måndag 4 april 2011

Högerhänt och vänsterhänt

På svenska betyder höger den bekvämare handen och ordet har en indoeuropeisk rot långt tillbaka i tiden. På engelska säger man right och left. Right är samma ord som rätt, medan left betyder weak eller foolish. På tyska heter det rechts och links, vilket är samma ord som rätt och linka. Uppenbarligen har höger positiva kopplingar, vilket vänster saknar.

Det var först under 1900-talet som de vänsterhänta frigjordes från de högerhäntas tyranni. Det var länge så att vänsterhänta tvingades skriva med höger, trots att det ju var helt fel för dem. Eftersom det numer inte är en social belastning att vara vänsterhänt har antalet vänsterhänta ökat, fler har kommit ut. I början av seklet var några procent vänsterhänta, men nu är 11 % vänsterhänta i väst.

Vänsterhänthet är inte så farligt
Enligt en populär myt lever vänsterhänta 9 år kortare än högerhänta. I så fall vore vänsterhänthet farligare än att röka ett par paket cigaretter om dagen. Det verkar inte särskilt troligt. Ibland är det svårt att tänka kritiskt. Det handlar om en myt som förmodligen har ett upphov i ett statistiskt feltänk. Antalet vänsterhänta har ökat de senaste hundra åren. Därmed är det fler unga vänsterhänta som dör i förhållande till antalet äldre. Att vara vänsterhänt är en markör för ungdom. Men det är bara statistik. Skulle man undersöka medelåldern hos dödsfallen bland kvinnliga maratonlöpare skulle de förmodligen också ha en lägre medellivslängd eftersom antalet kvinnliga maratonlöpare ökat snabbt sedan kvinnor släpptes in på banan. Det finns helt enkelt inte så många gamla maratonlöperskor som kan dra upp medelåldern.

Kreativitet och intelligens
En annan populär myt är att vänsterhänta är mer kreativa. Det finns ingen statistik som bekräftar det påståendet. Däremot är konstnärer i högra grad vänsterhänta och dubbelhänta än resten av befolkningen, men det betyder inte att det beror på deras hänthet. Surfar man runt lite hittar man listor på kreativa vänsterhänta personer. I nästan alla listor finns Einstein och Picasso med, men det finns ingen bild där det framgår att de är vänsterhänta. Tvärtom håller de alltid upp högerhanden när de målar eller skriver. Det är alltså en myt, något som folk vill tro på och lagt till. Det är lätt att visa på att det är fel eftersom det finns få som är fotograferade så mycket som dessa 1900-talsikoner. 



Einstein var högerhänt
Picasso var också högerhänt
Det påstås även att vänsterhänta är intelligentare och att 20 % av Mensa-medlemmarna är vänsterhänta. I den engelska Mensa-föreningen registrerar man dock hänthet och där kom man fram till att 10,58 % av de nya medlemmarna var vänsterhänta, vilket speglar befolkningen i stort. 

Däremot är det nog sant att vänsterhänta har en fördel i vissa sporter, som bordtennis och boxning. Men det har jag inte kollat upp. Det tar jag bara för givet. 

Träningen
Själv är jag högerhänt. Min vänstersida är mycket svag så jag är nog 100 % right. Det gäller både ben och fötter. Jag kan inte sparka en fotboll med vänsterfoten. Däremot duger den till att springa på. I söndags sprang jag 22 km, det blev 5 km längre än jag tänkt för det kändes bra. Förvisso sprang jag i lågt tempo, bara 6 min per km. Men det var långt som jag ville springa. 



Jag lyssnar ofta på känslan numer. Känns det bra så fortsätter jag. Känslor emanerar från hjärnan och hjärnan har koll på helheten. Om något känns bra så är det förmodligen bra. Idag är det måndag och det är vilodag, men i morgon blir det backintervaller igen. Jag körde det förra veckan och det kändes bra.


10 kommentarer:

  1. Verkligen löjligt det där med Einstein & Picasso, det är precis som du säger. Märkligt med de där myterna som bara upprepas & upprepas utan att ifrågasättas.

    Utan känslan vore det mördande tråkigt att amatör/motionsträna, tycker jag. Kör bara på känsla, pallar aldrig ruta in mina pass. Lite som franske cyklisten Sylvain Chavanel, han planerar aldrig taktiska lopp, kör på känsla. Kom tvåa i Flandern Runt i söndags, ny chans i Paris-Roubaix på söndag: bra lopp, inte missa! För cyklister spelar det ingen roll om man är vänster- eller högerhänt, men efter flera års körande slog det mig att min scott mountainbike är felmonterad från fabriken, bakbroms och frambroms sitter på fel sida...
    lh

    SvaraRadera
  2. Ja det finns nog ingen människa som omges av så många myter som Einstein.

    Hoppsan, men det har gått bra ändå eftersom du lever trots bromsarna ...

    SvaraRadera
  3. Einsteinbilden kanske är spegelvänd? Inte helt ovanligt att man gjorde så förr, för att framställa folk i politiskt korrekt dager, det vill säga som högerhänta, så hårt var det sociala trycket.

    Men för att hålla det här sportrelaterat: Jag spelade bordtennis i femton år. Är högerhänt. Fick ryggproblem p.g.a det ensidiga, explosiva rörelsemönstret. Om jag fick chansen att börja om från noll i dag så skulle jag ha försökt lära mig spela med båda händerna, t.ex genom att spela med höger i min normala träningsgrupp och så fort jag passerat nybörjargruppen även börja om parallellt där fast som vänsterhandsspelare.

    Polacken Andrej Grubba var dubbelhänt (vet inte hur han blev det), minns du EM-semin mellan honom och JO där han vid 18-18 lika i avgörande sätt byter hand och drämmer in en avgörande smash med fel hand? Imponerande!

    SvaraRadera
  4. Det hände att man spegel ände bilder, men i detta fall finns det inte någon bild som tyder på att de är vänster äkta, så de var nog höger äkta.

    Jag måste ha sett den matchen, men jag minns inte att Grubba bytte hand. Otroligt. Det kanske går att hitta ett klipp på nätet.

    SvaraRadera
  5. Vänta ska det stå inte äkta. Iphonens fel:)

    SvaraRadera
  6. hahaha, snyggt när du rättar dig med en ny felskrivning från iphonen.. ;)

    SvaraRadera
  7. Leonardo da vinci var vänsterhänt. Jag är själv det o har aldrig lidit av det.Hur länge du lever nhar inget med ein hänthet att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp och det var en av poängerna med artikeln.

      Radera