söndag 29 mars 2020

Stänger av röksignalerna

Nu hoppar jag av nyhetsflödet. Flöden tar aldrig slut. De bara scrollar vidare. De tar alldeles för mycket tid och skapar onödig stress. Tiden är dyrbar och sömn värdefull. Shakespeare skrev att god sömn löser upp bekymrens hårda knutar. 

Det tar i genomsnitt 66 dagar att skapa en vana. Jag är nu inne på andra dagen. Jag uppdaterar mig på nyheter högst två gånger per dag och senast kl 19. Igår var det första dagen. Jag var mer produktiv och det kändes bättre. Jag fick avbryta impulsen att läsa nyheter några gånger. Jag saknade dem inte. 


Jag har länge undvikit flöden som Facebook och Twitter. Människan är gjord för att prata. Det är småprat som håller ihop flockar och gemenskaper. Det kommer att ta tid för våra hjärnor att lära sig twittra eftersom vi inte har utvecklats för att twittra över långa avstånd. Människan pratade och redde ut problem runt lägerelden, sedan skickade man en röksignal till andra ifall det var något viktigt man kom fram till. Eller så väntande man tills man träffades. Man förde knappast diskussioner via röksignaler. 

Twitter är en röksignal men i en värld där alla twittrar skapas bara dimma och förvirring, missförstånd och polarisering. Alla blir uppjagade. Det sista många gör innan de lägger sig för att sova är att ta en titt på röksignalerna. Inte konstigt att många har svårt att sova.

Nyhetsfasta

Ett problem med oss människor är att vi inte ser på bra och dåliga nyheter på samma sätt. En dålig nyhet är mycket värre än en bra nyhet är bra. Ekonomerna Amos Tversky och Daniel Kahneman var först med att visa detta fenomen som de kallade förlustaversion: du blir mer ledsen över att förlora 50 kr än du blir glad av att vinna 100 kr. 

En dålig nyhet kan förstöra dagen och en kväll med twitter gör det bara värre. En hånfull kommentar leder till hånfulla svar och sedan är cirkusen igång. Ingen kommer någonstans. Man har bara försökt påverka världen med känslor. Helt meningslöst.

Själv har jag gått över till en låg-nyhetsdiet. Jag konsumerar så få nyheter som möjligt. Jag försöker få i mig bra nyheter och undvika dåliga nyheter. Det är en slags periodisk nyhetsfasta, en 22/2-nyhetsfasta.

Två nyhetsfönster

Jag är inte teknikfientlig. Det har alltid varit entreprenörer och ingenjörer som löst mänsklighetens stora problem. Jag är själv intresserad av AI, Spacex, solcellsteknik och utvecklingen av självkörande elbilar. Det är en utveckling som kommer att förändra vår värld. Vi kommer till slut också att lära oss och utveckla sociala regler för sociala media och hur man lever med mobiler

Jag har börjat lära mig. Jag är som ett litet barn som staplar och prövar mig fram. Nu testar jag att stänga av nyhetsflödet. Jag skapar två fönster istället: ett vid lunchtid och ett vid middagstid. När jag växte upp fanns Rapport och Aktuellt. Det kanske är en omedveten återgång till den ordningen.



Jag twittrar en stund morgonkvisten. När kritik inte kan framföras på ett vettigt sätt måste jag säga någonting. De med makt står nämligen för en ganska extrem strategi jämfört med WHO och resten av världen; extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis. Jag gör ingen skillnad, men jag vill åtminstone inte vara tyst. Fri debatt är viktig. Tyvärr tycks dock twitter bara polarisera åsikterna. Det är mycket hån, mobbing och personangrepp. Twitter är kanske bra för att följa ett antal intressanta personer och flöden, men jag har svårt att känna att det ger någonting.

Däremot gillar jag Instagram. Bilder är inte så krävande. Jag tar en bild och skriver en ganska meningslös text och lägger det i flödet. En del bilder sparar jag på kontot, men de flesta bilder försvinner efter ett dygn. De var ögonblick. Ingenting särskilt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar