lördag 16 mars 2019

Hjärnfysikbloggen - Löpning i naturen

Igår sprang jag i skogen. Jag hoppade över vattenpölar. Jag trampade lite snett, snubblade till och återfick balansen. Jag lutade kroppen framåt uppför en höjd, kortade ner steget och höll utkik efter hala fläckar. Jag ökade farten och saktade ner.

Medan jag sprang registrerades allt som hände av nervsystemet som gav återkoppling till kroppen, justerade rörelserna och lagrade tusentals mönster i det täta myller av hjärnceller som ansvarar för koordination, kroppshållning och balans. Jag glömmer, men min kropp bär med sig minnen av det jag gjort så att jag ska bli bättre på det jag gör.


Kroppen ser

Testa att blunda och gå genom ett rum. Du trevar längs väggarna med händerna och känner dig försiktigt för med fötterna. Du rör dig som nån slags gigantisk insekt och använder händer och fötter som antenner för att skapa en mental modell av rummet. Hjärnan hämtar in information från ...

Läs fortsättningen på Hjärnfysikbloggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar