tisdag 10 augusti 2010

Notiser och vetenskapsnyheter v 32

Biokemist föreslår ny policy om D-vitamin
Synen på D-vitamin håller sakta men säkert på att förändras. Den kända biokemisten Anthony Norman förslår nu en ändrad policy rörande D-vitamin för att bekämpa en rad sjukdomar som cancer, fetma, MS, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. I USA är rekommendationen nu 200 IU för vuxna, men den skulle behöva höjas till 2-4000 IU, dvs med över 1000 procent! Själv äter jag D-vitamin från oktober till maj när solen inte längre räcker till och lagren är tömda, men jag funderar på att höja dosen ytterligare. D-vitamin bildas i huden med hjälp av solen och det kan lagras i några månader i kroppens fettvävnad.

Tänkt positivt
I veckan publicerades en intressant rapport från en forskargrupp som arbetar med utveckling av neurala proteser som alltså ska kunna styras med hjälp av tanken. De har fokuserat på den del av hjärnan där sensorisk stimuli omvandlas till en rörelseplan. De fann att hjärnorna arbetade i förhållande till sin inställning, om de var pessimister eller optimister.

"This study demonstrates that the process of planning and action is influenced by our subjective, but often incorrect, idea of how well we are doing, as well as by the potential gain or loss," Andersen says. The results suggest that the cortical areas involved in planning actions are also likely to be involved in decision-making, and take into account higher-order cognitive as well as subjective factors when deciding among potential actions.

Variera träningen
Varierad träning ger bättre effekt än repeterade träning, vilket bekräftas i ny studie.

"We gravitate toward a simple, rote practice structure because we're basically lazy, and we don't want to work hard. But it turns out that memory is enhanced when we engage in practice that is more challenging and requires us to reconstruct the activity".

Vad säger forskningen om barfota vs skor
Dr Greg Wells sammanfattar debatten om barfota vs skor.

Spring och pumpa dig ung
Forskare har hittat ett samband mellan hur mycket blod som pumpas genom hjärnan och åldrande. Ju mer blod, desto långsammare åldrande. Så fortsätt springa.

Alla löpare är unika
Pete Larsson är i grunden evolutionär biolog och förstår det här med variation.

Bukfetma dödar
I en stor studie omfattande över 15000 personer fann man att bukfetma var farligare än högt BMI. Om midjans omkrets var större än 120 cm på en man och 110 cm på en kvinna var risken att dö dubbelt så stor under den studerade perioden.

Hjärnan fungerar som internet
Man kan slå ut en del av internet men internet fungerar ändå. Hjärnan fungerar på samma sätt. Det finns flera ledningar har man funnit i en studie.

Långdistans
Ed Stafford följde hela Amazonfloden från källan till havet. Det blev 6500 km på 28 månader. Snitthastighet 0,32 km/h och 8 myggbett/km. Det lät jobbigt, men banprofilen såg snäll ut. 8 mil från kusten kollapsade han, men lyckades ta sig till havet.

Cancerpatienter uppmanas att träna
Artikel.


9 kommentarer:

  1. Fantastiskt intressant med barfotalöpning. Hur mycket tror du man kan springa barfota i början?

    SvaraRadera
  2. Ja, det har gjort min löpning roligare. Jag springer mest med barfotaskor som Fivefingers, men den roligaste löpningen var helt barfota längs stranden efter den långa algarvekusten som jag skrev om i ett inlägg i somras.

    Man ska gå ut försiktigt. Kanske börja på en gräsplan. Jag ökade med en km i veckan i tre veckor sedan gick jag tillbaka den fjärde veckan och konsoliderade framstegen. Så 1 km - 2km - 3 km - 1km - 4 km - 5km - 6km -4 km ...

    På Funbeat finns en grupp som diskuterar mycket och sen finns Projekt barfota bland mina länkar till höger.

    SvaraRadera
  3. Egentligen är det en hel del jag vill kommentera, men kommer liksom inte till skott. Jag måste säga att du skriver väldigt bra och klart, som en klart rinnande naturkälla ifrån norr. Jag läser och nickar, gillande. Jag skulle nog kunna tänka mig att innehållet i din blogg på något redigerat vis skulle med tiden kunna bli en trevlig bok. Kanske lite som t.ex. Sven Lindkvists bok Bänkpress (som var den senaste jag läste, åt det hållet), fast twistad åt uthållighetssporter.

    Det här med D-"vitamin" är intressant. Den bloggare som för ett par-tre år sedan öppnade mina ögon för det var fatliesbloggaren, numera paleofriend http://paleofriend.org/ - en blogg som spretar en del, men där finns en röd tråd när det gäller mat och hälsa. Kanske rent av en blogg som du kan passa dig, lustigt nog så hade han en bloggning om Ed Stafford just idag.

    D "vitamin" tillskott har jag själv rekommenderat till en del vänner och bekanta, de senaste två åren, och som haft hudproblem (klåda, hudsprickningar, eksem, eksemblåsor) och haft olika krämer och mediciner för det, några av dem har i stort sett blivit besvärsfria med dosering runt 2000 iu.

    Vi hörs!

    SvaraRadera
  4. Ah, jag såg precis kommentaren om barfotalubbandet. Jag själv springer ett antal gånger varje sommar på hård sandstrand. Men har ingen gräns för hur långt eller så. Ingen försiktighetsprincip - jag springer så långt jag hinner och hoppar i havet av och till. Inga som helst problem med hårdvaran. Sist var det 8km, sen tog stranden slut och jag försökte springa på gräs och grusgångar - men fan det gjorde ont i sulorna. Ja, jag vet jag är en mes. Men min gräns går där sandstranden tar slut.

    SvaraRadera
  5. Oj tack för berömet, om jag skriver en bok ska jag citera det där om källan från norr;)

    Ska kolla den där bloggen. Jag har tjatat om D-vitamin i ett par år nu, vilket vänner och kollegor känner till, och nu ska jag bli ännu tjatigare:)

    SvaraRadera
  6. Försökte hitta en bra blogg bland länkarna som heter pulstagning... Kunde inte hitta den;).

    SvaraRadera
  7. Den här killen får du bara inte missa; http://sub2h40min.blogspot.com/

    Till skillnad från de flesta barfotatyperna otäckt snabb.

    SvaraRadera
  8. Ja, vilken kille. Jag skulle också vilja vara så där otäckt snabb;)

    SvaraRadera