torsdag 21 oktober 2010

Har du en vänster- eller högerhjärna?

Många har säkert sett gif-animationen av den snurrande damen som visas här nedan. På internet (bl a här, här och här) sägs det att det håll som man tycker att hon snurrar åt avgör om man domineras av vänster eller höger hjärnhalva. För mig snurrar hon mest medsols, men plötsligt - efter flera minuter -  kan hon byta håll och snurra motsols, för att sedan byta riktning igen och igen. Så antingen är min hjärna väldigt ombytlig, eller så finns det inget som kan kallas för höger- och vänsterhjärnor och därmed är den här typen av test rent strunt.


Enligt testet betyder en dam som snurrar medsols att hjärnan är dominerad av den högra delen, medan de som ser en dam som snurrar motsols har en hjärna som domineras av den vänstra halvan. Sedan listas olika funktioner som kopplas till de olika delarna. Höger hjärna kopplas till fantasi, mening, känslor och helhetssyn, medan vänster hjärnhalva kopplas till logik, kunskap och fakta. Men så enkelt är det nog inte. För mig låter det som den gamla vanan att göra uppdelningar - dikotomier - som redan de gamla grekerna älskade att göra och den tanken är tydligen svår att frigöra sig från.
Vi har en hjärna
Hjärnan består av olika delar och det är sant att höger och vänster hjärnhalva skiljer sig åt, men inte så mycket som man i allmänhet tror. Hjärnan är inte som en dator där en liten matematisk enhet sitter på ett ställe och språket på ett annat. Varje större tanke inbegriper hela hjärnan. Det har man sett i så kallade fMRI-undersökningar. Det finns också exempel på människor som fötts utan halva sin hjärna och de har ändå klarat sig ganska bra. Det är alltså en myt att vi antingen är höger- eller vänsterhjärnor. Det är en myt från forskning på 60-talet och som mer liknar frenologi än modern neurovetenskap, men fortfarande är föreställningen spridd på internet och annorstädes. Numer anser forskarna att hjärnhalvorna kompletterar varandra. Båda sidorna är med i tänkandet samtidigt och man kan inte säga att alla känslor finns i den högra halvan. Kreativitet och fantasi finns inte på en plats, en kreativ hjärna använder allt den har, både vänster och höger hjärnhalva.


Av J. Parks
Kreativ löpning
Jag är som mest kreativ när jag springer. Kan det bero på att båda hjärnhalvorna stimuleras av att jag använder båda benen i ett rytmiskt spel där andning, puls, armar och ben försätter mig som löpare i ett meditativt tillstånd? Det rytmiska har man sett skapar meditativa alfavågor i hjärnan, men kanske användandet av höger och vänster kroppshalva i ett gemensamt syfte också skapar en miljö där kreativa tankar och idéer kan frodas. Jag tycker det känns så efter ungefär en halvtimmes löpning.

Ombytlig kvinna
Om tillräckligt många säger att något är på ett visst sätt, då tolkar vi lätt fakta i ljuset av detta och därför kan en internetmem - som den snurrande damen - snurra runt på internet varv efter varv och folk klassificerar sig glatt som höger- eller vänsterhjärnor. Men det är alltså helt slumpmässigt åt vilket håll hon snurrar, det beror på vilka ledtrådar vi får om bilden och om det inte finns några ledtrådar då blir det slumpen som avgör riktningen. Jag prövade att titta på min hand ett tag och snurra den åt andra hållet, då bytte damen också kurs när jag tittade på henne. Andra tittar på skuggorna eller håller för damen en stund, allt för att ändra input till hjärnan och skapa andra förutsättningar när hjärnan gör sin tolkning av bildspelet. Om det här med hjärnhalvorna skulle stämma borde också damen ändra riktning om man blundar med det ena ögat och ser på henne med ena synfältet (t ex till höger om mitten med högerögat), eftersom synnerven från höger resp vänster synfält går till varsin hjärnhalva. Men det fungerar inte, åtminstone inte när jag testar.

Damen är en illusion
Den tredje dimensionen finns inte på en platt yta, den skapas i huvudet. Det låter ju lite väl enkelt att man kan klassificeras som en vänster- resp högerhjärna bara genom att stirra på en snurrig kvinna. Det som låter för enkelt för att vara sant är oftast inte heller sant. Exemplet med den snurrande damen är inte ett test utan en illusion och en jobbig sådan. Tittar man på damen tillräckligt länge så börjar hon snurra åt andra hållet. Tycks det. I själva verket snurrar hon inte alls. En tvådimensionell platt kropp kan inte snurra, lika lite som bokstäver på ett papper plötsligt kan vända sig om och ligga åt andra hållet. Men vår hjärna har utvecklats i en tredimensionell miljö utan platta skärmar och tolkar därför bilden som en tredimensionell kropp och då ser det ut som att hon snurrar. Men det är bara i vår skalle det snurrar.

Vem är jag?
Hon snurrar mest medsols för mig, enligt myten domineras jag alltså av höger hjärnhalva och är en person som styrs av känslor och fantasi. Jag får ofta höra att jag är analytisk, men inte heller det stämmer. Det beror på sammanhanget. När jag skriver är jag analytisk och oerhört noggrann med fakta, men inte i vanliga livet. Då är jag mer en känslomänniska, eller vad jag nu är? En människa är i alla fall mer komplex än alla dessa personlighetstester som vi älskar att klassificera oss själva och andra efter.

Dagens löpning
Jag jobbade hemma idag och sprang bort mot havet på lunchen. Det blev en solig men kylslagen löpning på ca 11 km. Det är inte lika fint som stränderna längs Australien, men det är ganska fint på Smitingens havsbad också. Det var minusgrader och den frusna sanden gnistrade i det starka solskenet. Havet skvalpade stilla, men långt in i vikarna satt havet fast i vinterns iskalla grepp.

5 kommentarer:

  1. Hoger hjarnhalva dominererar tydligen for mig ocksa! Rolig grej det dar och jag tror visst att det ligger nagot i det.

    Smitingen ar himla fint, det framkallar nostalgiska skolminnen fran gymnasiet. Skolavslutning pa Smitingen! suck. Jo, det ar minst lika fint tycker jag i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jo, glomde ju saga det i forra inlagget - Grattis pa fodelsedagen!! Jag haller med John, du ser ju oforskamt ung ut. Vad ar det med vattnet i Harnosand egentligen?!

    SvaraRadera
  3. "Min" dam snurrar motsols, alltså skulle jag vara vänster dominerad vilket inte riktigt stämmer för jag är extremt Ologisk. Men det är klart. Å andra sidan är jag extremt strukturerad så kanske det jämnar ut sig? ;-) Men mest är jag en känslomänniska.

    SvaraRadera
  4. Petra: Tack, jag rodnar nästan:)

    Ingmarie: Det snurrar både hit och dit som livet självt:)

    SvaraRadera
  5. Christer Tinnerholm11 augusti 2011 kl. 15:34

    http://www.ted.com/talks/lang/eng/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

    SvaraRadera