måndag 14 februari 2022

Konditionsträning återfuktar dina ögon

I en ny studie visar forskare från University of Waterloo att konditionsträning ökar tårsekretion och tårfilmstabilitet, vilket lindrar torra, kliande ögon.

Varje gång du blinkar täcks dina ögon av en tunn tårfilm. Det är en viktig skyddande beläggning för sund ögonhälsa. Tårfilm består av tre lager - olja, vatten och ett slemämne (mucin) - som återfuktar ögonytan och skyddar ögat mot smuts och damm.

En instabil tårfilm kan ge upphov till torra fläckar på ögonytan, vilket orsakar klåda och en brännande känsla. Dessa symtom blir allt vanligare, kanske pga ökad skärmtid, tror forskarna.


Forskarna delade in 52 personer i två grupper - idrottare och icke-idrottare. Träningsgruppen tränade minst fem gånger per vecka, medan icke-idrottarna tränade högst en gång per vecka. Efter varje träningspass undersökte forskarna deltagarnas ögon.

Deltagarna i träningsgruppen visade den största ökningen, men alla deltagare upplevde ökad tårkvantitet och tårfilmsstabilitet efter sina träningspass.

Med tanke på att alltfler sitter och stirrar på skärmar, vilket verkar öka risken för torra ögon, är det nog en bra idé att ta en löptur på lunchen. Själv åkte jag skidor idag på lunchen. Jag jobbar fortfarande hemma. Det blåste rejält så jag blev ganska tårögd.


8 kommentarer:

  1. Vad tränade deltagarna? Bara löpning?

    SvaraRadera
  2. Hoppas inte för konstig fråga... finns det någon koppling mellan tårar och snormängd, det borde det nästan göra? Jag får väldigt snabbt rinnande ögon av vinden när jag springer ute, och har en rejäl snorförmåga. Kan det vara dräneringen helt enkelt? Tårvätskan rinner genom tårkanalen och man får sportsnyta ut den i farten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det nog. Det kan vara bra att skydda ögonen mot vind när man springer länge för hornhinnan blir påverkad och man kan t o m tappa synen tillfälligt. Det drabbas inte cyklister av som alltid har vindskydd för ögonen. Verkar helt ofarligt men det är obehagligt.

      Radera
  3. jo jag hade visst kroniskblefarit eller nåt sa ögondoktorn när jag sökte för kliande ögon,,,,,har nog cykelpendlat för många gånger utan glasögon. det är visst smörjkörtlarna som har börjat strejka.

    SvaraRadera
  4. Är bloggen nedlagd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä väntade mest för att se om någon skulle sakna uppdateringarna. Hade även en släng covid. Nu kanske jag skriver igen:)

      Radera