torsdag 24 mars 2011

Min första Indoor walking

Igår var jag på min första gruppträning, eller vad man nu kallar det. Jag har aldrig kroppspumpat, spunnit eller stått upp i grupp förut. Men nu blev vi bjudna på ett gratispass och jag blev väl också lite tvingad att vara med. Indoor walking låter lite som silly walk i korridorer, men man går på en maskin, en gå-maskin, eller en crosstrainer. Fördelen är att det är skonsamt för ben och leder. I och för sig är jag inte så förtjust i skonsam träning, jag vill plåga mig när jag sitter inne. Njuter gör jag när jag tränar ute. Men det är också lite vad man gör det till. Jag körde så hårt det gick och vred motståndet i botten. Fast i början var det en promenad, innan jag fick in rätta knycken. På slutet körde vi några korta intervaller i takt med musiken. Tröjan dröp av svett efteråt. 

Det var kul att köra i grupp och till musik. Det var en ny upplevelse och nya upplevelser är ju bra för hjärnan. Det är en bra träningsform om man inte vill belasta benen för mycket. När man släppte handtagen gav det dessutom lite balansträning. Vi blundade också medan vi försökte trampa, det är verkligen svårt och man måste spänna magmusklerna. Att blunda och hålla balansen är egentligen omöjligt eftersom vi till viss del håller balansen med hjälp av synen. Jag klarar nog att hålla balansen högst en minut om jag står på ett ben och blundar.



Jag gillar inte namnet på träningsformen: inomhusgång. När solen skiner och talgoxarna kvittrar vill man ju ut och gå eller helst springa. Man idag blåste det kraftigt. Det var nästan storm. Det tog ungefär en kvart att ta sig till träningslokalen och det var verkligen kämpigt. Kollegan Fredrik fångade en tjuga som kom flygande, men minuten senare klev han rakt i en hög med hundbajs. Allt jämnar ut sig. Det är så det ska vara. Bill Gates var ful och nördig som ung men blev framgångsrik på äldre dar. Det kan man acceptera, som de sa i ett avsnitt av Solsidan. 


Fredde upptäcker att hans stöddige klasskompis är miljardär.
Förresten, varför låter allt så mycket bättre på engelska: indoor walking, crosstrainer, core, body pump. Jag undrar vad islänningarna - som inte brukar låna in ord hur som helst - översatt Indoor walking till? Inni á gangi? 


Mina fördomar innan passet handlade om att det skulle vara lite som gång. Jag har alltid tyckt att det känns lite onaturligt att gå när man kan springa. Att tävla i
En gångare
gång känns nästan lika fel som att tävla om vem som springer långsammast. Men jag kanske har fel och bara är fördomsfull. Jag minns Madelein Svensson som blev diskad i sitt sista stora mästerskap när hon var på väg att gå hem guldet. Hon tränade hårt, nästan varje gång man åkte förbi Sollefteå såg man henne längs vägarna. Hon gick 10 km på 42:13 som bäst. Obegripligt fort och joggarna höll sig nog undan i de trakterna. Det känns ju lite knäckande att bli passerad av en vandrare. Madelein tröttnade till slut på att diskas och satsade på löpning i stället. Hon måste ha känt det som om hon var svaret på gåtan om vem som går och går men aldrig går i mål. Domarna som bedömde gång kändes inte pålitliga och för en vanlig dödlig var det omöjligt att se om båda fötterna var i marken hela tiden. När hon började springa blev hon 3-4 minuter snabbare på 10 km (det enda resultat jag hittade var tjejmilen 2001, tid 38 minuter). Det var inte lika imponerande. Sedan tror jag att hon skadade sig. Det kanske inte var så lätt att gå från gång till löpning.

7 kommentarer:

  1. Lyckades hålla balansen på ett ben medan jag blundade i 1:05. var ju tvungen att prova.

    SvaraRadera
  2. Gång är onekligen en "konstig" sport... I ärlighetens namn känns det lite onaturligt när man kan springa! :-) Men nu har du testat det där och vet en sak till i livet. :-)

    SvaraRadera
  3. Man kan träna balansen på stegmaskiner och löpband också. Stegmaskin utan att hålla i sig är inte så svårt, på löpbandet kan man ideligen se sig omkring, titta över axeln eller som överkurs ta på och av tröjan :-)

    SvaraRadera
  4. Tävling i gång är nog den enda sport som kräver mer arrangörer/domare än deltagare :)

    SvaraRadera
  5. Ingmarie: Att gå är roligt, men gång ... nja. Det både känns och ser onaturligt ut.

    Peter: Kan ju bli intressanta pass om folk tar av och på sig kläderna:)

    Fredrik: Mm, så är det nog. Det kanske finns någon fler sport men jag kommer inte på någon just nu.

    SvaraRadera
  6. Jag tar på mig att informera om Isländskan...

    Om indoor walking lanseras som en cool, hip grej för islänningarna skulle det säkert heta så där också. det vore den smartaste marknadsföringen eftersom den ska ju locka en sån publik inbillar jag mig. Dvs. inte en grupp konservativa isländska lärare. Så har det varit hittills i alla fall så att t.ex. håller man på med just spinning, hot yoga, rope yoga, cross fit och body pump t.ex. även om det borde översättas. Däremot finns ofta översättningar vars användning varierar ganska mycket. T.ex. talar de flesta som är yngre än 40 om sina i-pods medan det finns en utmärkt översättning: "tónhlaða" som spelar på ton och en dubbel betydelse av ordet hlaða som kan betyda lada (förvaring av mycket grejer) och ladda (alltså nåt man laddar, som t.ex. batteri). Facebook kallas för det mesta facebook men har fått flera olika översättningar som leker med olika ord som betecknar ansikte och böcker, Snjáldurskjóða är min personliga favorit, men fésbók används nog oftare.

    Jag tror förresten att en direkt översättning av indoor walking skulle vara "innigangur" (din annars utmärkta översättning betyder egentligen inne på korridoren) men det låter varken beskrivande eller coolt. Flandur innandyra skulle jag gilla men det skulle nog inte någon annan göra :)

    SvaraRadera
  7. GM: Ja, jag tänkte att du skulle komma med lite info;) Innigangur låter mycket bra, ska säga det hädanefter. Jag säger hlauparstingur för håll och innigangur istället för indoor walking. Som sagt isländska är spännande. Min sambos släkt härstammar från Närpes i Finland och där pratar man en uråldrig form av nordiska som påminner om isländska. I Älvdalen pratas det också lite likt isländska.

    Ett språk ska ju förändras och att låna ord är naturligt, men samtidigt är det intressant att Island gör som de gör.

    SvaraRadera