lördag 6 april 2019

Nio lärdomar av ettusen blogginlägg

Det har gått tio år sedan jag började blogga om mig själv och min löpning. Jag skrev 4-5 inlägg i veckan och de första inläggen var trevande. De handlade mycket om mig. Sedan dess har mycket hänt. Nu skriver jag bara 1-2 inlägg i veckan. Jag skriver nästan aldrig ”jag”. Jag är ointressant. Men jag vet vad jag vill med texterna. Jag berättar historier om vetenskap och med åren har dessa berättelser formats till en väv. Nya inlägg kan länkas till gamla inlägg. Väven fångar läsare som klickar sig runt i just denna dimension av bloggosfären. Den dag jag slutar skriva luckras väven upp. I det långa loppet går allt mot noll och intet. 

Efter ettusen blogginlägg är det dags att sammanfatta några lärdomar från min tid som bloggare:

  1. Det handlar inte om dig. Skriv inte jag. Skriv du eller vi. Läsare tappar intresset om det bara handlar om mig och jag och vad jag åt till frukost. Vem orkar lyssna på en person som bara pratar om sig själv? Inte jag.
  2. Innehållet är viktigast. Om innehållet är av dålig kvalitet kommer det inte att hjälpa att lägga ut länkar på Instagram, Twitter och Facebook. Ett bra innehåll säljer sig självt. Kvalitet är viktigare än kvantitet. Ett bra innehåll gör dig också bättre. Du upptäcker nya sidor hos dig själv. Du lär dig vad det är du vill. Du blir bättre på att skriva och kommunicera.
  3. Arbeta med texten. Gör ett utkast. Jobba med utkastet tills det är en berättelse. Därefter förfinar du texten. Leta rätt på passande bilder som är fria att använda. Skriv korta meningar. Använd stycken och mellanrubriker. Skär bort allt som är överflödigt. Fokusera på berättelsen. Byt ut krångliga ord. Skriv en rubrik och ingress som fångar läsaren och avsluta med en knorr.


    Image by rawpixel from Pixabay
  4. Vad är det du vill med dina texter? Det måste du ha klart för dig. Se det du skriver som en berättelse. Bryt ner den i korta berättelser. Då kommer det att finnas läsare som söker sig tillbaka och läser dessa berättelser. Berättelserna blir kapitel i en större berättelse. Människor älskar berättelser. Efter tio år har du lärt dig så mycket om din berättelse att du kan skriva en bok.
  5. Skapa en skrivrutin. Skriv på samma tid och plats. Starta en klocka och lär dig fokusera i 15-30 minuter. Ta korta pauser och lämna den blinkande markören mitt i en mening. Då kommer du igång snabbt igen. Vänta inte på inspiration. Att skriva är hårt arbete. Det första utkastet är hemskt, sedan blir det bättre. Det är en process.
  6. Publicera regelbundet. Skapa ett arbetssätt från idé och inläsning vidare till utkast-förfining-publicering. Om du publicerar varje vecka lär du dig hantverket. Håll dina egna deadlines. Det lär dig vikten av disciplin. Du lär dig leverera.
  7. Återblickar. Vilka inlägg engagerar många läsare? Vilka faller platt? Se tillbaka på dina rutiner. Vilken tid på dagen skriver du bäst? Gör den tiden till helig skrivtid.
  8. Läs böcker och texter från bloggar som du gillar. Hur skriver författaren? Jämför din text mot deras texter. Lär dig av de bästa. Lär dig en sak i taget.
  9. Var ärlig. Respektera läsarna. Gör inte narr av läsare som kritiserar och kommenterar. Håll en ton som om ett tioårigt barn satt och lyssnade. Undvik att fastna i twitterfällan. Att tjafsa och mobba är som att äta en påse chips. Du kan inte sluta när du väl börjat, men du känner dig tom som en uräten chipspåse efteråt.

Jag hoppas du har nytta av dessa tips. Det handlar om dig. Det är för din skull jag skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar