tisdag 15 mars 2011

Fiskskrämda barn

Det är säkert mer än ett barn som skrämts till fiskhat av skolbespisningens fiskrätter. Jag har också ett svagt minne av att skolfisken var näst intill oätlig - torr smaklös torsk och avskalad potatis med ett läderartat ogenomträngligt skinn och en handfull gröna ärtor som låg utspridda som färglagda mikrober över tallriken. Minnen förändras över tiden och vad man verkligen tänkte och tyckte är svårt att veta så här långt i efterhand. Men smak- och luktminnen är förvånansvärt stabila. Det var inte gott, men jag hör till dem som gillar fisk trots skolmaten.


Källa: http://malinbiller.blogspot.com/
Nästan alla vet att fisk är nyttigt. Det kanske var fisk som fick förmänniskornas hjärnor att växa kraftigt för två miljoner år sedan. De tidiga människorna strövade längs havsstränder, stora sjöar och näringsrika floder - miljöer som är vanliga inslag i Östafrika. De åt lättuggad fisk och skaldjur fullproppade med viktiga fettsyror för hjärnan. I denna miljö växte hjärnan medan käkarna krympte. Bevisen för att människor åt så finns i kökkenmöddingar - enorma mänskliga avskrädeshögar av musselskal och fiskben. Vi människor trivs nog vid vatten, vi betalar fortfarande lite extra för havsutsikt. Längtan till vatten kanske finns nedärvd i våra gener. I takt med att hjärnan blev större kunde den användas till mer komplex problemlösning och leda människan ut ur Afrika, till så olika miljöer som torra öknar, kalla ishav och blöta skuggiga regnskogar.

I fet fisk finns den viktiga fettsyran omega-3. Flera studier visar att vi äter alldeles för lite omega-3, särskilt i förhållande till omega-6. Båda fettsyrorna är viktiga men proportionen mellan dessa båda fettsyror har under större delen av människans historia legat kring 1/1, medan den nu ligger närmare 1/10. Omega-6 finns framför allt i olika matoljor som majsolja, solrosolja och sojaolja. 



Omega-3 fettsyran DHA utgör hälften av allt fett i cellmembranen i hjärnan. Det finns särskilt mycket i hjärnbarken, mitokondrierna och i synapserna. Bilden visar en synaps, dvs en koppling mellan två nervceller. DHA aktiverar också viktiga tillväxtfaktorer som BDNF och IGF-1. Källa: Nature
I början av 1900-talet utfodrades barnen med fiskleverolja Det var ett sätt att få bukt med engelska sjukan (rakitis). Fiskleverolja innehåller omega-3, men framför allt vitamin D. Engelska sjukan blev vanlig i takt med att bönderna flyttade in i städer och fabriker och fick för lite solljus, vilket människan behöver för att bilda vitamin D. Men fiskleverolja smakade inte gott, som vi kan se på den roliga bilden nedan. Pojkarna ser med skräckblandad förtjusning hur deras kompis tvingas svälja den vedervärdiga oljan. 



Ett barns hjärna består till 50 % av omega-3-fettsyran dokosahexaensyra, DHA. Det är den viktigaste fettsyran för tillväxt och underhåll av hjärnan och ögat. När barn diar får de DHA via modersmjölken. Det förutsätter att mödrarna själva äter omega-3-rik mat eller tillskott. En eskimåkvinna har 1,4 % DHA i mjölken, medan en allätande västerländsk kvinna som inte äter omega-3-tillskott har en halt på ca 0,3% i mjölken. När små barn börjar äta vanlig mat kan de inte själva syntetisera tillräckligt mycket DHA och måste få det via födan. Det bästa är förstås att äta fet fisk, men det är inte alltid lätt, särskilt inte för stressade barnfamiljer. Det blir oftare fiskpinnar än feta och läckert tillagade laxar. Men i en fiskpinne är fisken i minoritet, det är mest panering. I bästa fall är hälften av fiskpinnen fisk, men det är inte fet fisk utan mager torsk och sej med ett svagt smakminne av skolbespisning.

Lite reklam
Men nu finns det mer välsmakande fiskoljeprodukter. Pharbio Omega-3 Barn smakar i alla fall bättre än fiskleverolja och den ser godare ut också. Den är specialanpassad för barn. Kapseln ska tuggas och den smakar jordgubb. I ett test som utfördes av Mind Research 2009 föredrog 70 % av barnen detta tillskott. Man kan vinna en laddning Pharbio Omega-3 Barn om man anmäler sig som testpilot genom att klicka här.





En rolig reklamfilm
Det är bara människor (och elefanter) som har ett tumgrepp. Tänk om katter också hade det.





8 kommentarer:

  1. Jag tror stenhårt på omega 3. Själv har jag sänkt mitt ratio från 1/5 till 1/2, alltså högre andel omega 3 nu. Jag använder Oil4Life och jag tycker att det fungerar bra.

    SvaraRadera
  2. Som liten kotte på island fick man ta Lýsi (fiskleverolja) varje dag i skolan, även om man hade tagit en sked hemma ockå. Det ledde till långvarigt hat på det men som vuxen har jag börjat ta en sked varje morgon med min morgon juice. Det handlar, som med så mkt annat, om rätt teknik. Fyll en matsked med lýsi, andas ut allt luft, slut näsan, inta sked, ta stor klunk appelsinjuice (äppeljuice hjälper inte men brämhults blåbärsjuice duger), svälj. dagens dos av omega3 och d vitamin är intagen och man vänjer sig så småningom med rutinen och smaken :)
    http://www.lysi.eu/

    SvaraRadera
  3. Haha! Av någon anledning verkar vi människor tycka väldigt mycket om katter också. Man blir glad av att se en avslappnad katt som går och stryker längsmed en husknut.

    Jag borde förmodligen köpa nytt tillskott av omega3. Kanske går på Eriks linje. Han verkar veta vad han gör. Ska nog köpa nu.. Direkt!

    SvaraRadera
  4. Jag provade ge mina tre barn en tuggkapsel som skulle smaka jordgubb. Tog en själv också och det var det värsta vi smakat! Första tuggan känner man bara jordgubbssmak men när man sedan tuggar sönder den och jordgubbssmaken blandas med fisksmak kan man ju gissa hur det smakar. Kräk-äckligt! Vi sprang till toan och spottade. Sen hade man äcklig fisk-jordgubbsmak i munnen flera timmar efteråt. Tack vet jag att svälja dem hela. Har du sjäv provat tuggisarna? Undrar vilka barn dom valde ut för testet. 70% gillar det? Är skeptisk... /A

    SvaraRadera
  5. erik: jag tror också jag ligger närmare 1/2 tack vare omega 3 och ett par portioner fet fisk i veckan. Jag har alltid lite makrill i tomatssås hemma också som nyttigt pålägg.

    GM: tack för detaljerat tips hur man sväljer. Fördelen med oljan är ju att du får både omega 3 och vitamin d i ett. Det är de enda tillskotten jag äter. Ska försöka komma ihåg ditt tips. Islänningar kan ju det här med fisk:)

    John: Ja katter är mysiga. Ja köp nu eller gå med i den där panelen. Det var lite kul att göra reklam för en "god" sak, men jag har inte ätit de där barn omega själv än.

    SvaraRadera
  6. A: Hehe, dina barn får ju nyfångad röding direkt från sjön varje vecka så det är klart de inte gillar låtsasfisk. Jag ska snart pröva jag också. Barn brukar ju ha svårt att svälja så tuggisar kanske är att föredra även om de smakar äckligt. Frågan är om jordgubbe och fisk är äckligare än bara fisk. Bilden ovan på fiskleveroljan säger ju en del.

    SvaraRadera
  7. jag tror jag håller mig till lax och makrill.. diskuterade fisk med snart sjuåriga dottern häromdagen. hon kom hem från skolan och berättade att de fått en fiskgryta som "vegetariskt alternativ" och jag förklarade att då är det egentligen inte vegetariskt för vegetarianer äter egentligen inte något djur, alltså inte fisk heller. hon blev väldigt bekymrad över de stackars vegetarianerna som inte blir så smarta då "för fisk är bra för hjärnan, det blir man smart av!"

    nej, bättre att lära barnen att svälja hela kapslar, äckliga tuggisar kommer aldrig att gå att få i dem, trust me!

    SvaraRadera
  8. Lotta: jag har blivit utlovad ett smakprov imorgon av de där tuggisarna. Det ska bli spännande, men nu har jag ju blivit laddad med lite negativa omdömen om dem så jag kanske blir lite påverkad;)

    SvaraRadera