lördag 11 september 2010

Första gången på rullskidor

Jag har lånat ett par rullskidor av märket Elpex och igår blev det debut. Efter jobbet tog jag bilen till ett industriområde utanför Timrå. Jag hade fått ett tips om att det gick bra att åka där och jag hade skrivit ut en karta med en 3,5 km lång slinga runt hela området. På vägen dit köpte jag ett par billiga (49 kr) skidspetsar på Biltema som passar bra för rullskidor, men för att byta måste man koka upp vatten och doppa spetsarna i det så att trugan lossnar, så jag får vänta tills nästa gång med att köra med riktiga stavspetsar. Jag körde med mina vanliga skidstavspetsar och det gick bra den här gången.

Trafikregler
Man ska hålla till vänster om man åker sakta och till höger om man åker fort. Det känns ju bäst att åka med trafiken så att bilarna kommer bakifrån om man kör riktigt fort.

En av killarna som var med på skidgången kom tillbaka blodig efter sitt första rullskidepass som han av någon dunkel anledning åkte samma dag. Det är svårt att svänga och nästan omöjligt att bromsa. Därför är det bra att inspektera rundan man ska köra i förväg så man vet hur man ska åka nedför. En kompis berättade att han susat förbi ett rödljus samt en polisbil och det gick ju inte att stanna så polisen följde efter med blåljusen påslagna och gav honom en rejäl utskällning i tio minuter. Men han fick inga böter. Kanske det var svårt att hitta en paragraf?

Volvo på rullskidor*
De flesta löpare blir skadade någon gång och ibland flera gånger och då måste man ha en plan B. Rullskidor är bra som reservplan. Fördelen med rullskidor är att det är skonsamt mot leder. Har man ett par rullskidor hemma kan man träna med dem i väntan på att skadan ska läka. Man rullar fram och slipper de hårda stötarna mot asfalten.

Alla duktiga skidåkare tränar på rullskidor under sommarsäsongen på grund av att det är den mest grennära träningen i förhållande till skidåkning. Löpning är bra för konditionen men då tränar man inte överkroppen tillräckligt mycket. Rullskidor förbättrar uthållighetsstyrkan i framför allt mage, rygg axlar och armar. Genom att jag ror och styrketränar på onsdagar och kör ett eller två rullskidepass under veckan så får jag en ganska allsidig grund inför vinterns skidåkning och nästa års Vasalopp.

Tankar om tid
Jag bytte om vid en skogsstig intill vägen. Den kändes ovant att snöra på sig pjäxor och ta på sig skidhandskar i det gassande solskenet, men just därför kommer jag nog att minnas det där ögonblicket i många år. Vill man leva ett långt liv ska man göra många nya och ovana saker. Den ovana handlingen eller upplevelsen tar plats i minnet och töjer ut tiden, medan upprepningarna och vanehandlingarna lägger sig så nära varandra att den tiden i efterhand bara susade förbi. Tiden kan tyckas långsam när man gör repetitiva uppgifter, men i efterhand har tio år av upprepningar gått väldigt fort. Reser man bort och har kul går tiden otroligt fort just då man upplever den, men i slutet av veckan tycker man att veckan varade en evighet.

Var rädd om hjärnan
I slutet ökade jag farten lite och lekte lite fartlek. Tiden bara rusade iväg och det var svårt att sluta. Passet kändes bra och värdefullt. Det blir mer rullskidor. Men nu måste jag köpa en hjälm, den kan jag ju ha när jag cyklar också. Det är väl lika korkat att åka rullskidor utan hjälm som att cykla utan hjälm och nu börjar jag bli så gammal att jag nästan blivit klok. Det är svårt att byta vanor, men det första steget är att bryta den och sedan fortsätta avbrytandet tills en ny bana banats i hjärnan och en ny vana ersatt den gamla ovanan.

Längtan efter snö
Det blev ingen diagonalåkning, bara stakning. Jag försökte staka med frånskjut men jag tappade nästan balansen innan jag fick till det till slut. I Vasaloppet är det mest stakning så jag tränar mest det. Jag tror roddträningen på onsdagarna gett resultat för det kändes som att jag hade lite bättre klipp i stakningen. Men det är svårt att jämföra asfalt och snö. Hur det verkligen förhåller sig får jag veta när snön faller och spåren har dragits.

Det var ett härligt omväxlande pass och mycket roligare än älglufs och skidgång. Det blir bra med ett pass vardera under hösten, älglufs och skidgång på tisdagar och rullskidor på torsdagar, i väntan på den första snön som jag gissar kommer den 11 november. Men jag hoppas den kommer redan i oktober.

I morse sprang jag ett lugnt återhämtningspass. Jag sprang tidigt och dimman låg tät, men när jag var tillbaka så sken solen. Det har hittills varit en ganska hård träningsvecka och söndagens distanspass återstår.

Fakta om Rullskidor

  • Rullskidor säljs i större sportaffärer och bra rullskidor kostar omkring 2500 kr. Det finns både skate och klassiska rullskidor. För en nybörjare är det nog enklare med klassiska skidor som har breda hjul, vilket gör det lättare för balansorganet.

  • Stavar kostar från 500 kronor och man använder samma som vid skidåkning. Enda skillnaden är att man byter ut de vanliga skidspetsarna mot rullskidspetsar, eller stavholkar som de också kallas. Det finns billiga sådana på biltema. Lite bättre med dyrare finns att beställa på Pölder, där kan man också köpa en prisvärd rullskidstav med färdig rullholk monterad
  • Man använder samma sorts pjäxor som vid skidåkning. En bra pjäxa kostar ca 1 000 kronor.

Utrustning man behöver
Rullskidor
Stavar
Hjälm
Pjäxor
Handskar
Reflexväst

*Volvo = "jag rullar" på latin


2 kommentarer:

  1. Det går att bromsa (eller i alla fall att minska farten), och skidgång är också roligt:-)

    SvaraRadera
  2. Varför bromsade du inte för rödljusen då;) Men ok, jag lade till ett nästan, för det är nästan omöjligt att bromsa. Jag körde ut med ena skidan i gruset och då tog det nästan tvärstopp. Men man lär sig väl. Det var lite bambi på hal is i fredags:)

    SvaraRadera