söndag 1 september 2024

Runners World - Effektiva och hälsosamma 10-20-30 intervaller

Jag tränar mest lugnt, men runt 20 procent kör jag lite hårdare. Då brukar det bli backintervaller, norska intervaller, fartlek eller 10-20-30-intervaller. Så har det varit ett tag nu. Jag har kört Jens Bangsbos 10–20–30-intervaller sedan jag först skrev om dem för tolv år sedan. De är enkla och relativt behagliga. När motivationen är låg kan man köra i en minut och sedan går resten av bara farten.


I en ny studie hävdar Bangsbo att 10-20-30 inte bara förbättrar kondition och prestation, utan även minskar kroppsfett och blodtryck, förbättrar blodsockervärden och motverkar astma. Dessutom skriver han att följsamheten överstiger 80 %. Det sista kanske är viktigast. Det bästa träningsprogrammet är ju det man följer.

Så här fungerar ...

Läs fortsättningen här.


1 kommentar:

  1. Tack för inspirationen. Testade 10-20-30 igår. De tog, minst sagt, men ändå på ett rimligt plan. Det som tog knäcken var nog den kuperade terrängen som jag dumt nog valde att springa i. Men dessa intervaller är garanterat något som jag kommer fortsätta med

    SvaraRadera