fredag 30 juli 2010

Titta på tv med fjärrkontroll


"Vad tänker du på", frågar sambon. "Ingenting", svarar jag. Det har hon svårt att tro för hon tänker hela tiden. Hennes hjärna planerar saker konstant och det dyker upp förslag och frågor och jag svarar oftast bara: "Mm, det blir bra". Då har jag stängt av hjärnan och tittar och bläddrar mellan kanalerna på teven, men det finns absolut ingenting i skallen. Det är som om jag bara spanar ut från grottan ut mot savannen och håller vakt, men nu tittar jag på teven och bläddrar med fjärrkontrollen istället. Och jag tänker på ingenting alls och skulle kunna sitta så en hel kväll om jag bara fick. Hjärnan är på standby och glor som en upphängd bevakningskamera på en dörr timme efter timme.

Teven visar en ointressant bild, men om något mystiskt visade sig på skärmen då skulle jag rusa upp och hjärnan fyllas på nolltid och benen springa ut och bekämpa inkräktaren. Men som tur är kan vi numera leva hela livet utan att brusa upp från vårt standby-läge. Min gissning är att evolutionen har gett oss denna förmåga till standby-gloende. Vi som kan sitta och vakta och glo ut i ingenstans har kunnat rädda flocken de gånger det kom en sabeltandad tiger och smög, medan de otåliga blev överlistade och uppätna.

Tack vare fjärrkontrollsgenen har jag många år kvar
Man kanske kan kalla det för fjärrkontrollsgenen eller tevegenen. Man har ju länge spekulerat i varför det finns kvinnor efter klimakteriet och kommit fram till teorin om mormorsgenen. När man inte längre kan fortplanta sig är man passé för de själviska generna. Men som kunskapsbank har mormor varit ovärderlig för sina döttrar när de i sin tur fick barn. Sen behövs inte mormor längre. Evolutionen är krass. Att män lever efter 50 har förklarats med att de kan fortplanta sig, men hur många gör det efter 50? Min spekulativa hypotes är att det kanske är så att passivt vaktande har varit viktigare. Morfar och farfar kunde sitta och titta ut från grottmynningen och se den enda kanalen som fanns då: ett savannlandskap. De familjer som hade en gammal man som kunde sitta och glo timme efter timme hade större chans att överleva.

Det kanske var bättre förr i tevens barndom när det bara fanns en kanal. Nu finns det flera kanaler och vi måste hålla lite koll på allihop och det gör vi med fjärrkontrollen. Men det är helt tomt i huvudet, inte en tanke, bara en bevakningskamera i standby-läge.

Träningen och tävlingen och fejsbok
Igår sprang jag 21 km. Det kändes bra att avverka ett halvt marathon. Men det gick inte fort. Kände mig trött sista 3-4 km. Vanligtvis brukar jag springa lite kortare återhämtningspass på torsdagarna. Men nu är det inte så långt kvar till loppet och jag ville klämma in ett extra distanspass. Det är bara två veckor kvar och snart dags att trappa ned träningen.

Gick in på tävlingens hemsida och såg att det var 74 anmälda till halvmarathon. Det är nog ovanligt många men jag hoppas det blir lite fler. Femton dagar kvar till loppet och tre dagar kvar av semestern.

Jag blev förresten inlurad i facebook igår. Det går ett lopp som heter Mitt Norden Ultra och det gick bara att kolla upp via facebook. Jag har försökt hålla mig ifrån denna tidstjuv men det verkar som alla är där. Ultraloppet verkar intressant. Det går i en vacker del av Sverige och är 55 km långt och kanske man kan lunka runt det redan nästa år som förberedelse inför 80 km 2012.


10 kommentarer:

  1. Ha ha! Precis så där är min sambo med! Och jag är som din sambo. ;-)
    Fjärrkontroll och rulltrappa är två av vår tids sämsta uppfinningar om du frågar mig.

    "Höga kusten" är jättefint! Det kommer att gå fint ska du se!

    Jag kommer nog att bli den sista på planeten som vägrar FB. Var med ett tag men höll på att få frispel av alla grejer man blev inbjuden till.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag kanske gett en del män ett argument att hålla i fjärrkontrollen;)

    Tack för att du tror att det går bra:) Jag försöker tänka positiv, men det är lite spänt första gången man ska springa en individuell löpartävling.

    SvaraRadera
  3. Hmmmm - undrar om jag har någon slags överskott på kvinnliga hormoner, för jag klarar inte att hålla hjärnan tom när jag kikar på dumburken...

    Inför min första tävling var jag också spänd. När jag tänker efter så är jag spänd inför varje tävling:-) Jag tror det är sunt, eftersom det är en utmaning varje gång, men ack så roligt! Tom maran var rolig...

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant blogg du har. Jag ska nog läsa alla dina gamla inlägg "one of these days".

    SvaraRadera
  5. Hej Johan, vilken kanonblogg!
    Väldigt välskriven, intressanta fakta, imponerande vetenskapligt/medicinskt kryddad och med en inspirerande entusiasm - och humor! =) Jag har suttit och läst länge nu. Keep up the good work!
    /"ÅP-Stefan" :)

    (ps. såg att någon frågade om RSS, finns länk för det under "Startsida" längst ner (http://hjarnfysik.blogspot.com/feeds/posts/default) ds)

    SvaraRadera
  6. Tack Magnus! Ja att vara nervös är nog en förutsättning för att lyckas.

    Roligt att du gillade bloggen Erik:) Jag kommer att kolla upp dinkondiion.se när det blir skidåkningsdags. Jag har mycket att lära där.

    Tack för tipset Stefan. Roligt att du hittade hit:) Kanske din fru som skvallrade;) Du kan hälsa henne att jag kommer att hänvisa till bloggen hädanefter när vi diskuterar på våra fikaraster.

    SvaraRadera
  7. Hej Johan,

    humoristiskt inlägg; kul att läsa - just som humor. Men samtidigt var jag tidigare så glad att du (i de inlägg jag tidigare hunnit läsa) - trots den biologiska, naturvetenskapliga utgångspunkten - ej hemfallit till de alltför vanliga könsstereotypa, biologisktiska särarts-resonemangen.

    Dock håller jag öppet för att biologin och genetiken faktiskt har stor betydelse. Det kan mycket väl vara så att en gen med "förmåga att tänka politiskt och rösta" muterades fram synkront i samtliga kvinnor i Sverige i september 1921 och att genen "förmågan att ha omsorg om barn och vara föräldraledig" uppstod i en samtidig paradoxal SNP i den tidigare "lösa alla konflikter med våld" - genen hos alla svenska män på 70-talet. Det finns så mycket kvar att forska på!

    SvaraRadera
  8. Ja, bloggen har ju en naturvetenskaplig grund och jag håller mig inom naturvetenskapliga ramar. Både gener och miljö har betydelse, inte minst när det gäller hjärnan. När jag spekulerar, filosofer eller skämtar brukar det framgå (hoppas jag). Fjärrkontrollsgenen är väl just det, en skämtsam spekulation.

    Hoppas du har glädje av bloggen ändå;)

    SvaraRadera
  9. Johan, jo frun nämnde att du hade en blogg, så jag googlade rätt på den :). Jag har blivit biten av löparflugan jag med så jag har börjat kuta nu i sommar. Vet inte vad som har hänt, men jag är glad så länge det håller i sig. Premiär-provade mina nyinköpta VFF igår, gick bra tycker jag. Häftig känsla =)

    SvaraRadera
  10. Härligt att höra Stefan:) Ta det lugnt bara så att du inte skadar eller bränner ut dig så ses vi på något lopp nästa år;)

    SvaraRadera