måndag 11 maj 2026

Kastar in norska intervaller igen

Nu är jag inne på min åttonde månad med norska singlar, dvs varannan dag subtröskel och varannan dag lätt löpning. Det har fungerat överraskande bra. Vilopulsen sjunker, återhämtning och sömn är bättre, VO₂max ökar stadigt och - framför allt - det är roligt att springa igen. Jag har sprungit nästan alla dagar och just nu är jag på en 63 dagar lång runstreak.



Det tråkiga med norska singlar är att alla veckor är lika. För två veckor sedan bytte jag ett subtröskelpass mot ett trailpass med fartlek i skogen. Den här veckan tänker jag återigen testa något nytt: norska 4x4-intervaller. Inte för att kasta om allt. Snarare för att se och känna vad som händer.

Fyra gånger fyra minuter

De norska intervallerna har följt mig genom hela min löparresa. Upplägget är enkelt:
  • fyra minuter arbete
  • tre minuter aktiv vila
  • upprepa fyra gånger
Pulsen ska upp mot ungefär 90–95 procent av max.

Jag körde dem konsekvent redan för femton år sedan. Men jag tittade inte på ...

Läs fortsättningen här.


2 kommentarer:

  1. Hej Johan! Ska testa norska singlar. Hur gör du för att inte köra fört hårt i tröskelpassen? Går du mest på känsla? Om så, har du någon måttstock på hur det ska kännas? Allt gott! Anders

    SvaraRadera
  2. Hej Anders, ja det är absolut värt att testa och gärna börja lite försiktigt med 2 subtrösklar och bygga upp mot 3. Jag brukar hålla mig under 85% av maxpuls. Om jag känner mig trött så inte över 82%. Känslan går före puls. Det ska aldrig vara en mental kamp att springa dem. Om jag känner mig trött efteråt och dagen efter kör jag antingen en försiktigare subtröskel (kortare, lägre puls) eller ett lugnt pass.Det är det som är svårt ofta att vara disciplinerad och inte jaga tider. Det viktiga är kontinuiteten och den får man genom att köra så man alltid känner sig återhämtad och man känner sig starkare/bättre och att man känner sig motiverad. Hoppas det var svar på frågan:)

    SvaraRadera