tisdag 27 juli 2010

Vetenskapsnyheter v 30

Korta och många steg är bättre än få långa
Det är inte bra att ta för långa kliv och landa med hälen framför kroppens masscentrum. Matt Fitzgerald förklarar två nya studier som visar på fördelarna med att ta många korta steg. Det kan ses som ett stöd för minimalism och barfotalöpning, vilket automatiskt ställer in steglängden.

Den ena studien och den andra.

Temperaturen spelar inte så stor roll som vi tror
Alex Hutchinson förklarar i en artikel att det är inte hur hög temperaturen är i sig som är det viktiga utan hur väl förberedd man är på värmen som påverkar hur man klarar att springa i värme. När Göteborgsvarvet gick på försommaren låg det löpare till höger och vänster och det är större risk att det händer om ett lopp går på våren eller försommaren innan löparna har anpassat sig till den högre temperaturen. Det behövs nästan två veckor av acklimatisering. För det mesta går det dock bra, våra hjärnor känner av värmen och anpassar hastigheten redan då loppet startar, innan löparen har hunnit bli överhettad.

Logga vikten så håller den bättre
I en undersökning från The National Institutes of Health utvärderades ett internetbaserat program där man kunde logga in och skriva sin vikt. Studien omfattade 348 deltagare och det visade sig att de användare som mest konsekvent följt programmet under två och ett halvt år också hade gått ner mest i vikt. "Consistency and accountability are essential in any weight maintenance program …", säger undersökningens författare Kristine L. Funk. Man kunde visa att internetprogrammet gjorde det lättare att hålla den nya jämviktsnivån som man nådde efter den första viktnedgången. Undersökningen visade att det var viktigt att mäta och att ge återkoppling till hjärnan för att kontrollera hjärnan.

Hur man springer barfota
En instruktionsvideo hur man springer barfota och som visar hur hjärnan automatiskt ställer om från hälnedslag till att landa på fram- eller mittfoten när man tar av sig skorna.

Löpteknik
Intressant artikel om hur man lär sig en ny löpteknik. Det tar en till tre månader att lära om hjärnan och det är en ansträngning, inte en snabbfix.

Bild ur artikeln:








6 kommentarer:

  1. Intressant! Har själv ställt om från att vara hälisättare till mer mittfot/framfot, detta för att jag fick skador. Det tog lite tid men var verkligen värt allt jobb. Har hållt mig skadefri länge nu och kunnat öka på träningsmängden. Vet inte om det är just "barafotstilen" jag kör då jag oftast är lite mer framåtlutad än vad som beskrivs här i inlägget.
    Har skrivit lite om omställningen jag gjorde i detta inlägget.

    http://mina-utmaningar.blogspot.com/2009/12/1112-hur-springer-jag.html

    SvaraRadera
  2. Ja vilken skillnad före och efter på bilderna. Förresten, vet du om newtonskor finns att köpa i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Tror inte dom finns att köpa här, har letat men inte hittat någon återförsäljare.
    Jag köpte mina första i NY där jag testade dom men nu beställer jag från England istället. Dom landar på ca 1 600:- inkl frakt och du får dom inom ca 2 veckor. Jag köper mina från Millet Sports.

    http://www.milletsports.co.uk/running/shoes/newton/

    Har du "normala" fötter bör inte passformen vara något problem. Ta bara samma storlek som du brukar köra med om du funderar på att beställa. Det är kanske lite som att köpa grisen i säcken om man inte kan testa innan. Du får gärna höra av dig om du funderar över något.
    Min fru kör också med Newtons men har lite problem att anpassa sig till dom. Dom sitter dock perfekt, vi bara chansade och beställde ett par i hennes storlek ;)

    SvaraRadera
  4. Mm, man måste utomlands. Jag vill nog helst prova dem innan. Men ibland gör man rätt i att chansa;)

    SvaraRadera
  5. ....Lite off-topic, läste i runnerdudes blog om Matt Fitzeralds senaste böcker. Låter som något för dig om du inte redan läst den/dom. Han är all about mental fokusering och braintraining.

    Run: The Mind-Body Method of Running by Feel och

    Brain Training for Runners

    heter böckerna.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, jag ska kolla den sidan vad det står. Han verkar spruta ut böcker och artiklar den där Matt. Jag gillar Matt Fitzgerald, framför allt är han ju en lärjunge till Tim Noakes som jag tycker är allra bäst.

    Det var först när jag läste Lore of Running som jag började förstå vad löpning och träning var och tack vare den kunde jag sedan förstå andra böcker som inte går lika mkt på djupet.

    SvaraRadera