tisdag 11 december 2012

Skidåkning och rödbetsjuice

Jag har äntligen kommit igång med skidåkningen. Efter Vasaloppet 2012 trodde jag knappt jag skulle återfå lusten att åka skidor mer, men nu känns det roligt igen. Jag tog ut skidorna ur vasaloppsfodralet, lade på glid och fäste och nu har jag åkt över 50 km.

Första passet: Lösa spår med dåligt stavfäste på Högslätten. Det var svårt att få tekniken att stämma. Skidorna sladdrade och jag släpade och hasade mig fram.

Andra passet: Körde 11 km på Högslätten och varvade stakning med diagonalteknik. Det gick 8 % fortare att köra ett varv med så mycket stakning som möjligt jämfört med att diagonala. Det kändes som att jag orkade mer än jag gjorde i fjol. Jag blir trött, men jag vet inte riktigt var jag blir trött.

Tredje passet: Äntligen hårda, fina spår. Jag åkte fyra varv på Bondsjöhöjden. Det blev 13 km. Snittiden låg på 4,10/km.

Fjärde passet: Jag hade kört ett pass core och sedan ett pass styrketräning på förmiddagen men kunde inte låta bli att åka lite skidor också. Det blev 8 km på Högslätten. Jag försökte fokusera på tekniken och skjuta fram höften. Dagen efter kändes det att jag kört tre pass dagen innan.

Femte passet: Ikväll på Högslätten med pannlampa. Känner mig mycket bättre än efter första passet. Hjärnan har återupptäckt mitt rörelsemönster från förra säsongen. Nu gäller det bara att finslipa det. Varje kilometer gör mig lite bättre. Kände mig trött, men körde ändå 10 km.

Efter de fem första passen kan jag dra slutsatsen att jag är starkare i överkroppen jämfört med förra säsongen. Det beror på att jag kört 2-3 pass styrka i veckan, jämfört med 1-2 pass förra året. Jag orkar ta i lite mer och jag orkar ta i lite längre. Teknikmässigt står jag och stampar. Jag måste hela tiden kämpa med tekniken. Konditionen tror jag är bättre, men det lär visa sig.

Miniklassiker
Under våren ska vi ha en liten klassiker på jobbet. Det blir en skidtävling på 16 km, en löptävling på 10 km, cykeltävling på 44 km och simning över Sidsjön 900 m. Det sista blir svårt. Jag är ju knappt simkunnig. Men jag har köpt våtdräkt så någonstans inom mig tror jag att jag ska göra det.

Upplägget är ”toppat” för min del. Jag är bäst i skidåkning, sedan löpning och cykel i den ordningen. I simning är jag nog sämst av alla deltagare. Synd att man inte kan köpa en tjock bok och plugga in hur man simmar. Jag är alltid bra i teorin. Jag kommer kanske ligga topp fem efter skidåkningen och sedan blir det bara sämre. Men det är ju också bara en teori. Teorier är till för att falsifieras.

Rödbetsjuice
Jag har skrivit flera inlägg om rödbetsjuice, nitrater och kväveoxid och dess effekt på uthållighet och prestation tidigare. I förrgår fick bloggen plötsligt massor av sökträffar på rödbetsjuice och antalet besökare slog nytt rekord två dagar i rad. Jag kollade runt lite och orsaken till all trafik var ett pressmeddelande om en ny forskarstudie som visar att rödbetsjuice förbättrar uthålligheten. Denna gång var det en studie från Mitthögskolan. I studien visade man att personer som druckit rödbetsjuice kunde hålla andan 11 % längre under vatten jämfört med en kontrollgrupp som drack placebojuice. Det är troligtvis nitraterna i juicen som är den verksamma substansen. Nitrat reduceras - med hjälp av bakterier - till nitrit i munhålan och sedan till kväveoxid. Kväveoxid är en märklig gas som bl a vidgar blodkärlen och underlättar syretransport. Kanske kan vara bra med lite rödbetor när jag ska simma över Sidsjön. Om jag kan hålla andan 11 % extra kanske de hinner fiska upp mig innan jag sväljer min sista klunk. 




Studien bekräftar tidigare studier som funnit kopplingar mellan rödbetsjuice och prestation. Hädanefter kommer fler att ladda med rödbetsjuice. Det betyder att min relativa fördel med att dricka rödbetsjuice upphör. Det betyder nästan att man måste dricka för att tävla på samma villkor som alla andra som dricker. Senast jag nitratladdade var inför Vasaloppet. Sedan dess har jag inte nitratladdat på något annat sätt än att jag ätit lite mer grönsaker, som också är rika på nitrat, inför tävlingar.

Bloggen växer
Efter varje våg av sökare blir några kvar och antalet bloggläsare ökar. I början av året hoppades jag nå 350 000 sidvisningar innan årets slut, men nu är antalet sidvisningar redan uppe i 413 000. Antalet kommentarer har däremot blivit färre. Det är kul med ett liten kommentar från nya läsare så att man får någon slags uppfattning om vilka som läser. Ibland funderar jag på att lägga ut en enkät om vad folk vill läsa. Jag vet att studier som rör hälsa och löpning är populära, medan svammel (som det här) är minst populärt. Å andra sidan vore det lite tråkigt att bara rapa upp studier i inlägg efter inlägg. Nä, jag fortsätter nog skriva lite som jag själv vill. Det kan bli om vad som helst, för jag är lite så som person. Jag gillar variation och är intresserad av det mesta. Jag har förresten uppdaterat länklistan med bloggar som länkar hit. Har jag missat någon så mejla gärna.

I morgon är det onsdag och det sägs att det ska snöa rejält. Jag tror jag är gymråtta imorrn och springer på löpband och tränar lite styrka. Jag känner mig lite seg efter all skidåkning nu men jag orkade i alla fall skriva det här inlägget. Nu kanske jag ska lägga mig på en stol och träna torrsim.


25 kommentarer:

  1. Det jag finner intressant med din blogg är just blandningen mellan svammel och rapporter om studier och liknande.

    Du skriver ofta långa och välgrundade texter och man vet att det är värt att läsa. Så för min del, som är en relativt nybliven följande av bloggen, tycker jag att du ska göra exakt som i säger. Dvs skriva lite som du vill :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, det låter som ett frikort att skriva vad jag vill:) Jag antar att de som läser bloggen gör det för att det är lite gott och blandat:)

      Radera
  2. Jag håller med Johnny, fortsätt som du gör... /jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för återkopplingen och roligt att dör hörde av dig Jonas:)

      Radera
  3. Precis. Ditt koncept är ju det som man fastnat för från första början, förändringar du vet, inte alltid bra ;-)

    Rödbetsjuice har jag använt inför lopp sen jag läste dina inlägg här förra året, tycker inte ens det smakar äckligt, men inte heller gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har ju hängt med ett tag:) Jag måste hålla för näsan när jag sväljer och då smakar det bara lite småäckligt:)

      Radera
  4. Jag är så sugen på att börja åka skidor. Ska vintrarna vara som de är just nu i Stockholm så är det enda chansen att få vettig konditionsträning utomhus. Men det är så många trösklar. Svindyr utrustning, vallning, en massa teknikträning innan det kommer kännas ok. Löpningens raka motsats på många sätt faktiskt. Men jag tror jag måste faktiskt.

    Din blogg är verkligen värd framgång. Dina texter är alltid välskrivna, underhållande och intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en högre tröskel. Men när man köpt skidor måste man ju göra resten med tanke på investeringen;)

      Jag rekommenderar att du skaffar ett par. Det ger lite mer allroundträning och man håller kanske lite mer liv i lusten att springa.

      Tack för återkopplingen:) Såg att du länkar så jag lägger upp en länk senare:)

      Radera
  5. Bra blogg, keep up the good work! :)

    SvaraRadera
  6. Brukar tänka att jag ska lämna en kommentar eller två gillar de flesta inläggen men min mentala kapacitet räcker inte riktigt till för att formulera något vettigt just nu (att heltidsarbeta är rena semestern jämfört med att heltidstudera). Kombinationen av inlägg är är det bästa men min absoluta favorit är nog det här: http://hjarnfysik.blogspot.se/2011/09/mitt-forsta-corepass.html


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Ja studier är jobbiga för man är ju i princip aldrig ledig. Man kan ju alltid plugga. Såvida man inte gör det till ett 8-16 jobb på något sätt.

      Roligt att du gillade det där småknäppa inlägget. MIn första version av alla inlägg är nästan sådär sedan filar jag till dem;)

      Radera
  7. Läser bloggen regelbundet för att den är bra! Kanske du kan svamla lite om maten du äter?

    Mvh
    skrotfot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack skrotfot:) Kanske jag ska göra. Passar under mellandagarna att lägga ut lite bilder på mat. Bra idé:)

      Radera
  8. Fortsätt som du vill, du! Pecis som du gillar jag variationen och hos dig hinner jag få fakta, smälta och tugga om dem i lite vid-sidan-om-tugg, se en filmsnutt, kolla passande foto eller bara läsa om hur du tränar och funderar. Formatet är super (lagom långt, skulle inte hinna mer, du har nästan alltid referenser också!)! Du är en god pedagog och din infallsvinkel passar de flesta, t o m otränade typer som jag som försöker arbeta mig tillbaka till motionsrörelse. Din utgångspunkt är ju människan (och inte elitgymnasten el likn). Vad är det med kylan som ger min kropp småpanik; läget känns liksom akut, mina rörelser blir effektiva och sparsmakade, vill inte ut och gå ens - går jag in på överlevnadsmode (som barnen säger)? Allt gott! Franck Sörlänningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Franck:) Jättekul att det droppar in läsare utanför den egentliga målgruppen. Det är väl det som är lite av mitt mål också:)

      Radera
  9. Hej Johan,

    Jag är ju en trogen läsare, men passar på att blåsa lite solsken över Dig så Du fortsätter i samma stil.

    Micke Wigstrand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du hörde av dig Micke:)

      Radera
  10. Härligt inlägg Johan! Att lyckas förmedla torr fakta och diverse forskningsresultat på ett inpirerande och pedogiska sätt är få förunnat. Dessutom på ett härligt humoristiskt sätt med ibland osannolika kopplingar. Du har den gåvan, så fortsätt att förvalta den på inslagen bana och gläd oss andra!

    Jag kör på min spenat som jag sköljer ner med korngräsjuice;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Niklas:) Ser fram mot swiss nu. Då kanske jag kan få smaka korngräsjuice:)

      Radera
  11. Fortsätt som du har skrivit hittills så stannar åtminstone jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då fortsätter jag i samma stil:)

      Radera
  12. Måste pröva det där med rödbetsjuice. Har också ganska nyligen läst om de som laddar med bikarbonat. Det är nog inget för mig. Däremot är jag intresserad av hur man i samband med uppladningen inför och under ett längre lopp typ vasaloppet på bästa sätt kan hålla en optimal vätskebalansen i kroppen. Med tanke på hur stor betydelse det har för prestationsförmågan så vare det av största vikt. Jag vet att skidlandslaget experimenterat en hel del med salter, men också att det är en hel del hemlighetsmakeri om saken.
    Tack för en superbra blogg. Jag tycker du tar upp många intressanta ämnen och behandlar dem med stor entusiasm, du lägger ned mycket energi på att grundlägga det du skriver med forskningsresultat och du skriver dessutom på ett lättsamt och välformulerat sätt. Super!!!!!
    God jul och gott slut önskar Mattias Johnselius, Kalix

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mattias:) Roligt att du hörde av dig. Bikarbonat har jag inte läst om och salter dyker upp allt som oftast, men det enda som tycks ganska säkert är just rödbetsjuice så testa det:) Fast det är inte gott, tycker jag. Men man klarar ju det mesta ifall man tror att det kapar sekunder:)

      Radera
  13. Tack för en så fin blogg! Jag läser endast 1-2 bloggar regelbundet och din är en sv dessa. Dina ämnen överraskar mig och handlar om frågor jag sällan tänkt på eller läst om tidigare.

    Hälsar en första åreta nybörjar-löpare (som nu funderar på att pröva skidning..)

    SvaraRadera