onsdag 30 september 2015

Lungor och syreupptagning

Är det lungorna och mängden syre vi kan svälja som avgör hur uthålliga vi är? Jag tror inte det. Det är förvisso viktigt att andas djupt med magen - det sparar kraft och energi och gör att vi springer mer avslappnat, men med tanke på att vi badar i syre vid havsnivån och att människans lungor konstruerats med en viss överkapacitet, så kan brist på syre knappast vara ett problem. Vi fylls upp med syre enligt fysikens lagar. Genom att trycka ut magen och spänna diafragman, skapas ett lägre tryck i lungorna och luft strömmar in från atomsfären. Det är klart att ...



2 kommentarer:

  1. Hej Johan.
    Jag läste att du kör 3 in 2 ut? Stämmer det och inte tvärt om?

    Jag testade 2 ut och det kändes som om jag inte alls fick ur all luft ur mig och fick samma effekt som om jag skulle hålla andan lite varje andetag.. Men växlade jag till 2 in 3 ut så flöt det på mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kör 3-2. 2-3 fungerar också eftersom det ger jämn andning mellan höger och vänster sida så om det flyter bättre så är det bara att fortsätta på det.)

      Radera