måndag 30 april 2012

Följa sitt hjärta

För några veckor sedan fick jag ett generöst erbjudande från ett konsultbolag. Min chefs motbud var att ge mig nya arbetsuppgifter, något jag länge försökt få. Nu har jag bestämt mig. Jag väljer förändring och stannar kvar. Det var chansen att göra något nytt som fick mig att stanna. Jag var verkligen utled på det jag gjorde och nu väntar nya utmaningar. Jag missade i och för sig den höga lönen på konsultbolaget, men å andra sidan börjar jag få in lite pengar på bloggen genom reklam och jag tror att ni läsare begriper att man gärna vill ha lite lön för mödan att skriva texter. Men det får inte bli för mycket. Då tappar bloggen trovärdighet.

Svåra beslut ska man fatta tidigt på dagen då hjärnan är fulladdad med viljestyrka och beslutskapacitet. Det var tydligt under den här processen. Varje kväll började tanken vandra fram och tillbaka mellan ja och nej och jag blev helt oförmögen att bestämma mig. Tankarna följde mig in i natten och infiltrerade mina drömmar. Drömmarna gav ingen vägledning. De var bara konstiga. Drömmarna försökte sortera virrvarret av information och inte ens mitt undermedvetna kunde fatta något beslut på grundval av detta.

Gå dit hjärtat leder dig
Det bästa rådet jag fick var att följa mitt hjärta. Min hjärna var ju oförmögen att fatta något rationellt beslut. Jag försökte hitta fördelar med det ena och det andra. Men ju mer jag tänkte på en fördel, desto fler nackdelar reste sig upp och blev synliga. Till slut såg jag inte fördelen för alla nackdelar.

Ett n fogades till ja och blev ett nja. Sedan vreds a:et till ett e och bokstäverna skiftade plats till ett nej. Under en dag kunde jag vara övertygad om ett ja på förmiddagen och sedan lika övertygad om ett nej på eftermiddagen. Det finns ingen rationalitet i det, eftersom fakta är oförändrade. Det var min hjärna som tolkade fakta olika, under olika stunder på dagen. Det var en osäker grund.

Jag bestämde mig för att följa hjärtat istället. Hur följer man hjärtat? Jag lade handen mot hjärtat och lyssnade: Ja - nej, ja - nej, ja - nej, dunkade det. Hjärtat är binärt. Det finns inget nja eller kanske, mellan hjärtslagen. Om hjärtat tänker kanske, så dör det till slut. Det slits sönder.


Mitt hjärta stannade på nej. Det var så jag kände. Nej. Ett nytt jobb skulle ge mer pengar, men jag skulle jobba med ungefär samma saker som jag var så less på. Om jag stannade, skulle jag få göra något helt nytt. Den chansen hade knappast dykt upp om jag inte fått ett telefonsamtal från konsultbolaget. Tack för det.

Efter en god natts sömn hade hjärtats beslut även landat i hjärnan. Hjärnan nickade innanför skallbenet. Ny utmaning, är viktigare än mer pengar. Sen kan jag ju alltid ångra mig om utmaningen inte blir som jag tänkt mig. Jag mejlade min chef och nu ser jag fram mot nya utmaningar. Ett nytt jobb hade dessutom inneburit att jag blivit tvungen att skära ner på träningen. Det skulle inte mitt hjärta gilla. Mitt hjärta är antingen på eller av. 

 

1 kommentar:

  1. Bra att du duckade konsultandet. Ofta funderar man för mycket på oväsentliga eller hårfina beslut. Ett alternativ är att spara stressen genom att slå en tärning eller flippa ett mynt. Men överdriv inte a la Luke Rhineheart bara.  Jag brukar slå tärning. När det är ett hårfint beslut brukar jag köra offensivt i de små sammanhangen, och defensivt i de större. Ofta har man mer att förlora i de stora besluten, och då kan det vara bra med en viss preferens för försiktighet.
    lh

    SvaraRadera