tisdag 26 oktober 2010

Återhämtningsvecka

Efter tre hårda veckor är det nu dags för en återhämtningsvecka med lite lugnare pass och en extra vilodag. Det har fungerat bra för mig att gradvis öka träningen i tre veckor och sedan använda en vecka för återhämtning och konsolidering av både kropp och hjärna. Det ger kraft och lust att köra hårt de kommande veckorna.

Jag är nöjd med förra veckans träning. Veckan började lite trögt med att jag missade tisdagens skidgångspass p.g.a. att det var mycket att göra på jobbet. Det blev en liten löprunda hemma sent på kvällen istället och kl. halv elva kan man inte köra ett hårt pass, inte om man vill sova sedan. Jag vill köra tre tuffa pass i veckan så jag körde extra hårt på gymmet dagen efter istället. Jag drog hårt i roddmaskinen. På torsdagen blev det en härlig 11 km lång löptur i pulszon 2 ut mot havet. Veckans sista arbetsdag avslutade jag med ett rullskidpass med långa stakintervaller. Jag körde fortare än någonsin och det kändes bra. Det ska bli spännande att komma på riktig snö och se hur den här träningen påverkar skidåkningen. Den brukar vara lite trög den första månaden. På lördag körde jag ett kort styrketräningspass hemma, mest med den egna kroppen som armhävningar och situps. Veckan avslutades med ett rekordlångt löppass på 30 km. Det var verkligen ett kvitto på att jag kommit långt och jag anmälde mig till Stockholm marathon efter det.


Förra veckans träning (vecka 7)

Måndag: vila
Tisdag: löpning 10 km (lugn)
Onsdag: styrketräning (hård)
Torsdag: löpning 11 km(lugn)
Fredag: rullskidor med stakintervaller(hård)
Lördag: styrketräning(lugn)
Söndag: löpning distans 30 km(hård)


Den här veckan blir den åttonde veckan på den nya träningsguiden inför vasaloppet. Återhämtningsveckan kommer att se ut ungefär så här:


Veckans träning (vecka 8)
Måndag: vila
Tisdag: skidgång och älglufs (medel)
Onsdag: styrketräning (medel)
Torsdag: löpning 5-10 km(lugn)
Fredag: rullskidor stakintervaller(ganska hård)
Lördag: vila
Söndag: älglufs (hård)


Idag tisdag blev det både ett yogapass på fm och sedan skidgång och älglufs på em. Jag brukar inte skriva upp yoga som träning, men nog känns det efteråt att man använt kroppen. Under skidgångspasset gick jag lite längre bak i fältet och avvek en kvart tidigare. På onsdag tänkte jag byta ut roddintervallerna mot en lång roddtur på 30 min och det blir en del skidlika övningar för rygg, mage och armar. På torsdag springer jag med pannlampa en lätt kvällstur i löpspåret. På fredag åker jag rullskidor om vädret tillåter. Lite kortare än förra veckan, men ganska hårt. Sen vilar jag på lördag och avslutar veckan med det enda riktigt hårda passet under veckan, älglufs uppför Vårdkasberget.


Notiser och vetenskapsnyhter v 43
Man har gjort fynd av bröd i närheten av en 30 000 år gammal boplats. Brödet var gjort av en potatisliknande växt som maldes ned till mjöl. "It's like a flat bread, like a pancake with just water and flour," säger den italienska forskaren i förhistoria. Måste den populära dieten stenålderskosten modifieras? Nja, 30000 år är ett ögonblick i människans evolution. Den tid som kallas stenåldern var närmare 2-3 miljoner år, dvs hundra gånger längre.

Om man tränar på tom mage (med tömda glykogenlager), orkar man inte träna lika hårt, däremot ökar fettförbränningen efter träningen, enligt den här rapporten. Jag körde några pass i somras innan frukost. Det var ganska slitsamt, men nyttigt eftersom det tvingar fram metaboliska anpassningar. Ett sådant pass i veckan sägs vara tillräckligt.


Gunde Svan prövade säkert att träna på tom mage. Han verkar ha testat det mesta, men det fanns de som var värre. Jag fick ett tips om en intressant intervju med gamla landslagsåkaren Tony Pölder. Det är en lång och intressant intervju med resonemang om löpning (varför har den blivit sämre snäppet efter eliten), skidåkning, träning och lite skvaller från landslagstiden med Gunde Svan och Thomas Wassberg. Det bekräftade min bild av Wassberg som den egentliga perfektionisten, förmodligen värre än Gunde Svan. Wassberg smög med det, enligt Pölder.


Man kanske inte behöver vara perfektionist, men det är vikigt att man är tränad och förberedd inför ett maraton. På en kanadensisk hjärtkonferens framkom att många maratonlöpare helt enkelt inte tillräckligt bra tränade utan har bara satt upp maraton på sin att göra-lista. En otränad person riskerar att utsätta hjärtat för skador. Men som tur är är dessa skador reversibla och efter tre månader har hjärtat återhämtat sig.



Hjärtat slår snabbt ibland, men hjärnan är ännu snabbare och det omedvetna är i en klass för sig. Enligt en studie tar det bara 0,2 s att bli kär! Det är snabbare än ett ögonkast.


Hundar leker, katter leker, ja t o m sköldpaddor leker. Lek tycks vara livsviktigt för hjärnan. "Play is an integral part of life and may make a life worth living.", säger en av forskarna bakom upptäckten.


70 åringarna är smartare än någonsin, eller åtminstone smartare än de var på 70-talet, enligt en svensk studie från Göteborgs universitet. Förra året kom man fram till att tonåringarna blivit smartare. Jag undrar hur det står till med oss mitt emellan?



7 kommentarer:

  1. Till och med plantor leker:
    http://www.ted.com/talks/stefano_mancuso_the_roots_of_plant_intelligence.html

    Intressanta tankar man får upp om hjärnans funktion också...

    SvaraRadera
  2. Ja, det såg verkligen ut som växterna lekte. Tack för länken, mycket bra och intressant och inspirerande.

    SvaraRadera
  3. Klart läskigt med oss mitt emellan när vi inte ens får en studie gjort på vår målgrupp. Hopplösa fall eller =)

    Jag får ösa på tills jag fyller sjuttio då, Peace Love och Löparskor!

    SvaraRadera
  4. Ja, Mac verkar som bra kvalitè. Ser att du kört hårt när det gäller träning, har en bit kvar där =)

    SvaraRadera
  5. Jesper: ja, vi är nog hopplösa fall. Vi sitter som mellanbarn mellan föräldrar och barn som suger upp all kraft ur våra hjärnor så att vi staplar fram som zombies. Inte konstigt att de presterar så bra på iq-test;)

    Adam: Inte så hårt, det blir bara 6 timmar i veckan ungefär. Det är ju inte ens en arbetsdag;)

    SvaraRadera
  6. Jag brukar följa http://www.sciencedaily.com och hittar det mesta av vetenskapligt nöje där. Men det ser ut som de missat detta med brödet 30tusen år tillbaka.

    Det är ganska intressant att följa bakåtflyttningen tidsmässigt av vissa "saker", tidigare i år var det om att man hittat spår av domesticeringen av sädeslag 16tusen år tillbaka i tiden.

    Och det förvånar mig inte alls, jag tror att man kan flytta tillbaka gränsen för det mesta i den här vägen lång längre tillbaka i tiden. Det finns väl tre saker som hindrat denna typ av upptäckter; först för att det mesta som är mycket gammalt finns det få spår av, och letar man inte efter de spår så ser man inte detta, och så finns det nånslags modern överlägsenhet som inte tillåter att våra förfäder klarade den här typen av framsteg innan de byggt en och annan stad för sådär 8000 år sedan.

    Vilket är både befängt och korkat. Men det är den form av etnocentrisitet vi får leva med.

    Det riktigt intressanta här är att ursprunget av malningen är från något som liknar potatis. Vilket sätter en del etnocentrikerfantaster på pottkanten.

    Och vem vet vad forskningen lyckas hitta nästa gång, att våra förfäder söp sig fulla för 50tusen år sedan i mellanöstern. Gränserna flyttas bakåt hela tiden.

    Den moderna människan kom till för 200-250tusen år sedan, tog sig ifrån Afrika för kanske 100tusen år sedan, och ut i nuvarande Europa för 40tusen. Men tiden innan europa räknas som rena apåren för våra förfäder, men var det verkligen så? Eller är det för att vi västerlänningar med inbillar oss att ingen riktigt utveckling hände innan den moderna människan kom till europa och ritade lite vulvor och figurer i grottorna i Frankrike och Spanien.

    SvaraRadera
  7. Ja, det stämmer. Allt blir äldre och äldre. Universum, jorden, livet och människan har blivit äldre under min livstid och det tycks gälla nästan allt. Det där med etnocentriteten har ju inte minst neanderthalarna drabbats av. Det är så mycket vi inte vet. Potatis förresten... Varför äter papuaner som nyss kom från stenåldern sötpotatis från Sydamerika? Dit är det ju en bit.Det kanske finns en förklaring?

    SvaraRadera