måndag 4 november 2019

Runners World - Den bästa sortens självprat

Ett av de effektivaste sätten du kan öka prestationen på utan att träna fysiskt är att prata positivt med dig själv medan du springer. En ny studie visar att det dessutom är bättre att prata med sig själv i andra person (du kan) jämfört med om du pratar med dig själv i första person (jag kan). 


Tänk tillbaka på ditt senaste lopp. Hur pratade du med dig själv? Sa du "jag måste springa en timme till", eller sa du "du måste springa en timme till”? I båda fallen handlar det om positivt självprat, vilket man tidigare kopplat till bättre prestation. Men det finns en grammatisk skillnad i de båda satserna. Spelar det någon roll? 

Grammatiska effekter 

I en ny studie testade forskare huruvida självprat i första och andra person gav olika utfall. De testade alltså om det var skillnad på att säga: ”Jag kan göra ...


2 kommentarer:

  1. Jag Amn pratar verkligen med mig själv ibland . Subjektivt: jag måste...Handlar om mitt val som jag inte riktigt tagit tag i ...” Du måste: är en liten gnagande order...objektivt, Bryr jag mig och I så fall varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej AMN, ja man hittar nog själv det bästa sättet att prata på. Jag brukar prata i andra person med mig själv men säger nog aldrig "du måste" till mig själv.

      Radera