onsdag 9 oktober 2013

Om djuphavsfisk och förkylningar

Många är förkylda just nu. Förkylningssäsongen börjar kring skolstart och slutar någon gång på våren. På vintern är virusburna infektioner vanligast, såsom vinterkräksjuka, influensa, röda hund och polio. Men att klä sig varmt skyddar knappast mot vare sig förkylningar, röda hund eller polio. Man vet inte riktigt varför så många infektioner är säsongberoende, men det finns ett par kvalificerade gissningar.

Kallt och torrt?
De senaste studierna på kopplingen mellan infektioner och säsong indikerar att det har något att göra med att det är kallare och torrare på vintern. Den torra luften gör det lättare för viruspartiklar att sprida sig långt efter en nysning. Fuktig luft fångar upp partiklarna så att de faller till marken, som maskrosfrön i ett sommarregn. Det kan också vara så att torr luft gör slemhinnorna i näsan sämre på att hålla undan virus. Men det förklarar inte hur det kommer sig att infektionssjukdomar har ett säsongsmönster i tropikerna, trots att människorna där lever i ett fuktigt klimat året om.

En annan möjlighet är att virus överlever längre genom att kapsla in sig och försätta sig i viloläge när det är kallt. De kan ligga i dvala på ett dörrhandtag och aktiveras när de kommer in i värmen. Det kan också vara så att mindre soljus påverkar virus. Virus gillar inte sol och höga temperaturer. De är små och oerhört känsliga och kan slås ut av en solstråle. Dessutom bildas vitamin D - och flera andra bioaktiva ämnen - i huden när solen ligger på under sommaren och det kan påverka immunförsvaret. Den vanligaste förklaringen är dock att folk är mer inomhus på vintern. Men allt jag räknat upp motsägs fortfarande av säsongsvariationen i tropikena. Virus, infektioner och immunsystem är komplexa fenomen.
Säsongsvariation för röda hund, influensa och rotavirus.
Kyla?
Den folkliga förklaringen att man blir förkyld för att man glömt sin mössa eller blivit nedkyld på något sätt, kan man - trots alla barnvisor och alla förmaningar - bortse ifrån. Det finns inget som tyder på att immunförsvaret påverkas av kallare temperaturer. I ett experiment sprutade man in förkylningsvirus i näsorna på två grupper av frivilliga och den ena gruppen fick stå i kallt vatten och den andra gruppen höll sig varm och man kunde inte se någon skillnad i insjukningsgraden efteråt. Immunförsvaret påverkas inte av kyla, åtminstone så länge man inte är riktigt, riktigt nedkyld. Men inte ens då blir man sjuk utan ett virus.
Killen är nedkyld, men knappast förkyld.
Möten?
Själv tror jag den viktigaste faktorn är möten människor emellan. Virus sprids oerhört fort via olika system som människan skapat, som pengar, däck och dagisbarn. Om risken att smitta någon är säg 1 procent, och man träffar 100 personer inom två meters radie under en inkubationstid, då håller sig viruset nätt och jämnt levande genom att varje sjuk i sin tur smittar en person. Jämvikt råder och det är normaltillståndet större delen av året. Men under vintern är man kanske mer inomhus och man träffar plötsligt 110 personer under samma tid, då smittar varje person 1,1 personer, vilka i sin tur smittar 1,21 personer och man får en exponentiell utveckling, en liten epidemi. Epidemin dör sedan sakta ut när folk aktiverat sitt adaptiva immunförsvar och blivit immuna och viruset måste träffa nya människor eller mutera för att överleva. Om man nu kan säga att ett virus - som ju knappast lever - kan överleva.

Kanske kan man lindra förkylning
Fram till alldeles nyss har det inte funnits - vad jag vet - något som mätbart lindrar eller motverkar förkylning. Men förra månaden publicerades en klinisk, randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad pilotstudie som genomförts under våren på Öron-Näsa-Hals kliniken på Skånes Universitetssjukhus. Syftet var att se om ColdZyme Munspray var effektiv mot förkylning. I studien infekterades 46 försökspersoner, både män och kvinnor (20-46 år), med förkylningsvirus via näsan. Trots att studien var en pilotstudie, med syfte att ligga till grund för större studier, sågs en statistiskt signifikant skillnad mellan ColdZyme och Placebo avseende reduktion av virusmängden i halsen (-99%) och reduktion av antalet förkylningsdagar (-54%). Även om studien med ColdZyme Munspray inte var konklusiv i alla avseenden, är resultaten intressanta, säger överläkare Cecilia Ahlström Emanuelsson, huvudansvarig för studien.

I en tidigare användarstudie på elitskidskyttar testade elva elitskidskyttar ColdZyme Munspray under tävlingssäsongen. Samtliga skidskyttar rapporterade att de var mycket nöjda och skulle fortsätta använda sprayen om de blev erbjudna igen. En statistiskt signifikant andel av idrottarna mådde bättre eller mycket bättre, än under tidigare tävlingssäsonger. De som blev förkylda sade sig ha mildare eller mycket mildare symptom. Sammantaget minskade antalet förkylningsdagar med i genomsnitt 3.1 dagar jämfört med tidigare säsong.

Ett fiskenzym i halsen
Till grund för ColdZyme finns ett enzym som den isländska professorn Jon Bragi Bjarnason upptäckte på 1970-talet. Det sägs att han undrade varför de isländska fiskrensarnas händer var så lena och fina, trots att de rensade djuphavstorsk i en hård och kylig miljö som borde utsätta händerna för stora påfrestningar. Huden var lika len som barnhud.

Bjarnason blev besatt av att ta reda på vad det var i djuphavstorsken som gjorde att kvinnornas händer höll sig i så pass bra form. Till slut upptäckte han en köldanpassad proteas (enzymet trypsin) som senare blev grunden i ColdZyme. Detta enzym från arktisk djuphavstorsk är 50 gånger mer effektivt än mänskligt enzym, eftersom det är anpassat till samma enzymatiska reaktionshastighet vid kyla som vårt har i kroppstemperatur – därför blir enzymet superaktiverat. Detta enzym sprejas i munhålan och fungerar som en tillfällig barriär som förhindrar att förkylningsviruset kan ta sig in i cellerna i munhåla och svalg och orsaka förkylning.


Jag har "lurat" några förkylda personer att testa ColdZyme så att jag - helt ovetenskapligt - ska kunna utvärdera dess effekt. Förutom spray mot förkylning finns det också ett balsam som ska ge lena fiskläppar och tuggummi som påstås vara bra för tänderna.

Ingen vill bli sjuk inför en tävling och löpare och skidåkare torde vara en stor målgrupp. Enligt Enzymatica - som äger patentet - förkortar ColdZyme förkylningen och kan även hejda den ifall man sprejar innan infektionen tagit fart. Jag har inte varit förkyld på evigheter, men jag blir lite stirrig inför tävlingar och undviker hostande kollegor och snoriga barn. Jag köper nog också hem en flaska spray när det blir dags för tävling för att vara på säkra sidan. Det verkar mycket möjligt att det fungerar.

Kul spel
Jag roade mig en hel kväll med att lokalisera platser med GeoGuessr. Mitt rekord blev 16000 poäng, bl a prickade jag in en håla i Alaska på bara några km. Lite småkul spel.

Kul fysik
Modern fysik förklarad genom Queens Bohemian rapsody. Helt otroligt bra gjort, men man kanske bör kunna lite fysik för att fatta alla textrader. Alltså vara en vetenskapsnörd som jag;) Fast även om man inte begriper någonting så kanske man fattar att det är bra (jag skulle säga genialt) gjort.


Kul med skidgång
Efter en trevande start förra veckan är jag igång med skidgången igen. Det är veckans enda pulshöjande pass. Vi skidgick upp till Fagerdalsparken och körde lite tabata och några plyometriska övningar. Men nu längtar jag efter snö. Jag vill pröva mina nya skidor och se om jag är lite snabbare i år.

Kul lopp
Jag avslutar med lite reklam för ett end of season-lopp i Sundsvall som går den 26 oktober. Här finns en facebooksida med eventet och här kan man se bansträckningen. Jag ska försöka vara med, särskilt om det är fint väder. Det skulle bli en lagom avrundning på årets löpsäsong. Jag gillar att det står egen, ingen, inga och eget ansvar, o s v.



4 kommentarer:

  1. Hej! Riktigt bra blogg du har! Följer den regelbundet. Kan du inte berätta lite om hur din träning ser ut, både i ett kortare (antal pass, längd mm) och längre perspektiv (hur delar du in året i olika träningsfaser mm)? Satsar själv på att börja springa längre lopp, ultratävlingar med inriktning på traillöpning). Som sagt, kanonbra blogg! Mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Anders:) Ska skriva om träningsupplägget så småningom. Just nu kör jag lite återhämtning, mest lugna aeroba pass som bygger upp kapaciteten. Sen brukar jag oftast köra tre hårdare veckor och var fjärde vecka som återhämtningsvecka. Det går ju alltid att spana in länken till höger där träningsdagboken på funbeat finns. Jag brukar försöka uppdatera den regelbundet.

      Radera
  2. Intressant om smittspridning. Ska bara gnälla lite. Om risken att bli smittad av förkylning är 1 % vid möte med en person och man möter 100 personer är risken att bli förkyld inte 100% (vilket man lätt kan få intryck av när man läser din text, även om du inte säger det rakt ut) utan 1-(1- 0,01)^100 = 0,63 = 63 % Jag hittar den inte nu, men jag har läst en jätteintressant artikel om smittspridning, immunitet och populationsstorlek som matematiskt förklarade varför vissa sjukdomsepidemier med jämna mellanrum bröt ut i Storbrittanien, medan samma sak bara skedde oregelbundet på glesbefolkade Island när en sjuk person utifrån anlände.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kanske förenklar lite för mycket ibland och det kanske är lätt att tro att man når 100 % om man möter 100. Jag kanske ska ändra texten eller uttrycka det tydligare nästa gång jag skriver något liknande. Tack för det, jag gillar "gnäll":) Skicka gärna länken på artikeln om du hittar den till den här kommentarsidan. Verkar intressant.

      Radera