lördag 23 oktober 2010

Snabbkurs i snabbläsning

Jag gillar att läsa böcker, både faktaböcker och skönlitteratur. Jag läser hellre en bok om något än hoppar mellan länkar på internet. Länkarna gör att jag blir distraherad och lätt tappar tråden. Det är enklare att följa trådarna när jag läser en bok, jag håller så att säga tankarna mellan mina händer. Men det måste inte vara en bok med pärmar, det fungerar lika bra med en elektronisk bok och jag är fruktansvärt sugen på en iPad.

För mig går löpning och lärande hand i hand. Om jag bara läste skulle jag känna mig lika dammig och inbunden som böckerna och om jag inte läste skulle jag känna mig som en bok med dålig bindning där sidorna ramlar ut allteftersom åren går. Det är härligt att kasta sig över nya kunskapsområden och utmana hjärnan och det är härligt att utmana kroppen och klara utmaningar som tidigare varit utom räckhåll.

Det är så mycket jag vill lära mig: simma och crawla, italienska och hur man springer riktigt långt. Listan kan göras oändligt lång, men livet är ändligt kort och en del önskningar måste jag välja bort, eller önskningarna kanske väljer bort mig.

Ju mer jag springer desto fortare går det, men jag läser mycket fortare än jag springer. Ett sätt att hinna lära sig mer är att läsa snabbt. Det gäller inte skönlitteratur, då vill jag skapa en inre bild och försöka föreställa mig vad som händer. Men faktaböcker kan man pressa in i skallen ganska fort om man är en vetgirig typ. 


Numer tillämpar jag inte snabbläsning så ofta, men som tidspressad student gjorde jag det. Eller så tillämpar jag det utan att tänka på det för det för jag läser nog väldigt fort.

Hur jag snabbläser
När jag snabbläser en bok brukar jag börja med att läsa innehållsförteckningen och baksidestexten. Sedan sammanfattningen om en sådan finns och jag skummar också igenom inledningen. Därefter bläddrar jag genom varje kapitel och tittar igenom början och slutet där kapitlets poäng ofta sammanfattas. Ganska snart har jag byggt upp en struktur av hur boken är uppbyggd. Ibland står det också en liten kapitelsammanfattning i slutet och den är värdefull. Sammanlagt kanske det tar en kvart att förbereda sig. 

Sen börjar jag läsa så fort jag kan. Det går att träna upp höghastighetsläsning och det ser nog ut som om jag skummar innehållet. Men tack vare förberedelserna innan så fastnar mycket och jag har hela tiden bokens huvudbudskap klart för mig och kan läsa texten i ljuset av det. Hjärnan är förberedd, det finns en inre struktur som hjärnan kan jämföra textens input med.



Det fungerar ju inte att börja med slutet om man läser en deckare. Men tänk så begripligt allt skulle bli om man gjorde så. Eller om man först såg slutet på filmer med överraskande slut som De misstänkta, Sjätte sinnet eller Inception (fast när det gäller Inception kanske det inte hjälpt), då skulle fakta falla på plats allteftersom. Men det skulle förstöra filmen. De flesta faktaböcker får man dock läsa på det viset, tycker jag.

Om man sedan vill säkerställa att det man snabbläst också lagras i långtidsminnet då måste man repetera, dvs. läsa om böckerna efter någon vecka och sedan en tredje gång ytterligare en stund senare.

Det kan vara bra att använda en penna också och flytta den nedåt så att man inte tappar raden och platsen. Blicken är inte en skrivmaskinsvals utan kan ha lite svårt att hitta rätt och ibland lämnar man texten också och då sparar man in lite söktid om pennan ligger där. Det går mycket fortare och övning ger färdighet. Varje hopp är förlorade sekunder och räknar man samman dem kan det röra sig om timmar. Det är också viktigt att läsa snabbt så att inga andra tankar hinner tränga sig emellan. 

Man ska inte uttala orden och man ska inte läsa för sakta. Det är onödigt och tar tid och har ingenting med förståelse att göra. Läser man för sakta är det risk att tankarna vandrar iväg. Enligt snabbläsargurun Tony Buzan jobbar hjärnan bäst när man läser snabbare än 400 ord per minut. Du behöver inte läsa alla ord, missar du ett ord så påverkar det inte förståelsen. Hjärnan lappar ihop och gör texten begriplig i alla fall. För hjärnan räcker det med lite ledtrådar, som frsöta och sitsa bksoevtan i ett ord. Hjanrän toklar odret rtät i alla fall

Kort sammanfattning för snabbläsare
Använd en penna, gör inga tillbakahopp, läs så fort du kan så att koncentrationen hålls uppe och bläddra igenom boken innan. 

Träningsläget
Igår körde jag 14 km rullskidor direkt efter jobbet på min favoritbana utan branta utförbackar i Timrå. Det hann bli mörkt och jag fick användning av min pannlampa för 399 kr. Man kanske ska satsa på en lite dyrare för den gav knappt ledsyn. 

Böcker om snabbläsning


1 kommentar:

  1. Kanonpris på http://www.letro.se/default.asp?prodid=21015

    SvaraRadera