måndag 20 maj 2013

Löpning minskar risken för hjärtfel

Då och då hör och läser jag att löpning skulle vara farligt. Som ”bevis” används anekdoter som att ”joggningens fader” - Jim Fixx - ramlade ihop och dog under en löprunda och på senare tid nämns Micah True, en av huvudpersonerna i bästsäljaren Born to Run, som också dog mitt i löpsteget. Dessutom är ju lite fett runt magen bara bra, enligt en populär studie. Småfeta överlever smala, skrev tidningarna i början av året. Men det kanske beror på att man magrar när man är sjuk och dessutom behöver inte mager betyda att man är vältränad, lika lite som att vara ”tjock” - d v s ha ett högt BMI - betyder att man är i dålig form. Jag känner extremt vältränade personer med mycket högt BMI och jag känner personer i dålig form med mycket lågt BMI.

Snabbare ben ger friska år
Mot anekdoternas påståenden finns det dock ett Matterhorn av forskarrapporter som visar att löpning är bra för hälsan och intellektet. Det finns alltid individuella tragiska undantag, som medfödda hjärtfel, men dessa uppmärksammade dödsfall ändrar inte på statistiken. Statistiken är benhård, i en tävling som Vasaloppet vinner livet med 440 - 3. Ju mer man tränar, desto friskare blir man. Hälsoeffekten är störst den första kvarten, sedan avtar den och planar ut. Därefter vänder den förmodligen nedåt, men var denna gräns går vet man knappast.


Ett sätt att mäta träningens effekt på hälsan är med hjälp av MET. MET är en förkortning för Metaboliska ekvivalenter. Det finns olika tabeller med MET, men i korthet delar man antalet förbrukade kalorier med tid och vikt. Om du väger 75 kilo och förbrukar 75 kalorier under en timme, då har du en effekt på 1,0 MET. Det motsvarar att sitta ner. Om man ställer sig upp ökar man till minst 2,0 MET, det är därför man bör stå så ofta man orkar och kan på jobbet. Om man springer i 6:30 min/km ligger man på 10 MET. Det är en mätbar positiv effekt av löpning. I en färsk studie använde man sig av detta begrepp.

I studien undersökte man 9050 medelålders män och kvinnor som gjort två konditionstest med åtta års mellanrum. Därefter följde man personernas sjukdomshistoria i 18 år. Personer som var dåligt tränade hade en klart ökad risk för hjärtsvikt efter att de fyllt 65 år. De som däremot förbättrade sin kondition under de åtta åren mellan mättidpunkterna minskade risken rejält. För varje ökning i MET minskade risken för hjärtsvikt med en femtedel. Det betyder att en 45-årig kvinna som går från att ha sprungit i ett tempo på 7:30/km till ett tempo på 6:30/km - en ökning på 2 MET - minskar risken för hjärtsvikt senare i livet med 40 procent.

Investeringen i livet
Att träna kostar tid, men man får tillbaka mycket mer tid i form av längre och friskare liv. För några år sedan gjorde jag en ekonomisk kalkyl på löpning och avkastningen på satsat kapital var upp till 500 %. Det är inte många investeringar som ger så mycket tillbaka. Kanske dags att ändra innehållet i ekonominyheterna. Ekonomi betyder att hushålla med knappa resurser och träning är ett sätt att hushålla med den enda resurs vi har - livet.

En cykeltur och ett tidigt dopp
Förra veckan köpte jag en ny cykel och i onsdags provcyklade jag jobbklassikerbanan tillsammans med några bittra konkurrenter. Fast jag var nog bittrast, för jag fick ont i vänsterknät (som väl inte var så vant vid att cykla) och efter 40 km var jag dessutom mycket trött. Det var inte riktigt så lätt att cykla som jag trodde. Men jag tyckte ändå det var kul och jag kan tänka mig att fortsätta cykla som alternativ träning. När det gör för ont för att springa, kan man alltid cykla och tvärtom: just nu är det lättare att springa än att cykla. Ju fler alternativ man har, desto bättre.

Det var vackert runt sjön Marmen och man hinner långt på två timmar. Att cykla är att vara lite på upptäcktsfärd. Men nu är det snart tävling. På fredag smäller det. Jag hoppas knät håller.

I väntan på att knät ska kännas bättre prövade jag att simma i helgen. Jag kravlade några meter, innan den iskalla sjön kastade upp mig på land igen. Tur att det är långt till simtävlingen (slutet av augusti). Nyss gruvade jag mig, men nu ser jag fram emot att simma. Det ska bli kul att se hur mycket man kan förbättra sig på en sommar. Jag startar på noll.




Håller huvudet högt ...

4 kommentarer:

  1. Tror mig minnas att du gillar optiska illusioner, här är en ny:

    http://boingboing.net/2013/05/20/optical-illusion-train-moves.html

    SvaraRadera
  2. Härligt att du vågade bada! Jag äääälskar det! Tror det är finfint för (bl.a) hjärtat. (Men nu, när det är över 10 grader i vattnet, är det inte riktigt någon sport längre. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag fuskade ju lite med våtdräkt:)

      Radera