måndag 26 december 2011

Spring som en munk

Jag brukar inte skriva om mode särskilt ofta, men det är ju modebloggarna som är störst och nyligen läste jag en blogg som skrev om löparkläder som inspirerats av japanska munkar.

Munkarna som springer ett varv runt jorden
I Japan finns en gammal munkorden där ett av kraven är att man springer en sträcka som motsvarar ett varv runt jorden. Först därefter kan man uppnå ett högre tillstånd av insikt. En del springer t o m två varv och de springer ett maratonlopp varje dag i upptill ett år. Dessutom fastar de i nio dagar och under den tiden får de inte röra huvudet och de får inte sova. De befinner sig på tröskeln till döden och i vissa fall passerar de tröskeln, ofta av egen hand. Att misslyckas är inte ett alternativ till att överleva. En maratonmunk har bara två val: att lyckas eller dö.

Det är inte många västerlänningar som tänker så utanför idrottsarenorna där vinna eller försvinna är ett svagt eko av denna mer uråldriga form av strävan efter perfektion. I väst blir man idol eller förlorare. Det är småpotatis jämfört med ett liv som helgon och ett liv som död, vilket är de alternativ som väntar en maratonmunk.

Gyakusou-kollektionen
Det som är främmande är också lite spännande. Och tydligen förstod någon på Nike att det var så häftigt att de kläckte idén att låta sig inspireras av japanska munkar och kollektionen kallas Gyakusou







Munkjackor får kanske en ny betydelse hädanefter. I väst associerar vi munkar till halvfeta gubbar med halvrakade skallar, klädda i gråbruna munkkappor och instängda i små klosterceller. Alla är av någon anledning väldigt lika broder Tuck. De japanska munkarna har dock brutit sig ur cellerna och springer. Det kanske är något för det västerländska klosterväsendet att ta efter? Om det nu finns något väsen kvar här?

Snyggt? Tja, jag skulle kunna tänka mig att raka skallen och springa runt i de där kläderna. Det kanske vore något inför ultraloppet nästa år. En helt ny minimalistik stil. Hår är ju egentligen bara en massa onödigt luftmotstånd. Kanske jag ska kombinera med ett par minimalistiska ninjaskor. Men efter målgången blir jag vare sig helgon eller idol. Jag blir bara ett vrak, med bara några steg - men inte på tröskeln - till döden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar