tisdag 17 augusti 2010

Illusioner och felslut

Idag sprang jag 6 km i återhämtningstempo runt Sidsjön efter lunchen. Det var trötta ben, men det var vackert väder och folk badade i sjön. Jag kände mig lite seg och fick inga idéer till blogginlägg när jag sprang så det får bli lite knepigheter och illusioner idag. Det tycker jag själv är lite kul och bloggen speglar ju vad jag gillar och vad som intresserar mig just nu.

Varning för tankevurpa
Säg att du ska köpa en bok och en tidning och du vet att de kostar 110 kr tillsammans och du vet också att boken kostar 100 kr mer än tidningen. Vad kostar boken? Svara snabbt!

Två likadana bord
Sidorna på bordet är lika långa. Det ser inte ut så, men med hjälp av en linjal skingras tvivlen. Kanske.

Spegel på väggen där
Om du står mittemot en helt vertikal spegel kommer den att visa en lika stor del av dig oberoende av hur långt bort du står. Det hjälper inte att backa om du vill få plats och det beror inte på ditt omfång utan på reflexion. Det spelar ingen roll om du står en meter, tio meter eller 500 meter från spegeln - du ser lika mycket. Det känns intuitivt fel, men så är fysikens lagar.

Färg är inte så viktigt
Våra hjärnor tolkar information så att den ska hjälpa oss att överleva; hjärnan tolkar därför en tvådimensionell bild som en tredimensionell verklighet med skuggor och rörelse. Färger har aldrig spelat så stor roll när det gäller direkt överlevnad. Det finns många exempel på bilder som lurar oss av den anledningen och det här är en av de jobbigaste. Det tycks som om färgerna är olika, men täcker man över ”mittenvecket” ser man att det är samma gråfärg på ytorna.


1 kommentar:

  1. Fantastisk intressant med borden! Inte så svårt att lura hjärnan trots allt :).

    SvaraRadera