tisdag 17 mars 2015

Springer före frukost

Jag har tagit det ganska lugnt efter influensan, men i söndags sprang jag 22 km före frukost i strålande sol. Jag brukar springa veckans längsta pass på lördag eller söndag. Jag sprang längs Höga kusten. Det enda jag hörde var havet, fåglarna och det taktfasta ljudet av fötter och andhämtning. Om man kommer iväg i tid, dröjer det innan bilar och maskiner skruvar upp bakgrundsbruset. Jag kände mig ganska pigg efteråt. Det var varmt så jag åt frukosten ute i solskenet. Om några veckor får jag även lite gratis vitamin D till frukosten om det fina vädret fortsätter.
Löpning längs kusten i solsken. 

Genom att springa före frukost tvingar jag cellerna att anpassa sig till fysisk aktivitet utan tillgång till lättillgänglig energi. Nya studier visar att det förbättrar anpassningar till träning, bl a har man sett att antalet mitokondrier - cellens små kraftverk - ökar. Man har sett att flera proteiner aktiveras i större utsträckning när träningen utförs med låga nivåer av lagrade kolhydrater i musklerna. Dessa processer - som även inkluderar gener som är aktiverade i fettförbränning - stängs av om man äter eller dricker något med socker i. När man stressar cellerna lite lagom, blir de ofta lite …


Forts på Hjärnfysikbloggen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar