tisdag 3 maj 2011

Myten om hjärnhalvorna

I ett tidigare inlägg skrev jag om myten om den snurrande damen, som man kan skåda här. En tvådimensionell bild kan ju inte snurra, men vi tolkar animationen som en dam som snurrar med- eller motsols. Det har dock inte med hjärnhalvor att göra, vilket påstås lite här och där på internet. Nu har detta dessutom fastslagits i en ny studie av en professor i psykologi som heter Niko Troje. I denna studie framgår det att det till största delen handlar om ur vilken vinkel man betraktar damen.


Ett synnerligen symmetriskt ryggradsdjur
Människan är som alla ryggradsdjur symmetrisk. Vi har en höger- och en vänstersida med ryggraden i mitten. Vi har två saker av allting som finns på sidorna - som öron, njurar och ögon - och ett av det som sitter i mitten - som hjärta, näsa och mun, o s v. Vi har bara ett huvud med en hjärna, men den är uppdelad i två sfärer, vilka kopplas samman med nästan en kvarts miljard nervfibrer i det vita bredband som kallas corpus callosum. Den högra hjärnhalvan styr den vänstra delen av kroppen och tvärtom. Höger hand styrs av vänster hjärnhalva och vänster synfält hanteras av höger hjärnhalva. 


När man skar itu nervbanorna mellan hjärnhalvorna - vilket skedde på 50-talet hos patienter med svår epilepsi - då tycktes patienterna bete sig som två personer i vissa sammanhang där de gjorde olika val med höger och vänster hand eller sa en sak och pekade på en annan. De kunde t ex ta på sig kläderna med ena armen och samtidigt ta av sig dem med den andra. Det gav upphov till spekulationer om att vi har två hjärnor som fungerar oberoende av varandra.Hjärnhalvorna är symmetriska, men den har ett par asymmetriska delar som språk och kroppskontroll. Det går inte att prata från båda sidorna samtidigt och för att ta kroppen till olika platser är det bra om det finns styrning från endast ett håll. Det är inte bara människans hjärna som fungerar så, även fågelhjärnor har t ex fågelsången koncentrerad till en hjärnhalva. Det betyder dock inte att ena hjärnhalvan är helt och håller logisk och den andra helt och hållet emotionell och att vi som människor är antingen det ena eller det andra. Människan använder alltid hela hjärnan. Språket finns oftast till vänster, men vi använder områden i båda halvorna när vi pratar med varandra. När vi spelar eller lyssnar på musik är det framför allt höger hjärnhalva som används, men för att skriva och läsa noter använder vi vänster hjärnhalva. Vi använder hela hjärnan, inte en halva i taget och inte heller en tiondel. När vi säger att någon är en högerhjärna är det en metafor för en personlighetstyp. Det har ingenting att göra med hur våra hjärnor fungerar. 


Det breda bandet som förenar hjärnhalvorna
Hur vi ser den snurrande kvinnan har alltså inget med vår personlighet att göra. Eftersom damen byter håll om vartannat hade ju det dessutom varit lite oroande, kan man tycka. 

Synvinkel på personligheten

Niko Troje visar i studien att vilket håll siluetten snurrar åt beror på ur vilken vinkel betraktaren ser bilden. Vårt visuella system föredrar att se från ovan. Det är logiskt att vi tittar ner på saker som finns på marken snarare än att vi tittar upp i luften efter saker. När Troje och hans team testade en grupp försökspersoner fann man att de oftast rapporterade att kvinnan snurrade moturs om de såg henne från ovan och medurs om de tittade underifrån. Slutsatsen tycks med andra ord ganska klar: huruvida damen snurrar med- eller motsols avgörs till största delen av synvinkeln. Inte av din personlighet. Personligheter är lite mer komplicerade än så. Och tur är väl det.


10 kommentarer:

  1. Du säger:

    Språket ligger t ex oftast i vänster hjärnhalva, och att den funktionen finns i en av hjärnhalvorna kanske beror på att munnen ligger i mitten. Den kan inte både styras från höger och vänster, det skulle, antar jag, göra det väldigt svårt att prata. Hjärnan är symmetrisk därför att vi är symmetriska. Men talförmågan kan alltså inte finnas på två ställen.


    Det låter inte så väl underbyggt det där. Varför skulle språket bara finnas i en del för att munnen bara skulle kunna styras från en halva (åt gången, för den delen)? Den motoriska styrningen av munnen borde väl inte vara 100% kopplad till språk?
    Sitter i så fall sexualitet i en hjärnhalva för att könsorganen sitter centralt placerade?

    I övrigt bockar och bugar jag för en ytterst intressant blogg, med mycket intressant information. : )

    SvaraRadera
  2. Tack:) Hm, jag kanske var lite otydlig där. Jag tänkte på brocas område som ligger i en hjärnhalva och styr läppar och mun. Det torde vara svårt att prata om ena halvan av läppen styrdes från vänster och den andra från höger. Men jag skrev lite konstigt där tror jag eftersom språk är något större än att prata. jag kanske gör en edit sen. Tack för synpunkten.

    SvaraRadera
  3. Nu har jag studerat denna spinning lady lite mer i detalj. Den är en animerad GIF som består av 34 olika bilder på en kvinna. Stegar man sakta från bild 1 och framåt så är min upplevelse följande: Bild1-Bild12: Kvinnan roterar medurs
    Bild12-Bild17: Kvinnan roterar moturs
    Bild17-Bild18: Kvinnan speglas så att det ben som pekade in i bilden nu pekar ut ur bilden.
    Bild18-Bild34: Medurs rotation igen
    Detta är fullständigt konsekvent hur många gånger jag än stegar igenom bilderna.

    Studerar man bild13 så är det den enda bild som bryter symmetrin så att man kan se vilket ben som är framför det andra. Det är en svag konturlinje på hennes ena lår.

    Vet inte riktigt vad jag vill dra för slutsats av detta men det ser ut som om man medvetet lagt in en sekvens bilder (13-17) som bryter sekvensen för att förvirra hjärnan. Tveksam till det där med vinkeln. Jag kan inte få olika effekter genom olika betraktningsvinklar.

    SvaraRadera
  4. Fast intressant är ju att man kan fokusera på bilden (av den snurrande kvinnan) och byta håll utan att för den saken skull byta vinkel. Det tar iofs runt fem sekunder för mig att "byta håll" men det går om man koncentrerar sig :)

    SvaraRadera
  5. Konstigt! Jag har aldrig fått den att byta håll hur länge jag än tittar. Jag har nog för enkelspårig hjärna :-)
    Men stegar jag sakta igenom bilderna så är det som sagt 5 av de 34 bilderna där hon roterar moturs.

    SvaraRadera
  6. edit: Skrev om lite i ett obegripligt stycke som Andreas påpekade.

    Peter: Intressant. Vad jag vet finns det bara en forskarrapport om illusionen och det var den som jag redovisar och de kom inte fram till att alla såg på ett sätt, utan det var den större delen som såg så att hållet avgjordes av vinkeln. Det har ju någonting med vilken input man får till hjärnan, en ledtråd som får henne att snurra. För mig byter hon håll ibland, men det kan ta tid. Jag tror inte du är enkelspårig:)

    John: I forskarrapporten säger man inte att hållet helt och hållet avgörs av vinkeln, men det var den bästa förklaringen, den som förklarade mest data. Det kan säkert finnas ett otal input till hjärnan som får henne att snurra. Du är nog den första som jag hört som medvetet kan ändra riktning på damen. Skickligt. Jag ska se om jag klarar det sen:)

    SvaraRadera
  7. Iom att bild 13 hade en svag vit konturlinje som gör att man bara kan tolka bilden på ett sätt så kan resultatet kanske bero på hur bra man ser denna linje eller hur bra man är på att ignorera den om man ser den.
    Då kan även bildskärm, kontrast etc påverka och en betraktningsvinkel som ändrar tex kontrast kan göra stor skillnad.
    Man kanske skulle skriva en artikel :-)

    SvaraRadera
  8. Ja gör det Peter, jag lovar att länka artikeln :)

    SvaraRadera
  9. För mig snurrar hon mest medsols, men jag får henne faktiskt att snurra precis som jag vill. Men utan någon påverkan drar det som sagt mest medsols.

    SvaraRadera
  10. För min del snurrar hon med sols när jag tittar på henne , men när jag läser texten under så snurrar hon motsols tills jag tittar upp då byter hon riktning ända tills jag börja läsa igen. Det var konstigt för mig. jag var vänster hänt till jag var 10 år då en lärare tvingade mig till att skriva med höger hand, snacka om korskoppling i huvudet.

    SvaraRadera