exakt: 43 timmar och 12 minuter kvar till start och drygt 47 timmar kvar till målgång. Om allt går som det ska. Det var en liten chanstagning att anmäla mig så tidigt till maraton, men jag kunde inte vänta till hösten.

Igår var jag ute och sprang 8 km lite lätt. För första gången på länge kände jag av benen. Men det är mycket man inbillar sig nu och bloggen borde döpas om till Hjärnspöken. Först gjorde det ont i höger knä, sedan i vänster. Smärtan åkte fram och tillbaka som en pingpongboll mellan knäna och sedan for den runt som en kula i ett utflippat flipperspel. Jag kände av hälsenan, benhinnorna, ryggslutet och huvudet. Jag hade ont i varje känd kroppsdel och i en del okända också, för den delen. Men mest uppe i huvudet. Där var det frispel. Dr House hade gett mig diagnosen SMS - Stockholm Marathon Syndrome - och sedan tiltat till mig med en rejäl spark i baken.

Zombiebussen
Dum som jag är åkte jag buss in till jobbet i morse. Zombiebussen som går 6.55. Det är en sovbuss och det finns en outtalad regel om att man inte får prata. En lång kö med busspendlare går på, sätter sig och faller sedan ihop på sin plats och faller i koma. Men idag satt nästan alla och hostade, snörvlade, fräste och nös. Många hade röda ögon och såg ut som nyvakna dreglande zombier. Jag satt på helspänn så att ingen zombie skulle börja äta på mig. Bussluften var tät av virus och mikrober och jag tog ett djupt andetag då jag äntligen kom ut i den ur mikrobsynpunkt friska sundsvallsluften. Det var inte mycket bättre på jobbet. Där hostades det också. Jag skulle jobbat hemifrån idag. Dessutom fick jag höra att jag lät skrovlig på rösten av två trovärdiga personer. 



Hon som satt bredvid mig i bussen såg ut ungefär så här.
Uppladdning
Min uppladdning består i att fylla glykogenlagren genom att äta 70 % kolhydrater per dag från och med igår och mycket extra nitrater - mest i form av rödbetsjuice - för att spänna ut blodkärlen. Det fanns inte pasta på stenåldern, men å andra sidan sprang de knappast maratonlopp på gränsen av sin förmåga. De körde lite lugnare pass när de tröttade ut byten på savannen och klarade sig bra utan glykogenlager fyllda till brädden. Enligt paleolight-dieten är det dessutom inte fel att äta pasta eftersom det ingår i den erkänt hälsosamma medelhavsdieten, man ska bara se till att det inte blir för mycket av det. Men tre dagar före tävling är det helt rätt. 



Johan Renström springer över Västerbron och inser plötsligt att han har glömt nummerlappen.
Stockholm - Here I Come
Sådärja, nu har jag skrivit av mig lite ångest inför loppet. Nu kan jag packa inför morgondagens dryga bilresa. Jag läser igenom Staffans och Daniels beskrivningar av loppet en sista gång och försöker se mig själv springa i mål med uppsträckta händer på tiden 3.xx.xx.




17 kommentarer:

  1. Stort lycka till nu!!

    /Staffan (det verkar inte funka att logga in och kommentera, ännu ett begynnande Blogger-strul?)

    Kanske vi ses i vimlet på IP innan.

    SvaraRadera
  2. Jag får önska lycka till! Men om du är så rädd för att bli sjuk så fegar du nog fortfarande med vitamin D-dosen :D

    SvaraRadera
  3. Tack Lennart:)

    Staffan: Tack:) Blogger... bäst att säkerhetskopiera igen. ja vi kanske ses där. Det kan ju vara svårt att känna igen folk irl, men man får chansa lite:)

    Paleofriend: Tack och kul att du hittade hit:) Hm, jag får väl svälja lite extra vitamin D ikväll och skölja ner det med lite röd jos.

    SvaraRadera
  4. Lycka till och tänk vad många du inspirerar och VI tänker på dig imorgon (att du springer leende in i mål)!!!!!!

    SvaraRadera
  5. Lycka till på loppet nu!...och ska du jobba med hjärnan så ladda mentalt för Gärdet... annars är Stockholm en lätt match! :) Håller tummarna!!!

    SvaraRadera
  6. Maggan: Fantastiskt att man kan inspirera någon. Det ska jag tänka på och jag ska försöka le hela vägen. Stort tack:)

    Daniel: Läste nyss din rapport från loppet. Jag ska passa mig för orcherna på Gärdet och försöka springa som en alv;) Att du förbättrade dina tider så mkt mellan första och andra försöket ger hopp om framtiden.

    SvaraRadera
  7. Lycka till!
    Jag blev inspirerad av din rödbetsladdning och kör en själv nu på prov. Jag nöjer mig med ca 2,5dl/dag i 3 dagar. Blir spännande att se om det ger effekt.
    Mot sub 3.4x.xx

    SvaraRadera
  8. Dricker också rödbetsjuice så jag är snart alldeles röd både inuti och utanpå. Fina grejer det där! (Hoppas jag)
    Pastan har jag dock skippat. Äter min vanliga mat. Vill inte riskera att magen spårar ur. Vilket den i och för sig kan göra ändå.
    Hoppas resan gick bra och STORT lycka till i morgon!

    SvaraRadera
  9. Å, med så mycket rödbetsjuice som bränsle kommer du att studsa fram över Västerbron! Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Lh: -ack:)

    Ingmarie: tack å lycka till själv.att du sprungit på 2,33 är ju helt otroligt.

    Fredrik: tack, jag ska studsa som bara den:)

    4timmar kvar ... Sov inte mycket i natt. Nu blir det hotellfrukost och sedan lite nitratdoping och sen iväg och hämta nummerlappen som jag inte hann med igår. Ska spana efter folk jag känner igen från vissa bloggar. Själv ser jag nästan ut som på bilden fast jag är utklädd till löpare:)

    SvaraRadera
  11. Uppskattar din blogg!!!
    Intressanta ämnen och välskrivet.
    Hoppas det gick bra.
    /Jeppe

    SvaraRadera
  12. Går händelserna lite i förväg... Stort grattis Johan! Imponerade med sub4-timmar! Gott mos!

    SvaraRadera
  13. Grattis till sub 3.xx.xx, men du kroknade lite mot slutet, va?

    SvaraRadera
  14. Tack Jeppe:) Det är alltid kul att höra att det finns de som är intresserade av det jag skriver. Det gick bra, jag överlevde:)

    Tack John:) Det var otroligt kul i tre mil sedan fick jag så ont i benen att jag nästan inte trodde att jag skulle klara av det. Det var ju en liten chansning att springa så här tidigt på säsongen, men nu gick det nätt och jämt.

    Tack Fredrik:) Ja, jag låt på 3,40 ungefär efter tre mil och det kändes hur bra som helst. Sedan började benen göra ont och sedan blev det bara värre. Siktade på att komma under 4 timmar när det började göra så ont. Haltar omkring nu, men sugen på nästa år.

    SvaraRadera