söndag 9 januari 2011

Nitrat och rödbetsjuice igen

Rödbetsjuice verkar vara förra årets följetong som fortsätter in på det nya året. Det kommer allt fler forskarrapporter som uppmärksammar betans egenskaper. Men det är inte rödbetsjuicen i sig som är nyttig, det är nitraterna i den. Nitraterna ger rödbetsjuicen dess bittra smak. Bittert är naturens signal om att något är giftigt, men gift i lagom mängd kanske är bra. Åtminstone om man vill springa långt eller om man har problem med blodtrycket. Men det är svårt att få barn att tömma giftbägare.

Varför barn inte äter spenat

Nitrat är en oorganisk kväveform (NO3-) som är lättlöslig i vatten och nitrat finns i mark och vatten. Alla växter behöver kväve och några använder kvävet i nitrat för att bilda aminosyror som sedan kan sättas samman till viktiga proteiner och enzymer. Några växter som innehåller mycket nitrat är rödbetor, spenat, mangold, ruccola, fänkål och grönsallad. Nitrat är både giftigt och nyttigt. Ett märkligt faktum är att den vanliga rekommendationen att man ska äta fem portioner grönt per dag leder till att man får i sig mer nitrat än det som WHO anser vara gränsen för intag av nitrat, 3,7 mg per kilo kropp. Nitrat var tidigare en skurk i hälsosammanhang, WHO kanske får omvärdera rekommendationerna.


Karl-Alfred försökte lura i  barnen spenat
Det är förmodligen den giftiga, bittra smaken som gör små barn - som är känsligare för bitter smak - skeptiska inför grönsaker. Enligt näringsforskaren Jane Wardle som gjort tvillingstudier är detta genetiskt och ganska vanligt förekommande och genen för denna typ av neofobi aktiveras i 2-3 årsåldern - den ålder då de på några sekunder kan försvinna utom synhåll och under den tiden även stoppa i sig ett och annat. Det är en naturlig skyddsmekanism. Tillståndet är för det mesta övergående och redan i femårsåldern börjar barnen kunna äta spenat och broccoli, men inte alla. Enligt Wardle ska man dock inte ge upp eftersom det är ett tillstånd som kan övervinnas.

Det är nitraten som gör det

I en rapport för något år sedan visade forskare från universitetet i Exeter att en grupp som drack en halvliter rödbetsjuice om dagen ökade sin uthållighet med 16 %. De orkade cykla i 11,25 minuter, vilket var 92 sekunder längre än kontrollgruppen som drack svartvinbärssaft.
I en kommande studie har nu samma grupp forskare lyckats förbättra kvaliteten på forskningen genom att filtrera bort nitrat ur rödbetsjuicen. Forskarna misstänker att det är nitrat som ger positiva effekter och genom att filtrera nitrat kunde man ge försökspersonerna två typer av rödbetsjuice: en med nitrat och en utan. Juicen som innehöll nitrat sänkte blodtryck och förbättrade uthålligheten i olika tester, både när det gällde hög- och lågintensiv träning. Redan efter fyra dagar sjönk energikostnaden för promenader med hjälp av en halvliter rödbetsjuice. Resultatet stöder hypotesen att det är nitrat som minskar på syrekostnaden, d v s att man förbrukar mindre energi när man driver kroppen framåt med hjälp av muskler. Man får mer kväveoxid i kroppen, som är en biprodukt av nitrat, tror forskarna. Kväveoxiden vidgar blodkärlen. Exakt hur det fungerar återstår dock att förklara.

En som testat rödbetsjuicedieten

När långdistanslöparen Chris Carver sprang ett ultra-marathon 2009 där man skulle springa så långt som möjligt på 24 timmar, sprang han 225 kilometer. Fast besluten att förbättra detta resultat i år spetsade Carver sitt träningsprogram med rödbetsjuice. En vecka före tävlingen drack han juice varje dag. Resultatet var över förväntan. Carver vann loppet och sprang 238 kilometer på 24 timmar, vilket var hela 13 kilometer mer än året innan. Carver tränade lika mycket, det enda som skilde var juicen. Carver var själv övertygad om att det var rödbetornas förtjänst. Antingen sprang han bättre p g a att han var fulltankad med nitrat, eller så trodde Carvers hjärna att han var bättre än han var p g a rödbetsjuicen och tillät honom springa närmare sin fysiologiska gräns. Det troligaste är väl att det var en kombination av båda den fysiska och den psykiska effekten.

"The only thing different I did this year was to make beet juice"


Slutsatser

För att få effekt bör man dricka juicen under minst en vecka och man ska dricka några timmar före träningen. Det fungerar lika bra med rödbetor eller sallad, men det kan vara svårt att komma upp i samma mängd genom att gnaga i sig nitrat. Det är enklast att dricka. Tyvärr smakar nitrat bävergäll, men potentiella effekter kan nog få oss att svälja en hel del. Jag lade ut ett någorlunda drickbart recept i ett tidigare inlägg här. Själv ska jag ta det i samband med ett seedningslopp till att börja med. Att regelbundet hälla i sig en halvliter rödbetsjuice är knappast att rekommendera och kan leda till magproblem och andra biverkningar. Det får bli punktinsatser, först måste jag testa hur det fungerar för mig. Återkommer med rapport om det om en månad.

Andra inlägg om rödbetsjuice:
Snabbare med rödbetsjuice
Skidåkning och rödbetsjuice
Rödbetsjuice och barfotalöpning och hjärnsköljning
Allt du vill veta om rödbetsjuice
Kväveoxid - kroppens gas

29 kommentarer:

  1. Först: fantastisk blogg! Lagomt med humor och allvar.

    Ang ämnet: Detta med rödbetor finner jag mycket intressant, har som du läst en del om det. Det verkar nästan för bra för att vara sant. Men det borde väl gå lika bra att äta rödbetor som att dricka juicen (som inte alls låter så gott och en halv lite är ju skitmycket), eller? Rödbetor, chevrè, valnötter, babyspenat och ett glas rött = den ultimata löpar måltiden? Lägg till ett gott surdegsbröd för extra kolhydrater.

    Nåväl, inför Rom marathon tänker jag följa ditt exempel och bälja i mig rödbetor. Min råsaftcentrifug ska få gå som tåget och 3.30 kommer att bli en barnlek.

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Pink pink:)

    Redan små doser gröna bladgrönsaker verka ge kvävehalter över det normala.
    Gjorde en utandningstest i samband med en allergiutredning och den som företog testen undrade förbryllat vad jag ätit.
    Ganska mycket ruccola:)

    Nästa gång ska jag köra hårt med spenatsmootie innan.

    SvaraRadera
  3. Tack Karin, roligt att du gillar min blandning av allvar och humor:) Ja man kan äta eller dricka. När man var barn då var allt som var gott onyttigt och det som smakade illa nyttigt. Nu är det tvärtom. Godsakerna du räknar upp är ju höjdpunkterna i livet. Lycka till i Rom, ska bli spännande att se om det ger resultat:)

    Katarina M-I: Intressant, ruccola har ju en lite bitter smak av nitrat och är säkert fullproppat med det. Spenatsmothie låter som en bra ide. Man kanske ska variera mellan rödbetsjuicen och spenatsmothie. Då blir det inte så enahanda. Du kanske har ett recept på en god(?) spenatsmothie?

    SvaraRadera
  4. Jag är också intresserad av detta och jag tänkte väl gå och investera i en frukt/grönsakspress.
    Finns det något som säger hur länge man bör dricka det? Ni pratar om en vecka innan men blir det ännu bättre om man kör två veckor? Vad händer om man dricker det säg en gång var tionde dag över hela året? Att det kan användas att boosta precis innan ett lopp verkar vara fastslaget men om man vill ha en längre och ökad effekt av det, vad är det optimala?

    SvaraRadera
  5. Spenatsmoothie variant 1:
    X antal nävar bladspenat
    Skalad hel apelsin (skiva grovt)
    Saft av en halv lime
    Halv lime med kött och rubbet
    Vatten (beroende på hur flytande man vill ha sin smoothie)
    Mix it!

    Variant 2:
    skippa lime, blanda i örtsalt
    (salt och gott när man svettats)

    SvaraRadera
  6. Dunceor: I de testar man gjort så dricker de en vecka innan och en mängd som motsvarar en halvliter rödbetsjos och då tycks man nå en platå, dvs det blir inte bättre av två veckor. Dricker man rödbetsjuice alternativ äter mycket sallad typ ruccola året om så får man en förhöjning av kväveoxid och det torde också ge en effekt. Jag tror det bästa är nog att äta lagom, typ motsvarande 5 port grönt per dag och sedan maxa en vecka inför tävling. Jag har inte sett någon studie över optimal nivå, men det kommer nog också och då kommer jag att skriva om det;)

    Katarina M-I: Tack, det ska jag pröva:)

    SvaraRadera
  7. Intressant. Tänk om det är så enkelt. Men en liten studie på 8 pers kan man inte dra några större växlar på. Noterar att resultatet inte godkänts för publicering i någon ansedd medicinvetenskaplig tidskrift. som läkare har jag lärt mig att allt som har verkan även har biverkan. Innan ni börja nitratladda, läs http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/Nitritseminarium/Halsoaspekter-av-nitratnitrit/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen Jan men SLV är en intresse organisation för läkemedels och mat industin, De gömmer hittar på och skiter i vad som är bra för folk och stryrs av att skapa ökad sysellsättning, tex Astra och arla skall få produsera mera och få större monopol!

      Bara se på Barnmat i sverige där de stora får leverera mat som har flera ggr högre gift halter än vad som skall tillåtas.



      Sunt förnuft borde räcka lång väg!

      Vad ni än stoppar i er gör det med måtta!

      Radera
  8. Jan Ehlin: Enkelt är det inte. Rödbetsjuice smakar vidrigt. Nu är det inte bara den här studien utan flera studier som visar på detta samband, bl a en ny svensk studie från karolinska som publicerats i cell metabolism. Senare studier från samma grupp visar också att det räcker med så lite som en halvliter rödbetsjuice några timmar innan ett lopp för att få effekt. Så länge ingen annan studie falsifierar denna effekt får den anses råda som vetenskaplig sanning. Den svenska studien visade att det räckte med 2-300 gram grönsaker. Det krävs alltså inga stora mängder. Att ladda inför 2-3 lopp per år är knappast hälsovådligt, men att ladda ständigt och jämt är förkastligt och kroppen lär protestera. Dessutom kan man bra maxprestera 2-3 ggr per år. Så ta det lugnt med nitratladdningen. Det är inget man bör göra för jämnan. Men ät grönsaker.

    SvaraRadera
  9. Bra blogg! Jag har verkligen fastnat för ruccolasallad senaste tiden. Tycker det är så gott! Därför googlade jag för att se vilka speciella egenskaper salladen har och fann det här. Ska börja följa den här bloggen :)

    SvaraRadera
  10. Intressant! Jag hr börjar tt dricka rödbetsjuice främst för att få ner blodtrycket, jag dricker 2,5 dl om dagen. Kan det vara hälsofarligt?

    SvaraRadera
  11. Om man dricker det varje dag så bör man hålla sig till den rekommenderade dosen på 1 dl. Det ger bra effekt också. Det skulle inte förvåna mig om denna rekommendation ändras framöver eftersom forskning visat att nitrat har så många goda effekter.

    SvaraRadera
  12. Hej Johan, hittade hit via en granne, löparkompis, då vi pratade om rödbetsjuice under ett löppass. Har googlat fram ett bra ställe att köpa detta om man inte orkar göra egen juice. Kan tillägga att jag letat i många affärer utan att hitta nåt bra. På bodystore.com har de en 50 cl flaska som också är fantastiskt god. Leverans på 2-3 dagar, kommer att dricka detta regelbundet fram till halvmaran i Sthlm i sept... Ha det gott!! :-) Leif GO

    SvaraRadera
  13. Hej Leif G O: Kanske man ska pröva den på bodystore då. Lycka till på halvmaran:)

    SvaraRadera
  14. Röbeter lär vara bra för blodet. Blobär för benen så ökar man dom två produterna så blir det resultat jag har forskat på just det här området under mina löprundor.

    SvaraRadera
  15. RÖDBETORNA SKA ÄVEN RENA LEVERN ,SA ANNA SKIPPER I EN AV SINA PROGRAM.+ SÄNKER BLODTRYCKET.

    SvaraRadera
  16. Jag har hittat ett rödbestjuice, Beet-it, som är koncentrerad rödbetsjuice så man slipper dricka 1/2 liter om dagen av i mitt tycke äcklig rödbestjuice. http://www.paleonordic.se/collections/beet-it-sports

    SvaraRadera
  17. Intressant det här med nitrat! Du skriver att den rekommenderade dosen av rödbetsjuice är 1 dl per dag. Vem/vilka är det som rekommenderar det? *nyfiken*

    SvaraRadera
  18. Intressant det här med nitrat! Du skriver att den rekommenderade dosen av rödbetsjuice är 1 dl per dag. Vem/vilka är det som rekommenderar det? *nyfiken*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Timo! Jag har ingen flaska hemma just nu men jag är ganska säker att jag läste det på etiketten.

      Radera
  19. Jag har läst någonstans att det misstänks att nitrater kan ge magcancer.

    SvaraRadera
  20. Jag har gjort rödbetsjuice med råsaftcenrifug och har tagit det 4-5 dagar nu 1dl på morron men mår så fruktansvärt illa så jag måste nog sluta.Vad kan detta bero på?Undrande Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin, jag brukar köpa biota rödbetsjuice. Den kanske fungerar bättre? Olika blandningar ger olika effekter. Pröva att halvera dosen eller en halv dl varannan dag. OM du fortfarande mår illa bör du nog avstå och testa ngn annan grönsak. Vi är säkert olika känsliga. en del kan vara allergiska, överkänsliga osv.

      Radera
    2. Vet inte "hur" illamående du blir. Men testat idag att ta en större dos ren juice, 5 dl, och visst mådde jag illa, men det gick över på ca 30 minuter, aldeles lagom inför träning.

      Är det inte långvarigt illamående så ser jag nog ingen nackdel med det, bara att man bör plannera in det.

      Radera
  21. Jag har samma problem som Karin. Har kört med juice i 2 dagar nu. Första dagen mådde jag ganska illa efter 2 dl juice men det var ingen större fara. Andra dagen drog jag i mig 3 dl och det slutade ett otrevlig toabesök efter 30min där det mesta av middagen gick förlorad.
    Kan det vara dåliga betor? Vet inte om jag ska ge upp eller försöka sprida ut intaget under dagen i form av små shots då det kanske är den stora mängden på kort tid som är problemet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många reagerar på rödbetor. Antingen kan du minska intaget eller kanske pröva beet it shots. De sägs vara lindrigare för magen men ge samma effekt. I en stor studie använde man just beet it. LÄnk finns i studien nedan.

      Studien:
      http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/05/allt-du-vill-veta-om-rodbetsjuice.html

      Radera
  22. Voelkel - mycket god, inga problem att bälja i sig 500ml

    SvaraRadera
  23. Tips: jag kör rödbeta, morot, apelsin i råsaftcentrifugen och det blir en jättegod och nytting drink.

    SvaraRadera