lördag 12 februari 2011

Möte med mig själv tio år senare

Nu på torsdag ska vi ha ett "seedningslopp" inför stafettvasan. Egentligen är väl lagen ganska klara, men genom att åka en 5 km-slinga kan vi se hur alla ligger till och bygga ett topplag och sedan se till att övriga lag blir så jämna som möjligt. Det underlättar för logistiken när vi ska skjutsa mellan stationerna.

Det blir femte gången som vi kör stafettvasan. Första gången vi körde var 2007 och det var också min första tävling. Efter några öl (för mycket) så sa jag ja till att vara med trots att jag var helt otränad. Det blev hårdträning i fyra månader och dessutom kom snön först i januari vintern 2006/2007 så det blev mycket cykel och gummiband som jag övade stakning med. Jag hade en urusel teknik, eller "klart sämst", som lagledaren sa. Men efter fyra år har jag nött in en hygglig teknik, särskilt när det gäller stakning. När det gäller diagonal- och utförsåkning finns det fortfarande rätt mycket att förbättra.

Om jag gjorde en tidsresa i början av 2000 och hälsade på mig själv i dag så hade det blivit ett intressant möte. Jag undrar vad jag hade tänkt?


Johan2000: 
Hej Johan2011!

Johan2011: Hej, hm … Jag känner igen dig, du är ju kusligt lik mig. 


Johan2000: Ja, jag kommer från år 2000. Jag hittade ett maskhål i rumtiden och smet emellan. 

Så här skulle ett maskhål kunna fungera. Två tunga objekt skapar en tunnel genom rummet .
Katterna upptäckte maskhålen i rumtiden för länge sedan. Det är nog därför de är så luriga och dyker upp på så konstiga ställen. Inte minst i skräckfilmer.
Johan2011: Ja, du ser ut som en yngre version. Det stämmer. Du är jag. Tillvaron är fantastisk, tänk att det fanns revor i tidsväven trots allt. Varför valde du 2011 och inte 2030? Det hade ju varit mer spännande. 

Johan2000: Kanske mer skrämmande också. Jag räknade med att jag borde leva år 2011. Man kanske inte vill se hur man förfallit till år 2030. 

Johan2011: Kanske det, men jag tycker att jag ser friskare ut än dig. Du är lite knubbigare också om jag får säga så och det får jag väl säga om mig själv?

Johan2000: Javisst, men inte speciellt knubbig, va?

Johan2011: Kanske inte, men rätt så otränad. Du tränar inte särskilt mycket. Det vet jag. Och det kommer att dröja sex år till innan du börjar träna.

Johan2000: Det har jag svårt att tro. Men om jag….ehhh du, säger det så. Får jag fråga hur mycket du tränar?

Johan2011: Det blir 5-6 pass i veckan och i år ska jag åka Vasaloppet och springa minst ett maraton.

Johan2000: Va, har jag blivit fullständigt galen!

Johan2011: Nja, nästa år tänker jag springa ett ultralopp, dvs ett lopp på mellan 5-10 mil.

Johan2000: Ajajaj, att jag skulle bli galen. Det trodde jag inte. Jag som är så lugn och fin. Vad hände egentligen?

Johan2011: Jag och några som du ännu inte känner bestämde oss för att åka Stafettvasan år 2007 och på den vägen är det.

Johan2000: Men jag åker ju inte skidor. Jag har inte åkt sedan jag gick i skolan. Vad är Stafettvasan?

Johan2011: Det är ett skidlopp. Äh, glöm det. Hursomhelst kommer du att köpa ett par skidor 2007, och sedan ytterligare ett par 2009 och sedan ett par 2010. Dessutom kommer du att springa flera mil i veckan under somrarna.

Johan2000: Det låter som att jag har blivit manisk … När blev jag sjuk? Fick jag en medelålderskris, eller? Du vet ju att du tyckte att det var töntigt att träna och att löpare förgäves försökte springa ifrån döden och sedan dör de ändå. Oftast medan de springer.

Johan2011: Äh, sådär sa jag bara som en försvarsreaktion. Det vet du mycket väl innerst inne.

Johan2000: Nä.

Johan2011: Jo, i djupet av din själ. Jag minns det.

Johan2000: Kom det fram när du gick terapi?

Johan2011: Nä, terapi är ingenting för mig. Det är löpningen som har öppnat dörrarna till mitt inre. Jag har blivit mer sann och ärlig mot mig själv.

Johan2000: I så fall var jag - är jag - knäpp innerst inne. Jag anade det … Annars då? Hur håller du motivationen uppe? Du har ju tränat i snart 5 år? Jag säger du för jag har svårt att se dig som jag. Du ser ut som jag men du är inte jag, känns det som.

Johan2011: Jag bloggar en del.

Johan2000: Joggar? Jag trodde du sprang.

Johan2011: Nä, bloggar. Det är en slags logg på internet.

Johan2000: Försök inte. Det tror jag inte alls på. Aldrig att jag skulle vika ut mig på internet. Jag har inte ens en hemsida.

Johan2011: Nja, jag skriver mest om min träning och om vetenskapliga nyheter som rör träning och hälsa.

Johan2000: Låter osannolikt. Jag tror dig när det inträffar.

Johan2011: Det skall ske.

Johan2000: Du hade köpt nya skidor, har du köpt nya löparskor också?

Johan2011: Jajamensan, såna här … de kallas för fivefingers.

Johan2000: AAAH! Nej, det här är bara för mycket. Du är inte jag! Jag måste tillbaka till år 2000 och se till att detta aldrig inträffaaaaaa … (försvinner ner i ett maskhål).

Johan2011: (ropar förgäves) Förresten, köp aktier i ett företag som kommer att heta google. De blir större än Alta Vista och Webcrawler. G-O-O-G-L-E!

Ungefär så kanske det skulle låta:) 



En slags paradox
Om jag hade en tidsmaskin
Om jag hittade en reva i rumtiden som via en okänd dimension ledde in i framtiden eller det förflutna så hade jag nog valt framtiden och en ganska lång bit in i den. Jag skulle nog välja år 2030. Då har nano-,  bio- och informationsteknik mognat och skapat något nytt i samverkan med varandra. Men det har vi ju ingen aning om nu. Det kanske är en bättre värld. Vem vet?



5 kommentarer:

  1. Haha, mycket underhållande. Några prognoser på hur ett samtal med dig själv 10 år i framtiden skulle låta?

    SvaraRadera
  2. Vilket roligt och samtidigt tänkvärt inlägg! För det är ju så vi ska tänka. Att det vi gör i dag formar vår framtid. Hur vill vi ha den? (Och onekligen hade det varit kul att veta vilka aktier man skulle satsa på...)

    SvaraRadera
  3. Sofie: Tack:) Det kanske man ska skriva ett inlägg om, sen kan man leka arkeolog och återvända hit om tio år och jämföra prognos med utfall:) Bra idé. Bäst att sätta ribban högt ...

    Ingmarie: ja, visst är det så. Man formar den hela tiden varje stund med varje tanke. Det var ju tur att jag inte lyckades stoppa mig själv för tio år sedan, men det var ju otur att jag inte köpte Google;)

    SvaraRadera
  4. Håller med de andra, både underhållande och tänkvärt. Ser fram emot ett inlägg om framtiden, kan du förresten redan nu förutspå vilket aktier vi ska köpa idag?

    SvaraRadera
  5. Staffan: Tack:) Haha, man kanske ska lägga in aktievinnarna i inlägget också. Sen får man stå till svars om tio år, hehe.

    SvaraRadera