lördag 22 december 2012

Kända personer och bänkpress

Jag har tränat ganska regelbundet på gym under drygt ett år, men först nu har jag börjat med bänkpress. Jag blev förvånad över hur svårt det var. Jag började på 60 kg i måndags. Några dagar senare försökte jag lyfta 65 kg, men då gick något fel och jag fastnade under skivstången. Jag kunde inte förmå mig att ropa på hjälp, men en ganska snabb squashspelare kom skrattande till undsättning och lyfte av stången. Igår var jag ensam på gymmet och lyfte 67,5 kg, men jag avstod klokt nog från att pröva på 70 kg. Det får vänta någon vecka och hädanefter ska jag se till att någon står bredvid. Det finns bättre sätt att tappa huvudet på. Det sker dödsfall varje år.



Målet är att lyfta min egen vikt + 10 %. Det blir 85 kg som jag ska lyfta. Det borde jag ju klara, ungefär som jag borde klara ett maraton under 3,30 timmar, milen under 40 min och Swiss Alpine under nio timmar. Starkare än så tror jag inte jag vill bli. Det blir för mycket att släpa runt på när jag springer 78 km i Alperna.

Kända personers rekord i bänkpress
I samband med att jag nu lyfter ”tungt” 1-2 gånger i veckan blev jag lite nyfiken på hur mycket andra lyfter. Jag tog fram en lista över kända personer och hur mycket de pressade upp. Det är googlade resultat och en del källor (hörsägen, flashback, intervjuer ...) kanske inte är helt tillförlitliga och dessutom tenderar folk att överdriva sina och andras resultat. Rätta gärna felaktiga uppgifter så uppdaterar jag sidan. Min fjuttiga notering kommer jag att uppdatera varje månad. Genom att skriva det här inlägget sätter jag viss bänkpress på mig, haha. Snart är jag förbi Anders Szalkai. Då är jag Sveriges starkaste långlöpare, enligt denna lista ;).




Vad kända personer (och några jag känner) tagit i bänkpress:

Herrar
Fredrik Svensson (starkast i världen): 400,5 kg
Magnus Samuelsson (stark man): 290 kg
Arnold Schwarzenegger (muskelbyggare): 240 kg
Oliver Sacks (författare och hjärnforskare): 226 kg
Christopher Langan (högst IQ i världen): 226 kg
Shaq O’Neal (basket): 206 kg
Mike Tyson (boxning): 204 kg
Dwayne Johnson (Skådespelare Rock): 193 kg.
Magnus Arvidsson(spjut): 192,5 kg
Björn Jilsén (handboll): 180 kg
Sylvester Stallone (skådespelare): 180 kg
Paul Teutul Sr (american chopper): 180 kg
Will Smith (skådespelare - under I Robot): 175 kg
Dolph Lundgren (skådespelare): 170 kg
Maurice Green (sprint): 166 kg
Tommy Boustedt (ishockeytränare): 160 kg
Patrik Sjöberg (höjdhoppare): 160 kg
Emil Kåberg (ishockey): 150 kg
Henrik Dagård (tiokampare): 150 kg
Per Carlén (handboll): 140 kg
Thorsten Flinck (regissör mm): 140 kg
Mats Sundin (ishockey): 130 kg
Peter Forsberg (ishockey): 122 kg
Petter (musiker): 120 kg
Markus Näslund (ishockey - som 17 åring): 120 kg
Anders Borg (finansminister): 120 kg
Jan Guillou (journalist): 110 kg
Henrik Stensson (golf): 110 kg
Alexander "the Mauler" Gustafsson: 110 kg
Hugh Jackman (skådespelare): 107 kg.
Linus Omark (ishockey): 105 kg
Christian Olsson (tresteg): 102.5 kg
Lassi Karonen (rodd): 100 kg
Daniel (prins): 100 kg
Jerry Williams (musiker): 100 kg
Nicklas (pianist): 100 kg
Dan Corneliusson (fotboll): 100 kg
Jesper Blomqvist (fotboll): 100 kg
Leonardo Dicaprio (skådespelare): 95 kg
Johan Wissman (sprinter): 92,5 kg
Barack Obama (fd president): 91 kg
Zlatan Ibrahimovic (fotboll): 90 kg
Tiger Woods (golf): 86 kg
George Bush (fd president): 84 kg
Niklas Alexandersson (fotboll): 80 kg
Mats Näslund (Ishockey): 80 kg
Staffan Strand (höjdhoppare): 75 kg
Anders Szalkai (löpare): 75 kg
Johan Renström (ultra): 67,5 kg
Stefan Holm (höjdhoppare): 65 kg
Wayne Gretszky (ishockey): 64kg
Anonym (squash): 60 kg
Mikael Appelgren (pingisspelare): 55 kg
Torgny Mogren (skidåkare): 50 kg
Filip och Fredrik (underhållare): 80 resp. 50 kg

Damer
Helene Engman (kulstötare): 130 kg
Sanna Kallur (sprint): 86 kg
Jenny Kallur (häcklöpare): 85 kg
Ida Therese Nerell (brottare): 80kg
Carolina Klüft (sjukamp):75 kg
Maria Rydqvist (skidåkare): 67,5
Malin Ewerlöf Krepp (löpare): 62 kg
Kajsa Bergqvist (höjdhoppare): 60kg
Magdalena Forsberg (skidskytt): 60 kg
Charlotte Kalla (skidåkare): 57,5 kg
MT (PL): 40 kg
Mojan (motionär): 35 kg
Anonym (orienterare): 35 kg

En del uppgifter var lite förvånade. Jag trodde Kalla tog mer. Hon ser ju ut att vara en saftig bit. Märkligt att en så tunn person som Kajsa Bergqvist lyfte mer än Kalla. Jag undrar vad Marit Björgen lyfter? Anna Haag? Systrarna Kallur imponerar. Samma gener, men Sanna tar 1 kg mer. Starkt av Borg också, men han måste ju bära hela Sverige. Thorsten Flinck lyfte tydligen en del i sin ungdom. Jag tror inte han är lika stark idag. Men han reser sig kanske igen.



De flesta som är med på listan lyfter tungt, för de tränar på gym och det man gör mycket - oavsett vad det är - blir man bra på. Jag tror att jag också blir bättre på det nu det närmsta halvåret.

Skicka gärna kommentarer om ni känner till någon kändis som jag inte har med så att jag kan uppdatera listan. Jag har t ex för mig att Börje Salming tog grymt mycket i bänkpress när han härjade som mest med Phil Esposito och grabbarna i NHL. Jag kanske borde ha med svenska mästaren i bänkpress också men jag lyckades inte googla fram honom just nu.

Bänkpress och skidåkning
Just nu ökar jag personbästa ganska snabbt, men det beror inte på att jag blir starkare utan på att jag lär mig tekniken. Det viktiga är armvinkeln när man håller stången, att sätta fötterna i golvet och att böja ryggen som en fjäder. Man ska gå långt ner till bröstet så att bröstmusklerna arbetar. Allt jag kan om bänkpress lärde jag mig från ett fem minuter långt klipp på youtube. Det finns säkert mer jag kan lära mig. Jag brukar prata med biffarna på gymmet också. En del som inte ser särskilt starka ut lyfter ändå mycket mer än mig. Det är intressant.

Eller så kanske jag ska göra som den här killen. Efter julmaten borde jag ju klara det :)


Jag tränar ganska hårt nu. Ett tag var jag rädd att jag höll på att bli övertränad, men efter en extra vilodag känns det som om krafterna har kommit tillbaka. Igår körde jag och Martin stenhårda stakintervaller på Södra berget. Vi körde tre set med sex 70-20 per set. Skidorna gick inte så bra, men jag kände mig bättre än förra året. Sen blev det styrketräning dagen efter och jag pressade upp ytterligare några kilon. Idag ska jag försöka hinna med ett skidpass, sen blir det lite julstök och lite julefrid.


Till sist önskar jag alla läsare en god jul!

43 kommentarer:

  1. Det var en intressant lista! :) Trodde inte Leonardo Dicaprio lyfte så mycket och jag blev också förvånad över en del andra på listan.
    Lycka till med bänkpressen och ha en bra jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flera hara reagerat över dicaprio och det visade sig vara fel. Borde jag ju förstått:) Han påstår själv att ha tar 95 kg så nu har jag uppdaret listan. Kanske man ska ha en lista över bloggare också. Du ser ju rätt biffig ut;) Önskar dig en god jul med familjen:)

      Radera
  2. Jag kan trösta dig med att den där listan inte stämmer särskilt väl med verkligheten. Jag ser flera namn där vikterna är orealistiskt höga och låga.

    I fallet med damernas "låga vikter" kan jag meddela att sverigeeliten bänkar under 100 kg i viktklasserna runt 52-63 kg.

    För svenska rekord kan du titta här:
    http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/TavlingResultat/Svenskarekord/RekordKlassiskStyrkelyft/

    Det är "klassisk" stil du ska titta på och inte enbart "Bänkpress". "Bänkpress" är en utrustningsgren (det tävlas med speciella stenhårda/flexande tröjor som ger ganska många kg) och "Klassisk bänkpress" är det som utförs utan någon speciell utrustning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den kunniga återkopplingen Thomas:) Det var lite svårt för en newbie att förstå rekord i bänkpress men nu kan jag kolla igenom den listan där under klassiskt.

      Egentligen är det ju bara tävlingar och kontrollerade försök som ger en objektiv uppgift, men jag tyckte det var lite kul med en skvallerlista som omväxling på denna annars så vetenskapliga blogg:)

      Radera
  3. Bänkpress kan nog konkurrera med "milen i lumpen" och "XXX-blankt på sexti" vad gäller brist på verklighetsförankring /Jocke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag ljuger iaf inte;) Det är ju ganska uppenbart.

      Radera
  4. Mina kompisar som lade ner gymmandet för 10-15 år sen ... Deras PR ökar varje år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man bli snabb så är det nog så. Å andra sidan behöver även löpare träna på gym, men kanske inte just bänkpress:)

      Radera
  5. Lyfter en hel del själv och kan säga att många av toppresultaten inte känns trovärdiga. Man kan säga att upp till 95-100 kg inte är så märkvärdigt men efter 120+ så krävs det både anlag och många års träning för att klara det....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara så. Jag tror SAmuelsson själv sa att han tog så mycket.

      Radera
  6. Sen är det ju frågan om det är pausat lyft eller inte. Många man ser på gymmet studsar dessutom stången på bröstet, det ger inte riktigt klartecken från domarna ;)

    Jag hade väldigt gärna tränat olympiska lyft istället för powerlifting men det kräver nästan en tränare som kollar en hela tiden.

    Borde nog ta upp gymmandet lite igen i alla fall. Kanske bara bänk och overhead press (vet inte vad det heter på Svenska.

    Har varit med kompisar på tävlingar i powerlifting och de flesta där ser ju egentligen rätt små ut med tanke på vilka vikter de lyfter. Det är skillnad att träna för att bli bra eller att träna för att få muskler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, kanske man ska studsa då:) Jag tycker det viktiga är att bli starkare. Sen är ju lite snygga muskler en trevlig bieffekt.

      Radera
  7. ouch den visste var den tog, har nyss börjat med bänkpress själv men måste öva upp mig lite innan jag kan tänka mig att bli offentlig med vikten :) men vi kan väll alltid säga att det är tekniken som brister ;)
    Ha en god jul med mycket gott att äta och mycket tid till träning!

    SvaraRadera
  8. Bengt "Fimpen" Lindberg hivade väl upp vansinnigt många kg sitt handikapp till trots.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, googlade fram det igår men har glömt det nu. Han hade världsrekord ett tag, tror jag.

      Radera
  9. Hrm. Tror att Patrik Sjöberg har en intressant notering då jag minns att han studsade upp 120kg i mästarnas mästare för rätt många reps. Han bör nog klara 130kg med stopp. Myhrer var med i samma program och om jag miss rätt stannade han på 95kg? Men - hur står det till med knäböjen? Fenomenal övning.

    SvaraRadera
  10. Johan: inga fara träna bänkpress ensam när du kan tricket: om du fastnar rullar du bara ned stången på höfterna och reser dig upp. Lärde mig tricket förnedringsvägen på en styrkelyftarklubb...
    lh

    SvaraRadera
  11. lite sen är jag, men du har skrivit Zlatan på 110 kg, sedan Zlatan Ibrahimovic på 90 kg, syftar du på någon annan fotbollsspelare än Zlatan Ibrahimovic?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, det ska vara 90 kg enligt Zlatan själv. Det skulle nog stå någon annan på 110 kg. Tack, fixar det:)

      Radera
  12. Kul lista. Resultat som förvånar är ju Will Smith, Patrik Sjöberg och Anders Borg. Lycka till med dina mål.

    SvaraRadera
  13. De flesta resultat på den listan är överdrivna tyvärr. Magnus Samuelsson har aldrig tagit 290 kg (han har gjort en tvåa på 240 kg med studs), Will Smith lär inte ha tagit mer än 130 kg, Patrik Sjöberg har inte gjort 160 kg, Stefan Holm har gjort 65 kg och Filip (i Filip & Fredrik) har gjort runt 80 kg nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är ett levande dokument det här så jag uppdaterar när nya påståenden och fakta kommer. Uppgifterna bygger ofta på skvaller och deras egna uppgifter. Samuelsson själv säger att han lyft 290 som mest (se länk på ovan). Patrik Sjöberg påstår att han tar 160, men det är jag också tveksam till. Skulle gärna vilja att han meddelade rätt vikt. Will Smith kanske också överdrivit. Jag uppdaterar Filip och Holm. Starkt av Filip.

      Radera
  14. Kul lista, men det nog inte helt otroligt att en del av dem som har lagt på lite extra kilo på sitt resultat! Petter och Thorsten Flinck verkar lyfta mer än vad man kunde tro

    SvaraRadera
  15. Magnus Samuelsson klarade aldrig 290kg.
    I youtube videon där han påstår sig lyfta 270kgx2 är de 2 näst innersta vikterna på varje sida är klart fejk målade med röd målarfärg. Han lyfte 200- 230kgx2 på videon starkt ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske får ändra det. Han påstår själv att han lyft 290, men med tanke på hans fysiologi verkar det ganska orimligt. De bästa ser inte ut som han. Kanske någon fler som vet mer?

      Radera
  16. klippet där han tar 270 kommer från en film gjord av colin bryce som är en känd figur inom strongman. tror inte an skulle vilja ha något fusk i sin film. dessutom är det svend karlsen som passar magnus. Han skulle förmodligen inte heller vilja vara med på något lurendrejeri och sedan leka imponerad

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  18. Svårt det här. Magnus var ju fruktansvärt stark. jag har också svårt att tro att en påpassad person som Magnus skulle ljuga och fuska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. se filmen "worlds strongest arms" på youtube. Den e riktigt bra! om du gillar magnus.

      Radera
  19. Zlatan lär ju klara betydligt mer än 90 kg.Han väger ca 100 kg och är ett fysiskt fenomen enligt Milans fystränare.Jag tror han med all säkerhet ligger över 120 kg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zlatan säger att han inte gillar styrketräning och att han kanske klarar 90 i en intervju här
      http://cafe.se/zlatan-ibrahimovic/

      Radera
    2. Zlatan har nog mycket stark och utvecklad fascia.

      Radera
  20. Kulstöterskan Helena Engman bänkar 130 kg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj, ja då tog hon en klar ledning på damsidan.

      Radera
  21. Jag vill påminna om att alltid ha en partner vid sidan om när man tränar tung bänkpress för att undvika olyckor.
    Sen tycker jag att man inte ska jämföra sig med andra utan bara med sig själv.
    Uthållighetsidrottare i elitklass har en dominans av muskelfibrer med mindre volym än de som kan lyfta tunga vikter. Det går att träna upp de olika typerna av fibrer men det är till stor del frågan om genetik, dsv anlag.
    För tunga lyft kan skada. Det tar längre tid att anpassa senor och leder än för muskler att anpassa sig till tunga vikter.
    Huvudsyftet med all träning bör vara hälsa, som Arne Tammer alltid sa.
    Han var för övrigt nästan intill vegetarian ifall nu någon trodde att man måste äta biff för att bli stor och stark

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Har själv ett förflutet som lyftare på handikappsidan (den gamla goda tiden) och känt, känner många av de bästa där.
    Fimpen var nära att få upp 300 en gång.
    En annan som jag inte nämner med namn hade värdsrekordet i klass 67,5 (som fanns på min tid) med 205 kg. En tredje var en av de första (om inte den första?) att lyfta 3 gånger sin egen vikt.
    Vi fick inte ha något annat än handledsbindor vid tävling.

    SvaraRadera
  23. Arnold på 240?
    Vad jag vet så har han tagit dryga 200 på en styrkelyfttävling.
    205 eller 210 har jag för mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många som ifrågasatt uppgiften om Arnold (listan bygger på hörsägen, skvaller och sånt). jag minns inte vad 240 kg kom ifrån och nu när jag googlar ser jag att han sägs ha tagit 500 pounds men att det verifierade på träning var 440 pounds (200 kg) vilket stämmer med din uppgift. Så jag ska nog uppdatera den här listan snart igen:)

      Radera
  24. Kul läsning och att tråden varit aktuell sedan 2012 ���� bänkpress är en höjdare

    SvaraRadera
  25. tar inte Zlatan mer än 90 kg???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han säger det själv och jag tror honom. Fotbollsspelare behöver inte vara starka i bänkpress. De ska vara snabba och tänjbara. Golfspelare behöver inte heller lyfta bänk. De ska vara snabba och tänjbara. Det är inte Arnold som slår längst. Zlatan är oerhört flexibel och kan generera kraft snabbt så han knockar nog de flesta gissar jag.

      Radera