söndag 15 juni 2014

Jättelångt

Så var det dags för årets första ultralopp. Inför loppet kändes det mesta bra. Jag var lite öm i högerbenet efter en vådlig vurpa i trappan för några dagar sedan, men det kändes inte som något problem. Mitt ”mål” var att inte springa för fort och inte för sakta. En tid runt 8 timmar kändes rimlig. Jag köpte nya skor av märket Montrail för några veckor sedan som jag skulle testa. Dagen innan sprang jag dessutom in på wått och tårrt och köpte en ny, skön löparryggsäck. Jag tryckte ner mina Fivefingers i den ifall skorna inte skulle kännas bra.

När jag hämtade nummerlappen träffade jag Hasse från fjolårets Swissresa - ultravärlden är ganska liten. Han skulle ner till Swiss i år igen. Som så många andra stektes han av solen, och han var sugen på revansch.

Kvällen före loppet åt jag middag med de engagerade arrangörerna och några andra löpare. Vi behövde inte betala för middagen och sedan fick jag dessutom skjuts till hotellet av en av löparna.

Efter en kort natt kastade jag i mig hotellfrukosten. Personalen var vänlig och släppte in mig en kvart tidigare. Bussen till Grisslehamn gick 07.41. Men jag kom i god tid för jag blev upplockad på vägen av några vänliga tjejer som jag träffade på middagen dagen innan.

På bussen satt jag bredvid en av favoriterna, Daniel Nilsson. Jag passade på att ställa massor av frågor om hur han tränade och förberedde sig och han svarade på bred skånska som jag inte hade några problem att förstå. Han sa bl a att ingen slår Jonas Buud i utförslöpning (så jag tänkte direkt att jag måste googla fram en video där Buud springer utför). Det var ganska kyligt: kring 12 grader, sol och blåst mellan 10-15 m/s. Jag frågade hur han brukade klä sig. Han klädde sig alltid så lätt som möjligt. För en teoretiker som läst fysiologi, var det intressant att han genom praktiskt förnuft (antar jag) kommit fram till att det första han tar på sig efter kortbyxor och t-shirt, om det blir lite kallare, är en mössa. Sedan handskar. Aldrig långbyxor. Man fryser sällan om benen. Jag tror aldrig jag känt mig kall om benen, trots 30 grader utan långkalsonger. Mössa är viktigt för att hålla värme, särskilt då det blåser eftersom den skyddar artärer som förgrenat sig från halspulsådern och försörjer pannan med blod. När man blir lite nedkyld är det fingrarna som domnar först och därför är det bra med handskar. Jag önskade honom lycka till. Men han verkade helt säker på seger och bara lite orolig för att springa fel.

Blåst och blåsor
Starter i ultralopp är lite speciella. Man vet att man har en lång dags färd mot mål framför sig. En 70 kilometer lång arbetsdag. En del tycker det är jobbigt att bara stå upp en hel arbetsdag, vi ska springa. Det krävs både fysisk och psykisk uthållighet. Man får aldrig tänka tanken att ge upp.
Bild från starten. Blå himmel och hård blåst.
Det viktigaste var att ta det jättelugnt i starten. Det var ganska lätt löpning till en början. Det svåraste partiet var när vi sprang på klippor och stenar längs kusten och kastbyarna försökte vräka omkull oss. Jag sprang lite fel, men en medlöpare ropade och jag kom på rätt spår igen.

Efter 21 km väntade en helt ljuvlig buffé med bl a jordgubbar och melon. Helt underbart gott. Det fanns korv också, men jag tror inte jag kan äta korv när mitt sympatiska system är aktiverat.
Skogsparti nära kusten. Trångt med löpare, men det glesnade. Sedan blev det inga fler bilder för mobilen vände på kameran och tog bilder på mig istället. Suck.
Jag ökade takten rejält efter 21 km och sprang i stabil 5:45 tempo fram till 50 km. Jag hade tänkt springa på ca 8 timmar. Helst inte fortare än så och inte långsammare än så. Jag ville inte ta ut mig, men jag kände mig så stark. Jag borde kanske bytt skor för det började bubbla fram blåsor efter ca 35 km. Då var det försent att byta. Montrail-skorna kändes bra, men foten rör sig lite i det stora utrymmet därframme, vilket leder till at överhuden slits mot läderhuden. Det översta lagret av läderhuden innehåller papiller som tränger in i överhuden. Dessa bildar vågmönstrade veck som håller fast dem vid varandra - annars skulle överhuden slitas av som ett skal. Under fotsulan (och handflatan) är dessa vågor så stora att de syns genom huden; det vi kallar fingeravtryck. Evolutionen har förstått att det är händer och fötter som slits, men evolutionen har inte tagit till sig användandet av skor, särskilt nya skor. När huden dras fram och tillbaka under ett långt lopp så lossnar överhuden till slut. Det samlas vätska i detta hålrum och det bildas en smärtande blåsa. Och en till blåsa och en till … 

De sista 15 km gjorde ganska ont under fötterna och jag saktade ner och löptekniken blev sämre. När det var 7-8 km kvar stumnade benen. Sista kilometrarna sprang jag dessutom med en gnagande känsla av att jag sprang fel, men till slut såg jag en funktionär och förstod att det inte var långt kvar. Det var en härlig känsla. Jag tittade på klockan som visade 69,59 km och tiden 7:41. Det var ungefär som jag förväntat mig.

Det visade sig att Daniel hade vunnit loppet på rekordtid, 5:20. Jag gratulerade honom till segern och han berättade att han dessutom sprungit 20 minuter fel!

Sen linkade jag hem till hotellet. Jag hade fått shortsbränna på benen och håret såg lite blåst och blonderat ut. Bortsett från blåsorna kände jag mig fräsch och jag hade inte ont någonstans. Det var det viktigaste målet med loppet. Nu känns det jättebra inför Swiss alpine. Det här loppet var en perfekt uppladdning. Nu - en dag efteråt - är jag bara lite öm i låren.

Jättekul
Jättelångt kändes nästan jättekort. Alla timmar man sprungit komprimeras i samma stund som man passerar mållinjen. Tiden går fort när man har kul, men i efterhand är det ett långt ögonblick av livet. Vanliga vardagar blandas ut och sipprar sakta ur minnet, men speciella händelser - som t ex ett ultralopp - binder samman så många nya intryck att de dröjer sig kvar resten av livet.

Den största missuppfattningen om ultralopp är att de är långtråkiga. Det är de inte. Ett ultralopp är både en utdragen upplevelse och ett bra sätt att lära känna sig själv (och andra). Det är också en upptäcktsresa. Roslagen är en fantastiskt vacker del av Sverige. De första 25 kilometrarna längs havet var rena idyllen. Jag tror inte det var sista gången jag sprang här. Men nästa gång måste jag nog springa i Fivefingers. Hellre en hård sten under fotsulan än tio blåsor mellan tårna.

11 kommentarer:

  1. Engagerande skrivet. Kul. Jag blir nästan sugen själv trots att jag sällan springer längre än 1km (som uppvärmning till mina styrkepass)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt att du gillade inlägget och ännu roligare om du ger dig på ett lopp så småningom:)

      Radera
  2. Stort grattis!
    Det där med blåsor är "intressant". Jag har ett ställe under höger fot jag alltid får en blodblåsa på när jag nött asfalt över 18-20 km. Men det är sällan den dyker upp när jag springer på stigar/grusvägar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:) Ja asfalt är ju extremt enformigt så det torde vara det som till slut drar överhuden från läderhuden. Jag trodde fötterna var fyllda med blåsor nu, men det var inte så farligt som det kändes.

      Radera
  3. Hej Johan. Hur var/är ditt tänk kring intag av elektrolyter under såna långa lopp?

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erik! Jag tror man klarar sig bra med det som finns på kontrollerna. En del hävdar att de får kramp om de svettas mycket, men jag tror kramp snarare är ett neuromuskelärt fenomen och att muskeln helt enkelt är utmattad när man sprungit fortare än vanligt. Man ska lyssna på sin hjärna och vad den tycker man är sugen på och jag har nog aldrig ätit något godare än vattenmelonerna som de bjöd på. Det borde finnas på alla ultralopp för de är lite tunga att släpa med sig. Mycket vätska och lättsmält. Mums. Jag mådde bra hela loppet och även efteråt så jag tror aldrig jag var i obalans. Inga besök i skogen heller (hjärnan frigör i normalfallet hormoner som gör att man sparar vatten och inte kissar i onödan). Några mådde dåligt, men de kanske hade ätit korv i kontrllen efter 21 km:)

      Radera
  4. Bra jobbat! Kriga på nu inför Swiss A.

    Har du gjort några roliga test, typ VO2max eller liknande, över längre tid som du lyckats dra någon slutsats från, vilken typ av träning du svarar bra på osv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Viktor:) Nä jag har aldrig gjort något test. Det skulle vara kul.

      Radera
  5. Jo, men så är det. körven" fullbordar det inte på långa vägar. Inlagring innan driver kroppen bättre. Och elektrolyter (salter) själv blandar jag Jozo mineralsalt och vanligt bordssalt. Känner helt klart bättre pres
    tation av det. Sen är det precis som du säger, muskulärt...
    Lycka till i swiss själv gör jag en bergsultra några dagar senare.

    (Skrivet från en skakig bil och lite halvdålig syn och tangenter som kräver den varsamaste smekning.

    Må gött
    (Erik)

    SvaraRadera
  6. Jag sprang i mål strax före dig, mycket tack vare korven jag åt vid 21km! :)

    SvaraRadera