tisdag 17 maj 2011

Barfotalöpning och nya skor

Jag hittade en intressant artikel på Centrum för idrottsforsknings hemsida. Artikeln heter Löparskor vs barfota och innehåller bl a en intervju med Toni Arndt, docent i biomekanik och programdirektör på Karolinska Institutets podiatriprogram. Toni Arndt säger att de tre argument som sportskoföretagen har för att man ska köpa uppbyggda löparskor inte längre håller. Det har jag skrivit om tidigare och det gäller dämpningsfunktionen, rörelsekontrollen och skyddet mot vassa föremål i naturen. De två första argumenten är helt enkelt inte längre relevanta. Det saknas vetenskapligt stöd för att ordinera den typen av skor för att skydda mot skador. Den kände forskaren Benno M Nigg har i en studie visat att de krafter som uppstår vid fotens möte med naturen signalerar till musklerna att skapa en spänning - muskeltonus - innan nästa kontakt. Denna så kallade proprioception reglerar muskeltonus bättre ju mindre det finns emellan naturen och foten och muskeltonus är viktig eftersom den skyddar vävnad, senor och leder. Uppbyggda, dämpade skor eliminerar dessa signaler, vilket ökar risken för skador. 

Det tredje argumentet att uppbyggda skor skyddar mot vassa stenar och glas har viss bäring. Det kanske är något man måste lära sig. Jag har aldrig haft några problem med vassa stenar. När jag springer med fivefingers är jag mer uppmärksam på underlaget och det är helt omedvetet, ungefär som när jag blinkar just innan en fluga försöker flyga in i ögat. Jag sätter inte ned foten på en vass sten. De gånger jag sprungit barfota har jag aldrig gjort illa mig. 



Fivefingers
Att springa helt barfota är det billigaste alternativet. Men för oss blekfeta västerlänningar som suttit på den stora löparmuskeln - gluteus maximus - hela vårt liv är det en stor risk att bli skadad om man kastar skorna och springer ut som man föddes. Det är viktigt att gå ut försiktigt och långsamt träna upp styrkan. En bra övning, som Arndt tipsar om, är att greppa föremål med tårna och lyfta dem. Det tränar upp musklerna kring fotvalvet.

"Jag tycker att det är bra att skoföretagen nu försöker ta fram nya modeller. Sedan kanske det tar ett antal år innan de blir riktigt bra. Men jag vet att ett av företagen gjorde egna tester på en sådan här modell vid ett biomekaniskt institut i Tyskland. Där såg man efter att löparna använt dem ett tag att stortåns böjarmuskel (flexor hallucisus longus) blev starkare", säger Toni Arndt. Antalet nya minimalistiska modeller ökar hela tiden och skoföretagen vill självklart fortsätta tjäna pengar på vår löpning. De kan inte bara överge det växande kundsegmentet av löpare som vill experimentera och pröva nytt.

Nya skor
Inför maratonloppet kände jag mig nödd och tvungen att inhandla ett par nya skor. Jag vågade inte chansa på att mina ben skulle klara 42 km med fivefingers redan nu i vår, så jag gick in på favoritsportbutiken Team Sportia i Birsta och frågade efter den mest minimalistiska skon. De hade inte så många inne i min storlek, men jag prövade ett par Adidas ClimaCool Chill och det kändes bra när jag testade dem på löpbandet. Adidas ClimaCool Chill är en ultralätt, luftig, flexibel sko med tunn sula utan stötdämpning. Den känns väldigt bekväm. Den väger bara 196 gram och kostar strax under tusenlappen. I stort sett är det en lite billigare kopia av Nike Free och den har samma svaghet: att det lätt fastnar småsten och grus under sulan. Men på asfalt är de bra och de kändes bra när jag sprang icaloppet. 

Tre veckor efter maraton ska jag springa indalsledensloppet och då springer jag nog i fivefingers. De är trots allt mina favoritskor. Det är nästan så lite sko som man kan ha. Nu börjar de bli lite mer inne också. Idag såg jag för första gången en annan person på jobbet som hade på sig ett par fivefinger och i förrgår var det ett reportage i rapport om den nya flugan barfotalöpning. Bra att sjukgymnasten David Felhendler sa att det ska ta tid och att framfotalöpning inte betyder att hälen aldrig ska träffa marken. Det är individuellt, men för mig känns det bäst när hälen bara kysser marken lite lätt.

Här är reportaget i rapport. Fivefingers och barfotalöpning ute börjar bli inne.





Jag gillar inte att springa inne på löpband. Men en del älskar det och det är nästan omöjligt att få ut dem i naturen. Det här kanske kan vara något för dem, ett sätt att springa inne ute :)




Maratonpojken
Hur många maratonlopp hade du sprungit när du var fyra år? Kl 22 ikväll visar SVT1 den prisbelönta dokumentären Maratonpojken, som handlar om tiggarpojken Budhia som vid fyra års ålder redan hade sprungit 48 maratonlopp. 

7 kommentarer:

  1. Spännande, har aldrig sett/hört talas om modellen och tycker jag att jag har koll på löparskor. Jag tycker de vanliga butikerna (Stadium, Intersport, Team Sporta etc) har ett extremt likriktat sortiment med enbart de tyngsta mest väldämpade modellerna, i alla fall utanför storstäderna och man brukar vara hänvisad till specialbutiker för att hitta lättare modeller.

    SvaraRadera
  2. Kropp och Själ i P1 tog upp barfotalöpning i förra veckan. Riktigt intressant och mer fylligt reportage än det i Rapport. Finns att lyssna på på
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1272

    SvaraRadera
  3. Staffan: Ja det brukar vara så. Team Sportia här uppe har dock både fivefingers och lite annat så de är bra. jag var egentligen ute efter antingen Newton eller Nike free, men de här känns väldigt bra.

    Björn: Tack för tipset. Det måste jag ju lyssna igenom.

    SvaraRadera
  4. Hmm, det är kanske bara jag, eller är ”On demand” den mest överskattade teknikhypen på länge? Jag frossar nästan aldrig i ”det enorma utbudet”, ”valfriheten”, ”tillgängligt vid mina fingertoppar” mfl säljspitchar. Lyckades tex nu bara se första 25 minuterna av Maratonsnorungen, får se om/när jag lyckas med resten. Är det inte helt groteskt? Att pressa ett (mycket litet) barn på det sättet kan väl aldrig vara ok? Han (lillkillen) har ju ingen egen vilja, som en arrangör korrekt påpekade. Jag tycker det stinker sju dagar i veckan, i skenet av Patrik Sjöbergs bok är det fullständigt horribelt.

    Varför springer inte eliten i fivefingers eller barfota? På 800 fattar jag ju, men längre distanser?
    lh

    SvaraRadera
  5. Den dokumentären tycker jag du ska se klart. Barn utnyttjas överallt. Googlade lite efteråt och nu verkar pojken ha det bättre, fast för tränaren gick det sämre. Planera OS för en treåring är inte riktigt friskt.

    Eliten tränar nog barfota en del, men att springa barfota på bana eller asfalt verkar inte vara någon poäng om man inte är van vid det sedan länge som t ex Zola Budd. Men skor väger gram och på rätt underlag kommer nog ett världsrekord någon gång, gissar jag och jack Daniels som jag skrev om här:
    http://hjarnfysik.blogspot.com/2010/11/barfotalopare-slar-snart-varldsrekord.html.

    SvaraRadera
  6. Dokumentären står på att-göra-listen!

    Han kan inte mena 100-400-rekorden va? Där handlar för mycket om accelerationen, jag tror helt enkelt inte det funkar. Men jag har säkert fel, rätta mig. Över 400 borde väl viktfördelen vara störst ju högre benuppdraget är (kan inte termerna här), dvs störst för 800 och sedan avtagande med distans. Per steg alltså. Det krävs såklart visst mod för att springa 800 barfota när konkurrenterna har spikar...
    lh

    SvaraRadera
  7. Ja lh, det var lite längre sträckor. jag känner inte till någon snabb barfotalöpare på korta sträckor. fast det finns spekulationer om blixtsnabba stenåldersmänniskor baserade på fotavtryck i marken. Men jag är lite skeptisk till de slutsatser som en antropolog drog av dessa spår.

    SvaraRadera