tisdag 16 juli 2019

Sockerkick eller sockerkoma?


Du blir inte hyperaktiv av socker. Det är en myt. Det är snarare tvärtom. Du hamnar i koma. Däremot ökar risken för fetma.

Redan 1982 meddelade National Institute of Health att det inte fanns någon vetenskaplig koppling mellan socker och hyperaktivitet. Föräldrar som trodde de gav barnen socker rapporterade att barnen blev lika hyperaktiva som föräldrar som verkligen gav socker. Allt satt i huvudet. Kroppen är bra på att reglera blodsockret.

Sockerkicken är alltså en myt. I stället för att få energi, tyder den senaste forskningen på att socker leder till sockerkoma, det vill säga trötthet och brist på engagemang. 


Photo by Patrick Fore on Unsplash

I en ny studie - som publicerades i juni i tidskriften Neuroscience and Biobehavioral Reviews - gjordes en meta-analys av 31 publicerade studier om socker och beteende. Metastudien omfattade nästan 1300 personer. Forskarna fann att sockerkonsumtionen inte har någon inverkan på hur människor agerar och känner. Folk blev varken piggare, smartare eller presterade bättre i sport.

Sockerkoma

Snarare var det så att socker ökar tröttheten jämfört med placebo. Intag av socker minskar uppmärksamheten inom 60 minuter och ökar känslan av trötthet efter 30 minuter. En läsk eller en kexchoklad hjälper alltså inte mot eftermiddagskoma. Snarare fördjupar du din koma.

”The idea that sugar can improve mood has been widely influential in popular culture”, säger huvudförfattaren Konstantinos Mantantzis, psykolog vid Humboldt University of Berlin. ”… so much so that people all over the world consume sugary drinks to become more alert or combat fatigue. Our findings very clearly indicate that such claims are not substantiated - if anything, sugar will probably make you feel worse.” 


Sockerkickens historia

Var kommer idén om en sockerkick ifrån? Jo, under första världskriget fick tyska soldater godis och kakor för att prestera bättre. Amerikanska soldater tog efter och vanan kom till USA. Efter andra världskriget exploderade myten om sockrets magiska krafter. Det dröjde till 1982 innan forskare avlivade myten, men då var det försent. Sockerkicken är en del av populärkulturen. Det är en myt som tycks stämma - barn som får socker blir ju väldigt uppspelta. Men det handlar mer om ett sammanhang där sockret spelar roll som belöning. 

Socker ger cellerna energi, men inte en energikick. Socker påverkar inte beteende, men midjemåttet. Vill du bli pigg fungerar kaffe bättre.



söndag 14 juli 2019

Runners world - löparens mindset

Enligt evolutionsbiologerna utvecklades människan för att springa långa sträckor på savannen. Det finns ett 30-tal anatomiska och fysiologiska bevis för det. Några exempel:


  • Fotvalv och långa hälsenor för energilagring och stötdämpning.
  • Kraftiga nackligament som stabiliserar huvudet under löpning.
  • En stor, stark rumpa för stabilitet.
  • Massor av svettkörtlar för värmereglering.


För 8 miljoner år ...

Läs fortsättningen här.

söndag 7 juli 2019

Runners world - En kort löptur gör dig genast smartare

Regelbunden motion är inte bara bra för din hälsa, du blir smartare också. Det visar en ny studie, som dessutom pekar ut en ny, intressant gen som ger en ny aspekt på löpning och hjärnan.

Studien publicerades förra veckan i tidskriften eLife och visar att ett träningstillfälle - motsvarande runt 4000 steg - förbättrar synapserna mellan nervceller i hippocampus, ett hjärnområdet som är viktigt för inlärning och minne.

Hjärnforskarna, som arbetar ...


Läs fortsättningen på Runners World.

lördag 6 juli 2019

Människan är den fetaste primaten

Långt innan det fanns skräpmat och sociala media var människan ganska fet, åtminstone jämfört med andra primater.

Jämfört med andra primater är till och med vältränade idrottare ganska feta. Människor behöver en fettprocent runt 15-30 procent, medan andra primater sällan har mer än 9 procent.

"Vi har alltid varit den feta primaten", säger Devi Swain-Lenz, vid Duke University. Han och ett forskarteam från Duke har nyligen upptäckt att vårt DNA utvecklades på ett annat sätt än hos schimpanser efter att vi delat på oss från en gemensam förfader för omkring 8 miljoner år sedan. Det ledde till att människor lade på sig vitt fett istället för det mer hälsosamt brunt fett. Brunt fett bränner kalorier, medan vitt fett lagrar kalorier. Resultaten publicerades den 24 juni i tidskriften Genome Biology and Evolution.

Forskarteamet från Duke, under Swain-Lenz och biologen Greg Wray, samlade fett-prover från människor, chimpanser och rhesusapor. De skannade fettproverna för att se skillnader i fettcellernas DNA. Det var då de upptäckte ett återkommande fragment av DNA som hjälper till att omvandla vitt fett till brunt fett.

Bild av Bernd Hildebrandt från Pixabay

Fettet runt midjan är vitt fett. Det är ett lager som är bra att ha under perioder av svält. Det bruna (eller begia) fettet kan däremot bränna kalorier för att skapa värme och hålla dig varm. Brunt fett triggas av kyla och - om du fryser - anpassar du dig till kalla vintrar.


Hjärnans fel

Det visade sig att det DNA som omvandlar vitt till brunt fett var undanstoppat och svåråtkomligt i mänskligt DNA men inte i schimpansernas DNA. Vi har alltså förlorat en del av den förmågan. Omvandlingen av fett kan bara aktiveras av kyla (men kanske också kaffe enligt en ny studie).

Men varför måste du frysa, medan andra primater kan ligga på ryggen och bränna fett? Jo, du behöver - precis som andra primater - vitt fett för att skydda vitala organ, som buffert under svält och som skydd mot kyla, men du har dessutom en enorm hjärna. Du behöver massor av vitt fett för att försörja denna hjärna. Hjärnan har tredubblat sin storlek på 8 miljoner år och suger åt sig mer än 20 procent av all energi. Hos ett växande barn slukar hjärnan 50 procent av all energi. Det behövs en rejäl buffert. Schimpansernas hjärnor har inte vuxit under samma tid. De klarar sig ganska bra, men människan har spridit sig över hela världen.

Så det är alltså hjärnans fel att man ser ut som man gör ... Men hellre småfet och smart än alternativet.

måndag 1 juli 2019

Runners World - Extrem löpning är ofarlig

Med återkommande mellanrum läser man rubriker som säger att extrem löpning är skadlig. Alla beteenden är skadliga om man överdriver dem, men ny forskning visar att inte ens extrem löpning i 24 timmar är skadlig. Allt handlar om beteendet. Det handlar om hur du springer och hur du återhämtar dig.

För att undersöka hur extrem löpning påverkar hjärthälsa rekryterade ...



söndag 30 juni 2019

Hjärnfysikbloggen - Nostalgi och sommarläsning

Jag hänger i hängmattan. Jag läser hellre än skriver när jag ligger i hängmattan, så jag har inte skrivit så mycket de senaste dagarna. Men man kan ju alltid titta tillbaka.

Internet glömmer ingenting. Allt finns kvar. Alla misstag. Alla kommentarer. Alla snäll- och elakheter. Man lämnar digitala fotavtryck efter sig. Tack vare tjänster som Internet Archive kan man gräva sig ner i de fossila avlagringarna och väcka gamla texter till liv.

Fossiljakt på Runners world

Det här är den första sidan av Runners som sparats (hemsidan låg först på marathon.se). Den är från 1996. Statisk och snabb html för uppkopplingar med modem. Internet har nyss slagit igenom. Alla surfar med Netscape. USAs president Bill Clinton och Carl Bildt har (1994) mailat varandra. Det finns en och annan bild med låg upplösning. Att klicka sig runt är som en tidsresa.

2001 är det mycket om Anders Szalkai.

här ser Runners world ut ...


Läs fortsättningen




onsdag 26 juni 2019

Sänk vikten med kaffe

En ny studie från University of Nottingham visar att kaffe kan stimulera kroppens bruna fett, ett fett som producerar värme genom att bränna socker och fett. Forskarna tror därför att kaffe kan användas till att bekämpa fetma och diabetes.

Den banbrytande studien, som publicerades i förrgår i tidskriften Scientific Reports, är en av de första som utförs på människor med syfte att hitta ämnen som kan aktivera det bruna fettet.

Det bruna fettet är ett särskild sorts fett fyllt med mitokondrier. Det bränner fett och socker, men skapar ingen energi utan endast värme. Det är brunt fett som håller övervintrande däggdjur som björnar varma utan att de behöver huttra och skaka.

Två sätt att skapa brunt fett på. Vad väljer du?

Tidigare trodde man att endast spädbarn och däggdjur i dvala har brunt fett, men nu vet man att vuxna människor också kan skapa brunt fett. Det skapas när du fryser. Efter några huttrande dagar fryser du inte lika mycket i samma temperatur, vilket beror på ökad mängd brunt fett. Det bruna fettet genererar kroppsvärme genom att bränna kalorier, till skillnad från vitt fett som lagrar överflödiga kalorier. Människor med lägre BMI har därför mer brunt fett.


En kopp kaffe

I ett pressmeddelande säger studiens huvudförfattare, Professor Michael Symonds: ”Brunt fett fungerar på ett annat sätt än andra fetter i kroppen och producerar värme genom att bränna socker och fett, ofta som svar på nedkylning. Genom ökad aktivitet av brunt fett förbättras blodsockerkontroll och blodfetter. De extra kalorier som bränns hjälper till med viktminskning. Men tyvärr har ingen hittat något sätt att stimulera det bruna fettet hos människor.

I denna studie kunde Symonds och hans kollegor för första gången visa att koffein ger en direkt effekt på det bruna fettet. Forskarteamet började med en serie stamcellsstudier för att se om koffein stimulerar brunt fett. När de hade hittat rätt dos, gick de vidare till människor för att se om resultaten var likartade.

Forskarna använde en termisk bildteknik för att spåra kroppens bruna fettreserver. De fokuserade på nacken - det område på människokroppen som har mest brunt fett. Forskarna kunde se att nackområdet blev hetare efter en kopp kaffe. Forskarna kommer att fortsätta gräva i detta kaffespår. Är det något annat än kaffe inblandat? Finns det även i te och kakao? Hur mycket behövs? Fortsättning följer ...