måndag 24 januari 2011

Rekordtidig rekordslakt

Jag måste skryta lite nu. Jag har några sträckor där jag brukar mäta mina framsteg, både när det gäller skidor och löpning. I helgen åkte jag en kuperad 8,5 km-sträcka som jag kört de senaste fyra åren och varje år har jag varit lite snabbare, oftast i slutet av säsongen i samband med att jag varit som mest vältränad. Men nu slog jag rekordet redan i januari. Kanske inte så konstigt med tanke på att jag varit på snö sedan mitten av november och är uppe 55 mil skidor.

2007    39,30

2008    36,05
2009    33,27
2010    32,55 (3:54/km)
2011    31,24 (3:42/km)

Jag tror inte det är omöjligt att komma under 30 minuter i bra före den här säsongen. Det är ju lite svårare att jämföra tider på skidor, men sett över längre tid kan det säga något om framstegen. Förhoppningsvis putsar jag detta rekord ytterligare några gånger i vinter.


I helgen var det en minusgrad och perfekta snabba spår. Jag åkte jag med nya skidor och det kändes också som ett lyft. Jag åkte även ett sista tungt långpass inför Södra berget runt nästa söndag, så nu ska jag ta det ganska lugnt så att jag är lite extra stark. Jag kommer ändå att köra ganska hårt, det är inte fråga om någon nedtrappning. Den sparar jag till Vasaloppet - det är då jag ska vara i toppform. Södra berget runt är ett seedningslopp inför Vasaloppet och mitt mål är att kvala in i fjärde startled. Det borde jag klara med tanke på den form jag är i just nu.


Den här månaden blir också en rekordmånad om jag räknar träningsmängd. Januari kommer att sluta på över 26 timmar. Det är långpassens förtjänst och dessutom har jag sprungit ett extra pass vissa dagar. Löpning känns som ren avkoppling och det är nytt och kul att springa ute på vintern. Det är så enkelt att springa ut i mörker på kvällen och vila upp hjärnan och få lite idéer. När jag åker skidor är jag alldeles för fokuserad på teknik eller fart så jag skriver inte många blogginlägg i huvudet. Hjärnan gör helst en sak i taget. Det är mer när jag springer som tankarna vandrar iväg, vilket brukar resultera i ett antal blogginlägg. Ibland blir man en smula hög på alla kroppsegna cannabonider och endorfiner, men det sägs ju vara bra för kreativiteten.


Hälsokontroll

I veckan gjorde jag en liten hälsokontroll och mina värden såg bra ut. Vilopulsen var dock lite högre än den brukar, men det berodde nog mest på att jag körde ett träningspass någon timme innan. Inte så optimalt när man ska hälsodeklareras. I normala fall ligger min vilopuls kring 47-48. Jag hade ganska låg fettprocent, den låg på ungefär 12%. Blodtrycket var också bra, däremot låg totalkolesterolet lite högt. Men det var inte uppdelat på HDL (det goda kolesterolet) och LDL (det onda kolesterolet) så jag vet inte vad mina värden betyder egentligen. Om en stor andel av totalkolesterolet utgörs av HDL är det bara bra. Det är LDL som är dåligt, åtminstone om man har mycket av det.
Dessutom ligger kolesterolet som högst just nu när solen är som lägst. I december är värdena som högst för män och i januari är de som högst för kvinnor. Under sommaren är kolesterolvärdena lägre, särskilt hos kvinnor och hos de med höga värden. Sommar och sol tycks vara bra, vilket också en svensk studie kommit fram till. Kan det kanske bero på att det i huden tillverkas vitamin D av kolesterol?  I boken De sjukaste överlever hävdar läkaren Sharon Moalem att det är en viktig orsak till höga kolesterolvärden under vinterhalvåret i norr. För mig låter det som en plausibel förklaring. När solen träffar huden med en vinkel som är större än 45 grader, d v s när skuggan är kortare än din egen kropp, då bildas vitamin D i huden (små mängder redan vid 30 graders vinkel). Det är kolesterol som är själva grundämnet i denna process. Kroppen tillverkar kolesterol året om, men det är bara på sommaren som det används till vitamin D. Det krävs att solljuset är UV-B, dvs det ljus som träffar oss mitt på dagen och ger korta skuggor. Det kan också vara så att vi är mer aktiva under sommaren och fysisk aktivitet har kopplats till lägre kolesterol.

Hudcellerna är effektiva vitamintillverkare, så effektiva att man under sommaren kan ladda cellerna med så mycket vitamin D att det räcker till långt in på hösten. Helst borde man förstås åka söderut mitt i mörkaste vintern också för en kort vitaminuppladdning. Alternativet till en solresa är att käka d-piller(Det borde alla svenskar äta under vintern, inte minst alla barn). Jag sträcker mig efter pillerburken någon gång i oktober och sedan knaprar jag vitamin D fram tills dess vårsolen står tillräckligt högt över horisonten. Det är inte så långt kvar nu. Jag tycker man börjar märka att dagarna känns lite längre.


4 kommentarer:

  1. Vilka framsteg! När det gäller d-vitaminet så håller jag helt med dig.Jag tror med att vi har olika behov. Har ett nästan sjukligt behov av sol så jag äter d-vitamin året runt och ibland dubbelt om jag inte varit ute.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra jobbat! Kul att du har nått bättre resultat såhär tidigt på säsongen.

    Om du vill ha lite mer inspiration, och ingen tipsat tidigare, så kolla på "Mitt liv som Hellner" på SVT. Det är ett program som går samtidigt som vinterstudion men finns även på SVT Play.
    http://blogg.svt.se/mittlivsomhellner/

    Det handlar om Erik Segerstedt (som i princip aldrig stått på ett par skidor) som under 7 veckor skall tränas av Per Elofssons efter ungefär samma hårda schema som Marcus Hellner.

    I varje vecka tar dom fram en massa testvärden och han får åka en provslinga och se hur han förbättras. Ska bli intressant att se hur bra han kan bli på den tiden.

    SvaraRadera
  3. Hur fixar man en hälsokoll, på Vårdcentralen? Bara knalla dit och säga till om vad man vill ha kollat?

    SvaraRadera
  4. Ingmarie: tack, och du har ju fått lite sol nu. Lycka till i Barcelona :)

    Fredrik: tack:) Jo jag har kollat in snyggerik. Kul programide, kommer absolut att följa den. Både Per och Erik är ju sympatiska och det ska verkligen bli spännande. Han kämpade på bra i spåret med tanka på att han bara åkt en gång. verkligen bra.

    Robin: Vi var ett gäng på jobbet som gjorde det på apoteket. Det finns här. Kostar kring 250 kr.
    http://www.apoteket.se/privatpersoner/halsotjanster/common/hkkampanj.aspx
    Sen lade jag till 40 kr för att kontrollera min fetthalt.

    SvaraRadera