måndag 2 april 2012

Sponsrad Video: trail running

Asics är bra på att göra inspirerande reklamfilmer. I filmen nedan berättar Emmanuel Gault om sin passion för trail running. Emmanuel vann CCC Mont Blanc i fjol, ett kraftprov på 98 kilometer över Alperna.



Det ser så härligt ut. Trail running kombinerar två av mina intressen: att springa och att vara ute i naturen. I slutet av videon säger Emmanuel: ” ... nothing is crazy if you are well prepared”. Det är ett citat att ta fasta på. Jag är inte galen när jag väljer att springa Swiss Alpine. Jag vore galen om jag inte var förberedd, men när det är dags är jag redo för 78 km över Alperna.

Trail running, eller traillöpning, betyder att man springer längs stigar. Det är en varierad och ursprunglig form av löpning. Man aktiverar hela kroppen och nervsystemet när man tar sig fram över stockar och stenar, rötter och bäckar.

Omväxling är alltid bra och om man vanligtvis springer på asfalt längs monotona, raka vägar, så är traillöpning ett sätt att aktivera nya delar av hjärnan och nya muskler. Det finns alltid en risk att man snubblar och ramlar omkull när man springer i kuperad skogsterräng. Men att snubbla är att lära sig något nytt: att hålla balansen, att orientera sig, att läsa av underlaget. Barn snubblar hela tiden, tills de kan gå och springa.

Det är spännande att springa ute i naturen där varje krök och backe öppnar en dörr till det okända. För några år sedan kunde forskare visa att det bildas nya nervceller i hjärnan när man springer. När man springer förändras omgivningen och nya hjärnceller och nya bindningar hjälper oss att integrera det nya med det gamla. Det är det som skiljer djuren från växterna och löparna från soffpotatisarna.

Traillöpning är kanske den mest ursprungliga formen av löpning. Man känner sig som en jägare. Det är tillbaks till rötterna. Man springer på rötterna.


7 kommentarer:

  1. Trailrunning later sa harligt men om jag ska vara helt arlig sa gillar jag det inte speciellt mycket. Formodligen pga det ar mycket svarare och man hela tiden maste ha koll pa var man satter fotterna...

    Skoj att du satsar pa en san har grej anda - med all den uppladdning du kommer att ha lagt ned nar det val ska ske sa bor du inte behova bekymra dig om huruvida du ar "crazy" eller inte; allt kommer att ga som ett urverk.

    SvaraRadera
  2. i Australien finns det ju så mycket läskiga smådjur också, så då måste man ha koll på fötterna;) Jag hoppas du får rätt om urverket:) Gäller att vrida upp mig ordentligt innan så att jag inte stannar bara;)

    SvaraRadera
  3. Härlig video. Jag blev så glad när jag läste i hörnet "glöm inte att tävla om snygga ASICS-kilt här på bloggen" tills jag såg att det stod kit, inte kilt. Vore tufft annars om de stora märkena gick över till sport kiltar istället för shorts, lite mer rörlighet, lite mer frihetskänsla.

    SvaraRadera
  4. Springa i skogen är mindre jobbigt tycker jag. Eller så är det helt enkelt mindre tråkigt? Timmervägen, skoterspåret, stigen - hjulspår, stenar, rötter. Allt man måste hålla koll på sysselsätter hjärnan.

    SvaraRadera
  5. TrailPer: Ja jäklar, det vore ju härligt att springa över fjället i kilt. Snabba toabesök också:D

    alias Kvasthilda: Kort sagt mer omväxlande. Jag skulle aldrig stå ut att springa samma asfaltsträcka dag efter dag.

    SvaraRadera
  6. Hej Johan.

    Ja, traillöpning är häftigt, använde det i början av min omställning från häl till framfotslöpning, när jag inte kunde springa alls på vanliga stigar och vägar för smärtorna i vaderna så funkade det på stigar. Troligtvis för att man måste ta så korta steg, blir en helt annan löpning. Nu försöker jag få in åtminstone en trailrunda varannan vecka. Det känns som man springer fort också trots att tiderna är flera minuter sämre per kilometer. Pulsen blir hög men jag blir inte trött på samma sätt för jag måste ha full fokus på var fötterna sätts ner någonstans, tycker om att frekvensen blir så hög på ett naturligt sätt.
    Men det är denna form av löpning som måste vara den mest ursprungliga och naturliga.

    SvaraRadera