måndag 4 oktober 2010

Fördelarna med att springa utomhus


Det känns som att det är lite brittsommar på gång. I morse var det 10 grader varmt och det är skönt att vara ute. Dessutom är det nyttigt att vara ute, visades det i en studie nyligen.

Rökpaus utan rök
Enligt denna studie ger träning ute i det gröna hälsovinster, det räckte med fem minuter utomhus och det spelade ingen roll om det var löpning, trädgårdsarbete eller en promenad i parken. Man har länge vetat att utomhusaktiviteter är bra för den mentala hälsan, men den här studien var den första som uppgav hur mycket tid man måste lägga ned och det räckte alltså med ynka fem minuter. Alla borde därför ta en rökpaus utan rök en gång om dagen.

Blått och grönt
Forskarna analyserade aktiviteter som promenader, trädgårdsarbete, cykling, och fiske. Unga och psykiskt sjuka hade de största hälsoförbättringarna och alla naturliga miljöer var positiva för hälsan, även stadsparker. Grönområden med vatten var extra bra. Det är kanske därför vi betalar lite extra för ett hus vid vattnet. Vi människor kanske alltid har bott nära skog och vatten och det känns tryggt. En både blå och grön miljö är alltså optimal ur hälsosynpunkt, enligt studien. Forskarna menar att samhällets kostnader skulle minska rejält om alla självmedicinerade fem minuter grön motion.

Tusen sjöarnas land
Sverige och Finland med störst andel skog och med tusentals sjöar borde ligga bra till. Trots det ligger Sverige och Finland inte i topp när det gäller psykisk hälsa. Men det kanske beror på brist på sol och på att naturen bara är grön och blå halva året. Resten av året är den grå och grått blir ingen glad av. Det är nästan så jag föredrar att stanna inne vissa dagar i oktober och november.

En del oklarheter
Trots att jag gillar studien så tycker jag att det finns en del oklarheter. Det är t ex inte klarlagt om andra aktiviteter ger liknande resultat. Fem minuters pokerspelande, fem minuters löpning på löpband eller en sång i duschen kanske också ger samma positiva effekter? En rökpaus kanske är positiv, den ger fem minuters umgänge med grönskan och även socialt umgänge med kollegor? Slutsatsen tycks vara att man ska springa ut från gymmet, men det finns inget egentligt stöd för den slutsatsen utifrån studien eftersom den inte gör någon sådan jämförelse. Bortsett från alla frågetecken så tycker jag ändå att det låter bra. Jag tycker att det är härligare att springa ute i det gröna än inne på löpband.

Veckans träning
Återhämtningsveckan är avklarad och jag känner mig pigg och utvilad och sugen på tre veckor av stegrande träning. Jag avvek från planen på söndag då det blev ett hårt rullskidpass istället för löpning. Jag åkte 17 km och varvtiderna blir bättre och bättre. Pulsen gick upp till 173 som mest. Det är härligt att dubbelstaka nu när balansen blivit så mycket bättre.

Under den kommande veckan blir det hårdkörning igen. Jag ökar lite jämfört med vecka 3. Kanske jag byter ut något löppass på helgen mot rullskidor.

Förra veckans träning (vecka 4)
Måndag: vila
Tisdag: Skidgång och älglufs (hårt)
Onsdag: Styrketräning och rodd (medel)
Torsdag: Rullskidor 14 km (lugnt)
Fredag: Vila
Lördag: Plyometri och löpning 4 km (lugnt)
Söndag: Rullskidor 17 km (hårt)

Veckans träning (vecka 5)
Måndag: Vila
Tisdag: Skidgång och älglufs (hårt)
Onsdag: Styrketräning (medel)
Torsdag: Löpning(lugnt)
Fredag: Rullskidor med stakintervaller (hårt)
Lördag: Styrketräning, plyometri, löpning 6 km (lugnt)
Söndag: Löpning 20 km (hårt)

3 kommentarer:

  1. Vad jag vet så finns det även studier som visar att man inte lever lika länge i storstadsmiljö. Människan är och kommer alltid vara en del av naturen som skänker oss trygghet och ger vår kropp en inre harmoni. "Rökpausen" kanske bara är ett sätt för oss att stanna upp och reflektera över livet vid sidan av jobb, stress och krav.

    SvaraRadera
  2. Under sakert 8 ars tid sprang jag nastan uteslutande pa lopband. Jag tyckte aldrig att det var sarskilt harligt eller upplevde aldrig att jag fick en kick, eller nagot endorfinrus aven om jag visserligen madde bra av det. Nu nar jag springer utomhus och gor det for att lopningen blivit en del av mig ar det just den dar endorfinkicken jag vill at - och den far jag nastan varje gang jag ar ute. Ett tydligt bevis pa att utomhusvistelse kan forandra ens liv!

    SvaraRadera
  3. John: Ja så är det. Jag älskar att vara ute i naturen men gillar staden också. Jag vet ju att skogen och lugnet finns kvar därute.

    Petra: Härligt att höra. Löpband är en plåga jämfört med att springa ute och hur det är att springa i Sydney kan jag bara drömma om:)

    SvaraRadera