måndag 11 oktober 2010

Vurpor och det dåliga minnet



Igår var jag i Övik. Där finns en rullskidbana och av en ren slump;) hade jag med mig rullskidorna. Rullskidbanan ligger vid idrottsområdet Skyttis. Det fanns hur många banor som helst och jag virrade ut på 7 km-banan. Den var mycket kuperad, det gick upp och ner och plötsligt stod det: Varning för brant backe! Men då var det försent, det går inte att bromsa särskilt bra med rullskidor. Om jag hade haft skidor kunde jag ha plogat, men det fungerar dåligt på rullskidor.

Farten ökade och jag visste att jag skulle ramla. Helt fel inställning av mig och den bekräftades med en krasch. Höger skinka fick sig en rejäl repa. Jag läste efteråt om rullskidbanan på Skyttis:

"Platta, enkla delar om man börjar vid Dammen och rejäla utmaningar om man åker ut till vänster längst upp på 5 km, ner mot Domusbacken".

Mmm, jag skulle inte ha svängt vänster. Men det som inte dödar härdar och nu är åtminstone bakdelen härdad.

Det korta minnet
På fikat idag - eller var det igår - satt vi och diskuterade någon film, minns inte vilken, och vi kom inte på namnet på en skådespelare. Däremot visste vi vilka filmer han varit med i och vilka han varit gift/skild med/från. Men namnet var borta. Med gemensamma krafter lyckades vi till slut pussla ihop namnet. Någon kunde en vokal och någon hade en bild av hur långt namnet var, o s v. Men nu minns jag inte vem det var igen;)

Det händer ibland att jag går in i ett rum och plötsligt inser jag att jag inte har en aning om vad jag gör där. Jag tittar mig omkring efter ledtrådar men det finns ingenting, absolut ingenting, som säger mig vad jag gör i detta rum. Jag suckar och går tillbaka till arbetsrummet som jag kom ifrån och går sedan in i rummet igen, som om minnet skulle komma tillbaka den här gången om jag låtsas som ingenting. Men ingenting händer. Jag hör ingen polett som ramlar ner. Det är tomt därinne. Absolut blankt. Jag har ingenting här att göra, tänker jag och går tillbaka. Jag sätter mig i arbetsrummet och får syn på min urladdade telefon. SUCK! Jag går tillbaka och muttrar "batteriladdare, batteriladdare" för mig själv så att jag inte ska kasta bort nästa kvart också.

Minnestest
Redan i 30-årsåldern börjar minnet försämras. Det märks kanske först och mest när vi ska koppla ett namn till ett ansikte. En del studier tyder på att minnet blir bättre om man tränar det. Det tror jag stämmer. Hjärnan är som en muskel, ju mer man använder en funktion desto bättre fungerar den. Jag hittade ett ganska roligt minnestest.

Testet finns här.

Jag har ganska bra minne, men jag vet inte om det beror på minnesteknik eller på att jag tränat hjärnan.


Veckans träning
Jag satte högsta betyg på alla träningspass deb här veckan, särskilt de tre nyckelpassen gick bra. Ingen tvekan om att återhämtningen vecka 4 gav krafter och skjuts till vecka 5.

Det blev några avvikelser från träningsplanen. Jag flyttade fredagens nyckelpass med stakintervaller uppför en backe till torsdagen. Sen blev det rullskidor igen på söndag. Jag hade tänkt springa ett distanspass, men eftersom jag var i Övik och där finns en bra rullskidbana så åkte jag rullskidor istället. Om man bortser från vurpan gick det bra.

Den här veckan ökar jag dosen en liten aning. Jag kommer att köra lite hårdare på de tre nyckelpassen. Torsdag känns lite osäker eftersom det är fest den dagen och därmed är ju fredagen lite utsatt också. Men förhoppningsvis håller jag mig i skinnet så jag orkar köra intervaller dagen efter.

Förra veckans träning (vecka 5)
Måndag: vila
Tisdag: skidgång och älglufs (hårt)
Onsdag: styrketräning (medel)
Torsdag: rullskidor med stakintervaller (hårt)
Fredag: löpning 5 km (lugnt)
Lördag: styrketräning, plyometri och löpning 6 km (lugnt)
Söndag: rullskidor 17 km(hårt)

Veckans träning (vecka 6)
Måndag: vila
Tisdag: skidgång och älglufs (hårt)
Onsdag: styrketräning (medel)
Torsdag: löpning 5-10 km (lugnt)
Fredag: 4*4 intervaller (hårt)
Lördag: löpning (lugnt)
Söndag: löpning/rullskidor (hårt)


Relaterade inlägg
Minnesteknik
Första gången på rullskidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar