torsdag 24 januari 2019

Förkylningsmyter

Just nu är var och varannan förkyld på jobbet. Jag håller avstånd. Jag tvättar händerna. Jag håller händerna borta från ansiktet. Det är det enda som hjälper. Men förr eller senare blir jag förkyld. Då ser jag det som en investering. Jag får tillfälle att vila mig och nästa gång har jag antikroppar mot just den varianten av förkylningsvirus. Tyvärr finns det 2-300 olika varianter, och det är nog bara erfaren dagispersonal som har antikroppar mot allt.

I en ny studie, gjord av C.S. Mott Children's Hospital National Poll on Children's Health at the University of Michigan, visade det sig att en majoritet av alla föräldrar gav felaktiga råd till sina barn om hur de skulle bete sig för att hålla virus borta. Det var myter som att inte gå ut med vått hår, att äta c-vitamin, att stanna inne.



Allt var inte nattsvart. Nästan alla föräldrar uppmuntrade barnen att tvätta händerna ofta, att inte ha händerna i ansiktet och att inte dela saker och muggar med förkylda barn.

Men faktum kvarstår att 51 procent av föräldrarna gav barn vitamintillskott, fast det saknas vetenskapliga bevis för att det hjälper. Dessutom försökte 70 procent av föräldrarna skydda sitt barn från förkylning genom att varna för kyla och få barnen att stanna inomhus.

Förkylning orsakas av virus och sprids nästan alltid från person till person. Virus alstras inte av kyla. Men folkmedicin mot förkylning uppstod innan man kände till virus. Denna folkmedicin har överförts från generation till generation. Det kommer det fortsätta göra. Det hör jag när jag lyssnar på en ny generation av föräldrar. Jag tror inte det här blogginlägget ändrar på det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar