onsdag 12 augusti 2020

Runners World - Därför bör löpare äta blåbär

Jag tror aldrig jag sett, plockat och ätit så mycket blåbär som nu. Det måste vara ett rekordår. Jag plockar blåbär på morgonen och lägger en deciliter i min yoghurt. Resten fryser jag in. Blåbär är inte bara gott; nya studier visar att de är extremt nyttiga och även bra för löpare.

Det är inte antioxidanterna


För 20-30 år sedan trodde man att antioxidanter var den verksamma substansen i hälsosam kost. Enligt denna hypotes skyddar antioxidanter kroppen mot de onda, fria radikalerna. På senare år har de flesta forskare förkastat den hypotesen. Kroppen behöver fria radikaler för att utvecklas och kroppen skapar oftast de antioxidanter den behöver. Det är till och med så att vissa antioxidanter försämrar kroppens anpassning till träning.



Men varför är då naturens bär och växter så nyttiga? Det är känt sedan länge att stressade växter producerar en rad hälsofrämjande ämnen: resveratrol från druvor, aspirin från pilbark, kurkumin från gurkmeja, epigallokatekingallat från grönt te, quercetin från äppelskal, allicin från vitlök och sulforafan från broccoli. Det är giftiga ämnen som växter skapar för att försvara sig och överleva och när du äter växterna aktiverar dessa ämnen dina överlevnadsenzymer.

För 15 år sedan pratade man om resveratrol i rödvin. Det sågs som en antioxidant som man trodde kunde förklara varför fransmän - som röker, äter fett och dricker - hade så bra hälsa. Det kallades den franska paradoxen.

Pterostilbene stärker kroppen


När forskare gav möss, bananflugor och jäst resveratrol levde de längre. Resveratrol aktiverade cellernas försvar ...


6 kommentarer:

  1. Hej Johan
    Jag läser din blogg rätt så regelbundet. Överlag med stort intresse. Vill dock berömma lite extra för detta inlägg som var intressant och dessutom ledde vidare till tidigare inlägg som oxå var klart läsvärda. Sånt som jag kan sakna lite från tidigare år är de personliga inslagen, som när du berättade om hur träningen och/eller tankarna var inför en träningsperiod eller tävling eller när du testade något nytt. Men jag förstår också att man som skribent på något vis inte vill upprepa sig eller gå vidare på lite annat vis... Men, skulle du ändå åka till Australien och springa mellan Sydney och Melbourne :) så vore det ju kul att läsa om det.
    /Mathias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mathias! Tack:) Ja bloggen kanske har blivit mer opersonlig sedan jag började skriva på RW. Har mest fokuserat på att skriva intressant och jag tycker inte jag själv är särskilt intressant:) På den här bloggen vågar jag dock vara mer personlig. Ska försöka skriva lite mer avslappnade inlägg här om tankar inför lopp osv. Tack för feedback:) Sydney-Melbourne vore något:)

      Radera
    2. 5 liter på en kvart! Är din mamma en bläckfisk? Hur i hela tiden får du ihop så mycket bär på så kort tid. Själv kämpar jag för att fylla en tvåliters glassbytta under timmen, med eller utan bärplockare

      Radera
    3. Bärplockare så några liter är väl blad och spindlar :)

      Radera
    4. samt en liten överdrift såklart

      Radera
    5. Har testat och plockade 1,2 l på 3 min, alltså 6 l på en kvart:)

      Radera