fredag 2 augusti 2013

Swiss Alpine - dagarna efteråt

Jag har återhämtat mig oerhört snabbt efter den 79,4 kilometer långa och varma maran i Schweiz, mycket tack vare god sömn. Jag har sovit över åtta timmar varje natt. Jag vet inte när det hände senast. Jag har ätit gott och sovit gott och tagit det lugnt. Igår sprang jag av ren nyfikenhet 5 kilometer för att känna efter hur det kändes och det kändes bara bra. Idag simmade jag lite och sedan körde jag cirkelträning och en del balansövningar. Jag har hittat några mycket bra övningar för att förbättra kroppens proprioception och minska risken för skador på sikt. Det kommer ett inlägg om det snart. Jag tror det är oerhört viktigt, inte minst för löpare.

Nästa år
Jag har också börjat fundera på vilket som är huvudloppet nästa år. Under veckan i Klosters pratade jag med Niklas som sprang Zugspitz Ultratrail 
tidigare i somras. Det är 100 km långt och man klättrar 5420 höjdmeter - vilket ger tre ultrapoäng och chans att delta i UTMB. I sista hand är det lotten som avgör om man får plats i UTMB. Jag ska fundera på Zugspitz Ultratrail. UTMB lockar, men jag gillar inte lotterier. Jag funderar även på att springa Keb Artic Run runt Kebnekaise. Det går i början av juli och vore lagom uppvärmning till Swiss. Dessutom borde man ju passa på och komma upp på Sveriges högsta berg en gång i livet.
Zugspitz Ultratrail lockar.
Swiss Alpine nästa år känns nästan klart. Jag vill dit igen. Jag vill springa under nio timmar. I år var det 203 svenskar med och jag tror det blir ännu fler nästa år. Jag tror många svenskar gillar att det är välordnat. Man får tågbiljetter hemskickade så att man kan ta sig till Davos och tillbaka och sedan åka runt i Davos gratis. Tågen går dessutom i tid. Man kan även be om ett pass på hotellet som ger fri tillgång till alla linbanor upp i bergen.

Om jag ska klara sub 9 timmar måste jag träna för det hela året. Det gjorde jag inte i år. Det blir fler långpass och mer backlöpning, kanske också någon ultratävling som Sörmlands Ultra Marathon och mer löpträning under vinterhalvåret. Om jag inte klarar nio timmar borde jag utlova ett straff om jag misslyckas så att jag verkligen fokuserar: kanske raka håret, låta skägget växa ett år, sluta blogga, skänka 30 000 till Grekland, avslöja min hemligaste hemlighet, eller nåt.

I år
Nu närmast siktar jag på E4-loppet i Sundsvall i mitten av september. Det är ett halvmaraton och jag ska försöka krossa mitt personbästa från 2011. Det ska bli kul att springa fort igen. Fast däremellan kommer jobbklassikern och simningen. Åååhhh, jag vill bara glömma simningen. Den måste jag ju bara klara av på något sätt. Det ska bli skönt när det är över. Att kråla är svårt. Jag får nog försöka med min variant av bröstsim/hundsim. Huvudsaken att jag kommer i mål och inte kommer sist, men det blir svårt när man simmar som en orangutang. 


Jag funderar dessutom på att vara med i en lite annorlunda tävling om några veckor. Men det avslöjar jag i så fall först efteråt. Det kanske inte går eller jag kanske inte får.

Nätshoppa och stöd Hjärnfysik
I samarbete med Menyou har jag skapat en liten webbshop där man kan köpa och ladda hem digitala produkter som e-böcker, musik och ljudböcker. Hela 70 procent går till artisten/författaren, 10 procent till Menyou och 20 procent till mig. Jag tycker det är en bra fördelning. Jag kommer aldrig att kunna leva på att blogga, men kanske jag kan leva lite delvis på den - någon timme i veckan - och går det bra kan jag ju dessutom inte sluta blogga.

Webshoppen ligger som länk näst överst till höger, eller så kan du klicka här och köpa något till din man/fru ditt barn eller dig själv. Man betalar genom att använda ett paypal-konto eller så betalar man som gäst.

Just nu är det ett defaultutbud på shoppen, men tanken är att jag i framtiden kan påverka vad som säljs. Kanske jag kan sälja min kommande bok via denna tjänst. Då drar jag in 90 % av priset. Jag är ingen bra säljare (eller köpare), men det ska bli kul och se om det trillar in några kronor efter den här hejdlösa marknadsföringen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar