onsdag 29 december 2010

Nike tar ledningen med footstickers

Vibram har tagit stora marknadsandelar med sin minimalistiska sko fivefingers. De är ganska ensamma i det marknadssegmentet. Under senare tid har det dykt upp fler alternativ och Nike har haft stora framgångar med Nike Free - en sko som ska simulera barfotalöpning. Men nu skvallras det om en ny sko från Nike som kallas footstickers. En sko fasthäftande som ett plåster, en plåstersko. Det är inte mycket till sko, vilket också är poängen.
 
Footstickerskon är i stort sett bara ett flexibelt plastmembran som häftar fast vid foten som en extra hud. De finns tre modeller, var och en framtagen för ett bestämt syfte. Den för yoga, till exempel, erbjuder bra grepp och skydd för hälen, för stortån och för kudden just bakom stortån.


De andra modellerna är tänkta att användas för dans och för "combat cardio". De skyddar de områden på foten som är mest utsatta för dessa respektive aktiviteter.



Woman Yoga
low surface covering – high traction


Woman Combat cardio
high surface covering – medium traction – heel cap (jump protection)




Woman Dance
medium surface covering – low traction – side surface (drag protection)
Footstickers är tänkta för inomhusbruk (och bara för damer än så länge) och en stor fördel är att foten kan andas, den är inte inlåst och instängd som i en vanlig träningssko. Med tanke på att fötterna har en halv miljon svettkörtlar som svettas en kvarts liter om dagen och att foten släpper tusentals döda hudceller i minuten är det nog en ganska bra idé. Dessutom är tanken att de ska ge bättre känsla ("The flexible material feels like a second skin"), bättre kontakt med marken och starkare fötter. Footstickers ger vinsterna med barfotaträning, samtidigt som man skyddar fotsulans känsligaste delar. De ger "grip, support and protection". Jag tycker det verkar fräckt och spännande. Man kanske ska köpa en sån där gräddvit damsko att ha på yogan nu när de vant sig vid mina fivefingers:)

Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli

Jag läste en intervju med kapten David Sanders, som under många år jobbade som fysisk tränare i den australiska armén. På frågan om rekryterna var bättre förr, svarade han att dagens soldater, med en tillfällig nedgång under 70-80-talen, i stort sett är lika bra som gårdagens, men att de oftare drabbas av skador i fötter, benhinnor och knän.


"
In the old days kids used to walk around barefoot or in hard-soled leather shoes. It made their bones hard. From the eighties on they started wearing runners, so they all grew up with bones like chicken drumsticks."

Det krävs långtidsstudier för att få fram sanningen om hur skor påverkar oss. Intervjuer är anekdoter men ändå intressanta, särskilt när en så erfaren person uttalar sig. Springer man barfota som barn, då bygger man upp muskler, skelett och senor så att de klarar av påfrestningar senare i livet. Det gäller hela
skelettet. Barn som växer upp bland Mexikos klippiga berg och tar sina första trevande steg bland klippor och skrevor, de kastar sig sedan som vuxna utför bergsväggarna så att de ser ut att flyga fram. Det ser magiskt ut, men det handlar bara om anpassning (Wolffs lag).

Generna definierar de fysiska gränserna för hur cellerna i våra ben och muskler ska utvecklas, men huruvida vi når den gränsen beror på vilken stress vi utsätter skelett och muskler för. Lever barnen skyddade liv framför dator och TV, då är dessa gränser utom räckhåll. Använder man inte sin kropp, förlorar man den. 




3 kommentarer:

  1. Fredrik Petersson29 december 2010 09:29

    Om det hade varit den 1e april idag hade jag nog inte trott på att dessa footstickers fanns =)

    Det känns lite som att om man ändå bara ska träna inomhus så behövde man inte ha skor eller någon form av skydd från början. Detta känns som en extraprodukt som egentligen inte har något bra syfte. Frågan är hur mycket skydd fötterna faktiskt behöver när man ska köra yoga inomhus? Yoga direkt på asfalt däremot...

    Har själv tränat ganska mycket kampsport barfota inomhus och visst fick man lite blåsor i början av terminerna. Efter någon vecka eller två var de borta och man fick en fin bra hård hud som tålde belastningen man utsattes för. Jag har haft mycket nytta av att jag tränat mycket barfota tidigare nu när man gått över till att springa mer barfotalikt.

    Behöver man lite extraskydd på fötterna så funkar apotekets Leukoplast jätttebra. Brukade framför allt tejpa stortån som får ta mycket stryk när man gör vridningar på trampdynan/tårna. Brukar även tejpa vissa ställen på tårna när jag ska springa längre distanser i mina Five Fingers.

    Nu är det bara att vänta på att Nike kommer med en heltäckande footstiker med ovansida så har de snart en konkurrent till Five Fingers lagom till nästa år :)

    SvaraRadera
  2. Fredrik: Ja egentligen kan man ju vara barfota. Jag går på yoga en gång i veckan och då är alla barfota. Men det är ju ett smart sätt att ta lite marknadsandelar. Alla kanske inte vill vara helt nakna:) Bra med konkurrans iaf... Hoppas din förutsägelse slår in:)

    Desire: Ja, vilken affärside:D Det finns väl ingen gräns för vad de kan hitta på. Kombinera med nikotinplåster och p-plåster, osv:)

    SvaraRadera