söndag 14 februari 2021

Uppladdning och nedtrappning

En vecka kvar till Höga Kusten Winter Trail. Det utlovas snöfall och besvärliga förhållanden, vilket brukar passa mig bra. Fast jag föredrar sol och blå himmel. Jag gillar utsikterna på Slåttdalsberget och Skuleberget. 

Veckan som gick tränade jag ungefär 60 procent jämfört med en normal vecka. Jag körde ett lugnt 75 minuter långt pass före frukost. Fettförbränningen fungerade bra. Annars blev det mest skidåkning och kortare pass på 40-60 minuter.

Morgonlöpning. Fettförbränningen är bra.

Den enda klocka jag följer på morgonen är solen.

I källaren står tre flaskor med rödbetsjuice. Jag dricker min första klunk i morgon. Ingen smakupplevelse som jag ser fram mot, men kväveoxiden - som nitraterna i juicen reduceras till - är bra för mitokondrierna och mycket annat. 

Jag fyller på energidepåerna genom att träna mindre, men av tradition blir det spagetti dagen innan. 

Långt därborta ser man att isen lagt sig på älven. Havet är fritt.

Jag tar med mig fyra paket som innehåller socker och koffein. Det blir några extra koppar kaffe till frukosten på tävlingsdagen också. Koffein binder till samma receptor som cellens trötthetsämne adenosin, vilket tycks minska upplevelsen av ansträngning. 

Jag har inte bestämt mig om jag ska ta med stavar. De gånger jag haft stavar har de blivit kvar i ryggsäcken. Men om jag får kramp uppför Skuleberget kan de vara bra att ha, så jag kanske tar med dem.

Jag både springer och åker skidor på isen. Det är lätt och avkopplande.

Tyvärr är det en rejäl lista med grejer som är obligatoriska på HKTW, allt från visselpipa till extra långkalsonger. Det känns lite konstigt med tanke på att jag springer runt i samma natur flera gånger i veckan utan att packa någonting alls. Det är inte en polarexpedition. Men det är bara att acceptera villkoren. Det är som det är.

Veckan som kommer minskar jag träningen ännu mer. Det blir nog bara två löppass i veckan: ett på tisdag och ett på torsdag. För övrigt håller igång kroppen med promenader och några lugna skidturer på sjön.

Efter tävling blir det bastu, badkar och rödvin i någon slags ordning. Sedan följer en eller två lugna veckor beroende på hur det känns i kroppen.

Dags för ett uppfriskande bad.

I veckan ska jag delta i både Maratonpoddens och Pace on Earths podcast. Jag har lyssnat på båda och de håller hög kvalitet och tar upp intressanta ämnen. 

Alltid spännande med lite nya grejer. Jag vet inte riktigt vad jag ska prata om, men det är värdens ansvar. Skönt att inte alltid vara den som driver på i möten:)

2 kommentarer:

  1. Spännande att läsa om dina förberedelser. Fina bilder. Hoppas på några sammanfattande rader om loppet efteråt!
    /MAthias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste det bli. Har ju liksom målat in mig i ett hörn nu:)

      Radera