söndag 10 juni 2018

Åtta år

Jag vet inte medellivslängden på en blogg, men jag gissar på 3-4 år. Nu har jag bloggat om hjärnan och löpning i 8 år. När jag läser gamla blogginlägg känns det som att resa i tiden. Bloggen är som en dagbok. I början skrev jag ganska dåligt och fick kämpa hårt med varje inlägg, nu kommer ord och tankar nästan av sig själva. 


Jag har kvar den här bloggen för ibland vill jag skriva om sådant som inte handlar om löpning. Det känns fel att skriva om AI, kanban, hjärnforskning eller scrum på Hjärnfysikbloggen som finns på Runners World. Den handlar nästan enbart om löpning. Den här bloggen handlar om allt möjligt och den fungerar också lite som platshållare för inläggen på Runners world som jag inte har någon koll på.

Jag tar ett år i taget. Jag springer och skriver. Den sista tiden har jag mest finputsat min bok som jag är väldigt nöjd med. Den håller ihop de här åtta åren och lite till. Gillar du Hjärnfysik kommer du att älska boken. Den ger svar på allt. Jag kan faktiskt lova att boken kommer att göra dig bättre ifall du följer mina råd. Nu gäller det bara att hitta en förläggare som vill ge ut den. Jag har skrivit en synopsis som sammanfattar alla kapitel och ett personligt brev, men jag har inte skickat iväg något mail än. Jag kan liksom inte sluta putsa. Jag byter ut ord och ändrar formuleringar, men bokens andemeningen är klar. Jag kommer inte längre, men jag kan alltid göra det lite bättre genom att byta ut ett ord. Det är mitt dilemma.

13 kommentarer:

  1. Bra jobbat och tack så mycket för bloggen!

    Våga skicka, de kommer ändå att kommentera så du får ändra ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu har jag ett bestämt ett datum då jag skickar:) (sorry, sent svar hade glömt att jag måste in och kolla för att se kommentarer )

      Radera
  2. Jag väntar med spänning på att få köpa och läsa Boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, gillar du bloggen kommer du gilla boken:) (sorry, sent svar hade glömt att jag måste in och kolla för att se kommentarer )

      Radera
  3. Ser framemot boken !
    // Stefan Simonsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan, hoppas jag får ut den. Annars ger jag ut den själv:) (sorry, sent svar hade glömt att jag måste in och kolla för att se kommentarer )

      Radera
  4. Grattis till jubileét Johan! Uthållighet är en bristvara idag i samhället där det mesta bygger på snabba belöningar och uthållighet är bra vid löpning och uthålliga har vi verkligen varit i vårt bloggande. Ganska ofta numera känner jag mig som en dinosaurie som fortfarande håller på och det är väldigt dött i kommentarsfältet. Inspirationen tryter också men så ibland kommer en idé och då är jag glad att jag har min egen lilla plats att skriva på :) Jag är inte så långt ifrån ett tusen inlägg och också knappt 100.000 sidvisningar från att ha haft en miljon besökare på bloggen och båda dessa vore roligt att uppfylla innan jag beslutar mig för att det är färdigskrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har väl hållit på i nio år tror jag så du är mer dinosaur:) Jag kollade på din blogg och blev inspirerad, den och träningslära, sedan körde jag igång:)
      (sorry, sent svar hade glömt att jag måste in och kolla för att se kommentarer )

      Radera
  5. Inte fel att gå till förläggare. De kommer troligen att gå igenom boken och komma med ändringar hur länge du än själv putsar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har nog rätt. Jag måste sluta putsa. Är lite perfektionist ibland:) (sorry, sent svar hade glömt att jag måste in och kolla för att se kommentarer )

      Radera
  6. Grattis på födelsedagen! Keep up the good work!
    Mitt bästa tips med boken: Bli klar! Perfektionister har aldrig förändrat världen!
    Keep up the good work, sa jag det?
    lh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis:) Man måste bli done med grejer. Nu är jag helt klar med boken. Bara petat litegrann sista veckan.

      Radera
  7. Hmm, har du en konkurrent? Skymtade förbi en annons med någon läkare som skrivit något i din genre "Hjärnsnabb" eller liknande? Går beställa från Expressen fick jag för mig. Lite oroande i så fall, strikt affärsmässigt alltså.
    lh

    SvaraRadera