onsdag 30 juni 2010

Björnar, blåbär och en och annan fågelskådare

Jag tog det ganska lugnt på dagens styrketräningspass och hade krafter kvar till en kort löptur när jag kom hem. Jag sprang bort mot Björnstigen.

Under många år har det kommit rapporter om björn på Härnön. Jag är en rätt skeptisk person men blev överbevisad av det fina filmklippet nedan som visar en björn på södra delen av ön. Numer hoppar hjärtat till lite när det prasslar till i skogen och ett rådjur hoppar fram.

Det blev märkbart färre löpare i skogen efter det filmklippet. Men i år verkar det som om björnen är glömd. Man möter löpare överallt, t o m på Björnstigen där spår efter björn har säkrats.

Det skulle vara intressant och se vad som händer med pulsen om en björn verkligen kom brakande genom skogen. Man skulle nog slå pulsrekord. Kanske man skulle slå ett och annat löprekord också. Men jag är mer rädd för lösspringande hundar och de har blivit färre efter björnrapporteringen. Så jag har inga problem med björnar i skogen. Kruxet är att de har samma favoritföda som jag: blåbär. De slevar i sig enorma mängder då de bygger upp sig med brunt fett inför vintern. En björn kan äta en tredjedel av sin vikt i bär per dag. En forskare satt och räknade hur många bär en björn åt och fick det till 184 000 bär på en dag. Fråga mig inte hur forskaren gjorde.

Blåbär är ett svenskt superbär och för Vasaloppsåkare är det ett legendariskt bär. De innehåller polyfenoler med både antioxidativ och antiinflammatorisk effekt. ORAC, som mäter antioxidantvärde, ligger kring 5 000. Det finns kanske inga bevis, men det har skrivits många rapporter som tyder på positiva hälsoeffekter. Det är märkligt att vi exporterar blåbär till Kina som extraherar en bråkdel av de ämnen som finns i blåbäret och skickar tillbaka det som ett piller. Plocka blåbär istället. Ett sammansatt blåbär är bättre än ett hopsatt blått piller.

Jag plockar och fryser ner och lägger sedan en näve i yoghurten varje morgon under hela året. Det är väldigt fräscht och yoghurten blir kall och god. Jag brukar lägga i lite frysta hallon och tranbär också. Sedan på med lite müsli och en handfull nötter och kanske lite fruktbitar. Till det brukar jag ta en brödskiva med något pålägg och pressa en apelsin eller grapefrukt till juice. Sen avslutar jag med en kopp nybryggt kaffe i trädgården. Jag tycker om att kliva upp tidigt innan gräsklippare och busksågare har vaknat. Lyssna på fågelkvitter, läsa tidningen, titta på hur steklarna kämpar med att rensa sand ur sina hålor efter nattens regn. Det är en bra start på dagen. Det ger energi att springa på ... Och det här stycket lät som Ernst.

Fågelkvitter är nog det mest avkopplande som finns. Kanske är det ett nedärvt lugn. Vid fara blir fåglar tysta. Det är därför undulater vill ha radion på när husse är på jobbet. De blir oroliga om det är tyst. Då smyger ett rovdjur någonstans. För fem miljoner år sedan, när människan jagades av sabeltandade tigrar på savannen, betydde fågelkvitter: det är lugnt - ingen fara. Det var tystnad som betydde fara.

Kanske människan alltid varit fågelskådare? Vi lärde oss att lyssna efter varningssignaler. Vi är jägare och samlare: Jag springer och jagar, medan fågelskådarna håller koll på rovdjur och samlarna plockar blåbär. Vi springer runt i skogen och utför våra urgamla sysslor utan att begripa varför.

När jag springer bort mot Björnstigen ser jag varken björnar eller fågelskådare och alla samlare verkar ha åkt till Birsta för att shoppa. Men jag möter några löpare och det verkar bli mycket blåbär i år.



Vetenskapsnyheter

Ny formel för kvinnor
En ny formel för hur man beräknar den högsta pulsen en frisk kvinna bör uppnå under träning har tagits fram i en stor studie från Northwestern Medicine. Den gamla formeln antog att kvinnor var mindre män och det var svårt för kvinnor att nå sin målpuls. Den nya formeln som räknats ut är 206 - 0,88 x Ålder. Så en 50 årlig kvinna kan antas ha en maxpuls på 206 - 0,88 x 50 = 162.

1 kommentar:

  1. Jag fyllde 52 senast och har bevisligen senast för två dagar sedan kommit upp i en puls på 174, och jag vet att det inte var min maxpuls, även om jag var ganska knäsvag. Jag har tyvärr inte gjort maxpulstest, men på riktiga grisepass kan jag komma upp i 176 som mest. En okvalificerad gissning är att min maxpuls ligger på eller strax under 180.

    SvaraRadera