torsdag 20 augusti 2020

Gazzine: Löpning är en form av meditation

 En eller två gånger i veckan springer jag tuffa intervaller. Hårda pass tränar pannbenet, flyttar gränserna. Det är en liten del av träningen. Den stora delen är lugn träning och de lugna passen blir ofta meditativa. Det tog tid innan jag lärde mig springa meditativt. Det är en färdighet.


Foto: Mabel Amber / Pixabay

Jag springer två typer av lugna, meditativa pass. Antingen låter jag tankarna springa fritt och själva upptäcka saker längs vägen. Det är en sorts problemlösningslöpning. Det är ett löppass som passar bra att springa på lunchen. Jag tar med ett problem från kontoret och kommer tillbaka med en lösning.

Den andra sortens lugn löpning är en slags meditation i rörelse. Jag andas med magen och låter luften flöda in och ut genom näsan. Jag fokuserar på andningen eller på ljudet från fötterna som slår ...

Läs fortsättningen här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar